راهکار مقابله با استرس در سال کنکور

مقابله-با-استرس

تقریبا همه داوطلب های کنکور کم و بیش در طول روز دچار استرس میشن. حتما برای شما هم پیش اومده که در یک سری از موارد خاص دچار استرس بشین. مخصوصا در دوران کنکور که بچه ها با شرایطی کاملا متفاوت از تمام دوران تحصیل خودشون مواجه میشن. بسته به اهمیت اتفاقی که برای شما می افته، شدت استرس شما کم یا زیاد میشه. مثلا اگه در موقعیتی سرنوشت ساز قرار بگیرین قاعدتا استرس شما هم بیشتر میشه. شرایطی مشابه آزمون و امتحانی که نمرات اون نتیجه زیادی در رشته و دانشگاه شما داره. در این مقاله می خوایم تا در مورد راهکار مقابله با استرس در سال کنکور با هم صحبت کنیم.

فهرست مطالب

طبیعیه که وقتی شما برای یک رقابت بزرگ مثل کنکور آماده میشن، از لحاظ عصبی دچار فشار زیادی هستین. چون این احساس رو دارین که نتیجه سال ها تلاش و درس خوندن خودتون رو باید توی یک روز رقم بزنین. پس بهتره ابتدا با شرایط کنکور سراسری، مثل اصول کلی مطالعه، منابع و سهمیه ها آشنا بشین. و بعد برای مقابله با استرس در سال کنکور، کار هایی هست که تو این مقاله گفتم رو انجام بدین.

مشاوره رایگان کنکور

روش مقابله کردن با استرس در سال کنکور

بعضی از افراد در چنین مواقعی برای اینکه استرس خودشونو کاهش بدن، روش های پرخطری رو انتخاب می کنن. مثل شروع به مشروبات الکلی و مواد مخدر، پرخوری کردن و یا حتی پرخاشگری و…

اما این در حالی اتفاق می افته که روش های مقابله بهتری هم برای استرس در سال کنکور وجود داره مثل ورزش های سبک، مدیریت کردن زمان و تعادل بین کار و تفریحات و درس و…

تابحال به واکنش هایی که در حین استرس، از خودتون بروز میدین دقت کردین؟

در کل دو نوع واکنش داریم:

واکنش فیزیولوژیکی مثل: داغ شدن، عرق کردن، افزایش ضربان قلب و..

واکنش هیجانی مثل: خشم، افسردگی، اضطراب. واکنش های خودتون رو مورد بررسی قرار بدین و نگاه کنین چه تغییراتی رو باید اعمال کنین. هر فردی بسته به نوع تفکری که داره، روش متفاوتی رو برای مقابله با استرس در دوران کنکور انتخاب می کنه.

روش های ناسالم هم باعث کاهش استرس میشه، ولی فقط برای مدت زمان کوتاه موثر است. روش های ناسالم یا به عبارتی دیگه مقابله هیجان مدار، شامل درد و دل کردن با دوستان، گریه کردن، رفتن به سمت مواد مخدر، مشغول کردن خود به کارهای دیگه و… هست. همونطور که گفتم، این روش ها فقط در مدت زمان کوتاه تاثیر گذاره و در دراز مدت جواب نمیده. در ادامه می خوام بهتون چند راهکار مقابله با استرس در سال کنکور رو بگم.

تعیین اهداف واقع بینانه

تعداد بسیار کمی از افراد در کنکور می تونن درصد 100 رو در دروس مختلف کسب کنن. با این حال، خیلی از دانش آموزها احساس می کنن که اونها هم باید حتما درصد 100 در کانه کنکورشون باشه! و همین میشه عاملی برای ایجاد استرس در سال کنکور. اما باید یادتون باشه که کنکور یکی از مراحل زندگی شمار میره و به قولی شروع و پایان تمام اتفاقات نیست. هر مرحله ی زندگی هم چه خوب و چه بد بالاخره عبور می کنه و کنکور هم فقط یکی ازون مراحل هست. پس ابتدا هدفگذاری منطقی داشته باشید و سپس برای رسیدن به اون اهداف تلاش کنید.

مقابله با استرس با هدفگذاری

برنامه انعطاف پذیر

درست به همون دلیل که یک برنامه نامنظم و شلوغ می تونه به شما استرس وارد کنه، یک برنامه منطقی هم می تونه یک مطالعه به دور از استرس برای شما فراهم کنه. برای این شما باید از مشاور کنکور خودتون کمک بگیرین. با داشتن یک برنامه ای درست، اندازه فشار درس خوندن روی شما متعادل میشه. شاید به این نکته توجه نکردین که ممکنه یک مبحث از یک درس بیش از ساعاتی که براش مشخص کردین ازتون وقت بگیره. یا استرس ناشی از یک مبحث سخت با برنامه ای منطقی، از بین بره. پس حتما برنامه هفتگی و روزانه داشته باشید، تا استرس سال کنکور  به  سراغ شما نیاد.

مراقبت و رسیدگی به خود

برای کنترل استرس کنکور در روزهای آزمون یا حتی کنکور، یه تایمی رو هم برای استراحت و لذت بردن خودتون مشخص کنین. حتما میان وعده بخورین تا خستگی مطالعه رو تا حدی دور کنه. علاوه بر این ها شما با بودن در کنار خانواده و دوستان، تماشای برنامه تلویزیونی یا سریال مورد علاقه خودتون، پیاده روی، صحبت با مشاور کنکور و … می تونین استرس خودتون رو کاهش بدین. البته ما هم در مقاله تغذیه در سال کنکور به شما کمک کردیم که چطور با رعایت یک رژیم غذایی موثر، بتونید استرس سال کنکور را از خود دور کنید.

تنفس

تکنیک تنفس یکی از سریعترین و آسان ترین راه ها برای مقابله با استرس در سال کنکور به حساب میاد. بدن انسان جوریه که با تنفس عمیق، آرامش پیدا میکنه. علاوه بر اون ضربان قلب کند میشه، ماهیچه ها شل میشن و فشار خون کاهش پیدا می کنه. شاید این راهکار یکم خنده دار به نظر برسه، اما این روش در طول این یک سال درس خوندن شما، بهتون کمک می کنه تا استرس سال کنکور را مدیریت کنید.

تنفس

مدیتیشن و تن آرامی

مدیتیشن هم میتونه یک راهکار مناسب برای آرامش ذهنی هست. اگر تکنیک های مدیتیشن به درستی و منظم انجام بشن، میتونید بدون استرس یک سال کنکوری فوق العاده را سپری کنید.

یک پیشنهاد ویژه هم برای شما دارم! میتونید ویس های بدون صدا و آرام کننده ذهن را دانلود کرده، و در زمان های استراحت و قبل از خواب به اون ها گوش کنید. چندتا از این آهنگ هارو در ادامه مقاله براتون قرار میدم.

کاهش حواس پرتی

با پیگیری اخبار رسانه های اجتماعی مثل توئیتر، تلگرام یا اینستاگرام و … ذهن شما مشغول میشه و با صرف وقت زیاد درین شبکه ها، استرس و اضطراب شما افزایش پیدا میکنه. حالا اگه نمی خواین تو سال کنکور کاملا از رسانه های مجازی دور باشین، سعی کنین تا زمان کوتاه و مدیریت شده ای رو برای گذروندن در شبکه های اجتماعی تعیین کنین. و اگه به گوشی خودتون اعتیاد دارین، حتما از مقاله اپلیکیشن های کنکوری کمک بگیرین.

تفریح و گردش

شاید شما هم جزو اون دسته از افرادی باشین که وقتی دچار استرس در سال کنکور میشین و یا حتی برای پیشگیری استرس در سال کنکور، استراحت کردن یا خوابیدن رو به هر چیز دیگه ای ترجیح میدین! اما مطالعات اخیر نشون داده که برای کنترل استرس آزمون و رسیدن به آرامش در این دوران، بیرون رفتن از خونه یا به قول معروف همون هوا خوردن می تونه خیلی بیشتر از خوابیدن به شما آرامش بده. پس تنبلی رو بزار کنار و پاشو تو هوای آزاد قدم بزن.

مقابله با استرس با تفریح و گردش

صحبت با دیگران

وقتی که وسط مطالعه یا امتحانات خودتون حس می کنین خسته یا مضطرب هستین، یک روش عالی برای مقابله با استرس اینه که با هم سن و سال های خودتون صحبت کنین. شاید در لابه لای صحبت هاتون متوجه این قضیه بشین که اون فرد هم دقیقاً در شرایط مشابه شما قرار داره. همین احساس مشترک می تونه به کنترل استرس در شما کمک کنه. همچنین صحبت کردن با یک مشاوره کنکور کار بلد هم به کنترل استرس در سال کنکور و بالا رفتن انگیزه شما کمک می کنه.

صحبت با دیگران

سخن پایانی

توی این مقاله در مورد چندین راهکار مقابله با استرس در سال کنکور صحبت کردیم. و روش های کاربردی برای کنترل استرس رو براتون دونه به دونه شرح دادم. اما اگه سطح استرس شما در دوران کنکور بیشتر از حالت عادی باشه، و به حدی برسه که در درس خوندن و فعالیت های روزمره شما تاثیر بذاره، بی شک باید به یک مشاور یا روانپزشک با تجربه مراجعه کنین.

 

سلامت و بی استرس باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1726
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x