مشاوره رایگان کنکور

مشاوره رایگان کنکور

همونطور که می دونین، اولین مرحله برای شروع هر کاری، دونستن مقدمات و چالش های اون کار هست. این مقاله در واقع یک جلسه مشاوره رایگان برای شماست،تا بتونید با اصول درس خواندن در سال کنکور سراسری و تکنیک های موفقیت در کنکور آشنا شوید.

در حالت کلی، موفقیت در کنکور سراسری 4 اصل داره که هر کنکور با دانستن و رعایت این اصول و ورود به مسیر قبولی، میتونه یکی از رتبه های برتر کنکور سراسری بشه. این 4 اصل شامل موارد زیر میشه:

  1. برنامه ریزی
  2. انتخاب منابع
  3. روش مطالعه
  4. آزمون آزمایشی

بزن بریم که یک جلسه مشاوره رایگان کنکور داشته باشیم…

فهرست مطالب

مشاوره رایگان کنکور- برنامه ریزی

برنامه ریزی در سال کنکور

اولین لازمه موفقیت درکنکور برنامه ریزی هست. طبق گفته تمام مشاورین تحصیلی و کنکوری، برنامه ریزی درسی در سال کنکور یکی از مهمترین ابزار برای رسیدن به موفقیت هست. اغلب کنکوری ها برنامه ریزی خودشون رو بر اساس کمیت تعیین می کنن، یعنی وقتی دارن برنامه می نویسن به ساعت مطالعه توجه می کنن! به قولی تمام  سعیشون اینه که ساعت مطالعه رو ببرن توی بازه 8 الی 12 ساعت.

غافل از اینکه کیفیت مطالعه اصلی ترین قسمت برنامه ریزی هست! و چیزی غیر از روش مطالعه درست نمی تونه شما رو بهش برسونه. هر ساله جمعیت انبوهی از داوطلب ها رو می بینیم که بعد از یک سال تلاش و مطالعه، فقط به خاطر نداشتن یک برنامه ریزی استاندارد به نتیجه ای که می خواستن نرسیدن.

اما یه برنامه شخصی و استاندار برای یک کنکوری چه ویژگی هایی داره؟ تو ادامه مقاله مشاوره رایگان کنکور بهش میپردازیم.

اصول برنامه ریزی خوب

اولین اصل برای یک برنامه ریزی درسی استاندارد اینه که باید برنامه منطقی و قابل دسترس باشه. اگر برنامه بیش از توان دانش آموز از اون توقع داشته باشه، نه تنها کمکی بهش نمی کنه بلکه باعث میشه انگیزه و تلاش داوطلب از بین بره. برای اینکه بتونین یک برنامه قابل دسترس و منطقی بنویسین، باید اول یک دوره آزمایشی رو طی کنین.

این یعنی اگه مشاوره کنکور ندارین، پس ابتدا باید به یک خودشناسی نسبی برسین! باید چیزی حدود 2هفته رو مطالعه کنین تا سرعت، دقت و کیفیت مطالعاتی خودتونو متوجه بشین. بعد که به شناختی نسبی از خودت رسیدی، میتونی یه برنامه شخصی برای خودت بنویسی.

 قدم دوم هدفگذاریه! این یعنی شما باید یک سری میان مدت و بلند مدت برای خودتون تعیین کنین. میان مدت مثل رسیدن به یک فصل یا یک مبحث خاص از یک درس مشخص! و بلند مدت مثل افزایش تراز در ازمون های ازمایشی در طول 2 ماه! دیگه خودت بهتر از هر کسی میدونی که واسه موفق شدن اونم تو کنکور سراسری، باید هدف داشت.

برنامه شخصی سازی

فکر نکنم نیاز باشه به این موضوع اشاره کنم که هر داوطلبی با داوطلب دیگه از نظر سطح علمی، ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی‌ها و قابلیت‌ها، نقاط قوت و ضعف و حتی اهداف تفاوت های زیادی داره. یک برنامه کنکوری هر چقدر هم اصولی و درست نوشته شده باشه، فقط موقعی به درد شما داوطلب می خوره که دقیقا منطبق با نیازهای همون فرد باشه.

یعنی داوطلب کنکور بتونه با برنامه خود ارتباط برقرار کنه، و با اجرای اون پیشرفت کنه. اما چطور میشه یک برنامه شخصی نوشت؟ مسلما حضور یک مشاوره حرفه ای میتونه به داشتن یک برنامه شخصی کمک کنه. اما هدف ما ازین مقاله ارائه یک جلسه مشاوره رایگان کنکوره …

در ادامه مقاله مشاوره رایگان کنکور، نکاتی به شما گفته میشه که بتونید یک برنامه استاندار و همینطور شخصی سازی شده بنویسید.

نکات مهم برنامه ریزی

قبل از هرچیزی اینو یادتون باشه که برنامه ریزی کردن شاید درنگاه اول یک کار راحت به نظر بیاد. اما مثل هر کار دیگه ای اصول خاص خودش رو داره. پس توصیه بروکا کنکور به شما اینه که برنامه ریزی کردن رو به عهده یک مشاور موفق، کاربلد و با تجربه بذارین و ترجیحا خودتون سمت نوشتن برنامه و اینجور چیزا نکنین.

اگر هم به هر دلیلی مشاور نداشتین و مجبور شدین خودتون برنامه ریزی رو انجام بدین، باید به چند نکته ساده اما مهم توجه داشته باشین:

  1. بی وقفه درس خوندن رو فراموش کنید. حتما توی برنامه ریزیتون بعد از یک بازه مطالعاتی حدودا یک و نیم ساعته، باید به اندازه 15 الی 20 دقیقه زمان استراحت قرار بدین.
  2. اگه توی یک درس خاص ضعف و مشکل دارین، بهتره که هر شب یه زمان کوتاهی رو به مطالعه و مرور اون درس اختصاص بدین.
  3. برنامه باید متعادل باشه چون همه درس‌ها برای ما مهم هستن. و باید به هر درسی به اندازه اهمیتی که داره زمان بدین.
  4. مرور رو به هیچ وجه یادتون نره. درس خوندن مثل دیوارهای یه خونه هست و مرور کردن دروس، مثل سقف اون خونه هست. رفیق خودتونم می دونین که خونه بی سقف با کوچیک ترین بارونی خراب میشه. درس ها هم اگه مرور نشن به مرور زمان فراموش میشن.
  5. در نوشتن برنامه روزانه خود، اصل تنوع موضوعات رو رعایت کنید. دوران بقچه‌ای خوندن درس ها دیگه تموم شده.
  6. چند ساعاتی رو برای استراحت و تفریح هفتگی مشخص کنید. به عنوان مثال می تونید عصرهای جمعه رو کاملا استراحت کنین تا هفته بعدی رو پرانرژی شروع کنین.
  7. هرشب قبل از خواب گزارش کار و عملکرد اون روزتونو توی یک دفتر ثبت کنین و طبق گزارش کاری که دارین، برای روز یا هفته بعدیتون برنامه ریزی کنید.

در مقاله مشاوره رایگان کنکور توضیحات مختصر و مفیدی درباره برنامه ریزی ارائه کردیم. حال اگر هنوز هم موفق به نوشتن یک برنامه استاندارد نشدین، میتونی به مقاله بهترین روش برنامه ریزی کنکور سر بزنی. در این مقاله به شکل جامع و کاملتری به توضیح برنامه ریزی پرداخته ایم.

مشاوره رایگان کنکور- منابع

انتخاب منابع برای کنکور

رسیدیم به بخش مورد علاقه اکثر داوطلب های کنکور! منبع یک کنکوری هم از اون پارامتر های اصلی به حساب میاد که اگه مناسب نباشه، نتیجه بدی رو برای شما به دنبال داره.

مهمترین نکته ای که وجود داره اینه که به دلایلی که در ادامه می گم، شما نباید برای هر درسی چند منبعی باشین. اگه تست های اون کتاب تموم شد و دیگه هیچ چیز تازه ای براتون نداشت، می تونین برین سراغ منبع دوم کنکوری. اما این دلایلی که گفتم چیاست:

  • استرس زایی در دانش آموز
  • عدم تمرکز روی منبع اصلی
  • سطحی خوندن منابع
  • هدر دادن وقت
  • ایجاد سردرگمی برای انتخاب منبع اصلی

اما قراره تو مقاله مشاوره رایگان کنکور ، حسابی درباره انتخاب درست منابع با هم صحبت کنیم. پس از این حرف ها که بگذریم، انتخاب منبع همیشه برای کنکوری ها جذاب بوده. حالا توی این بخش می خوام طبق آماری که از داوطلب های سال های گذشته موجوده، بهتون بگم کنکوری ها برای چه درسی چه کتابی رو خریدن.

نمودار های پایین که در ادامه مقاله مشاوره رایگان مشاهده میکنید، حاصل ارائه پرسشنامه گروهی تیم بروکا کنکور به حدود 500 رتبه برتر و اساتید مطرح کنکور است. این نمودار ها به شما کمک میکنه تا در انتخاب کتاب های کنکور به تصمیم درستی برسید.

پرطرفدار ترین منابع کنکوری تجربی در مقاله مشاوره رایگان کنکور

بهترین کتاب های زیست شناسی
بهترین کتاب های ریاضی تجربی
بهترین کتاب های شیمی

پرطرفدار ترین منابع کنکوری انسانی در مقاله مشاوره رایگان کنکور

کتابهای علوم و فنون ادبی
کتابهای اقتصاد
کتاب های جغرافیا
کتاب های جامعه شناسی
کتابهای تاریخ
کتابهای روان شناسی
کتابهای فلسفه و منطق

پرطرفدار ترین منابع کنکوری ریاضی در مقاله مشاوره رایگان کنکور

کتابهای گسسته
کتابهای حسابان

البته به این موضوع توجه داشته باشید که بهترین منابع و پرطرفدارترین از نظر بقیه، بهترین انتخاب برای شما نیست! ما در مقاله مشاوره رایگان کنکور بهترین هارا به شما معرفی کردیم. حال پیشنهاد میکنم از هر درس 2 الی 3 منبع را انتخاب کنید و با رفتن به کتاب فروشی، دیدن نمونه های مختلف و صفحات این منابع، بهترین منبع را از دل منابع خوب کنکور برای خود انتخاب کنید.

روش مطالعه کنکوری

و اما سومین قدم برای تضمین قبولی در کنکور سراسری؛ روش مطالعه صحیح هست. برای مطالعه دروس مختلف تکنیک‌ها و روش‌های زیادی وجود داره. اما در مقاله مشاوره رایگان کنکور، بهترین روش مطالعه کنکوری رو برای شما آماده کردیم. تا دیگه نیازی به هیچ آزمون و خطایی نداشته باشین.

به اصولی که در ادامه مقاله مشاوره رایگان کنکور گفته میشه توجه کنید و تمام تلاش خود را کنید، تا تمامی این نکات را در زمینه مطالعه کنکوری خود بکار ببرید.

پیش خوانی

پیش خوانی کردن دروس یک امتیاز مثبت برای هر دانش‌آموز محسوب میشه. چون دانش‌آموز توی مرحله اول مطالعه باید به شکل گذرا متن کتاب رو مطالعه کنه. این کار باعث میشه ذهن و فکر دانش آموز با عنوان درس، تیتر ها، تصاویر و … آشنایی بیشتری پیدا کنه. علاوه بر این، پیش خوانی کردن به حافظه تصویری دانش‌آموز رو هم تقویت می کنه.

در انتها به این نکته هم توجه داشته باشید که در مرحله پیش خوانی نباید وسواس داشت! یک نگاه گذرا و روزنامه وار در حدد 10 الی 15 دقیقه ای کافیست تا ذهن شما آماده مطالعه مفهومی شود.

مطالعه دقیق

توی این مرحله شما باید یک مبحث یا فصل مشخص رو انتخاب کنین. توی یک زمان مشخص مطالبش رو دقیق و عمیق مطالعه کنین. توجه داشته باشین که نگفتم حفظ کنین! مطالعه عمیق یعنی باید مفاهیم رو خط به خط بخونین و برای خودتون توضیح بدینش. حتی می تونین از خودتون سوال بپرسین و خودتونم بهش جواب بدین. این موضوع رفته رفته تسلط زیاد به مفاهیم رو براتون به ارمغان میاره.

خلاصه‌نویسی

حالا که مفاهیم رو دقیق مطالعه کردین، نوبت می رسه به خلاصه نویسی! یعنی شما باید مهم ‌ترین قسمت ‌های هر درس رو برای خودتون بنویسین. این خلاصه ها رو باید هر روز قبل از شروع مباحث، جدید یک بار مرور کنین و بعد برین سراغ مطالب جدید. رفقا یکی از مهمترین نکاتی که تو مقاله مشاوره رایگان کنکور بهتون گفتیم، همین خلاصه نویسی هست. پس اگر تا الان، خلاصه نویسی دروس کنکوری رو جدی نمیگرفتی، پیشنهاد میکنم کم کم دست به کار بشی.

مرور

مرور کردن مباحث باعث میشه که مطالب به صورت بلندمدت توی ذهن شما نقش ببنده. مرور و مطالعه مکرر مباحث مهم، به دانش‌آموز کمک می کنه تا بازده ذهنی خودشو توی یادگیری مطالب افزایش بده.

حل تست‌های کنکور چند سال‌ اخیر

بعد از اینکه مطالعه هر بحث به صورت مفهومی و عمیق تموم شد، می تونین برین سراغ تست‌های کنکور. این مرحله شما رو با نوع سوالات و تست‌ های اون مبحث آشنا می کنه. علاوه بر این باعث میشه دید طراحانه پیدا کنین و با این دید مطالب جدید رو مطالعه کنین. بدون شک حل تست‌ های کنکور 5-6 سال قبل، بهترین روش برای آشنایی با تیپ سوالات کنکوری محسوب می شه. پس باید تست‌ها رو با دقت زیادی مطالعه کنین و جواب اون ها رو با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنین. راسی به هیچ وجه بررسی سوالای کنکور رو نذارین برای ماه های آخر!

استراحت کافی

تا اینجای کار 5 تکنیک مهم روش مطالعه کنکور رو بهتون گفتم، اما مهم ‌ترین تکنیک هنوز مونده! این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنین که شما باید تحت هر شرایطی سالم باشین. تا بتونین برای کنکور خوب درس بخونین. و یکی از ارکان سلامتی هم همین استراحت هست. پس شما باید با یک برنامه‌ ریزی درست هم برنامه مطالعاتی خودتونو پیش ببرین و هم استراحت کافی داشته باشین.

کنکور آزمایشی

آزمون آزمایشی

برای داوطلب هایی که از طرف مدرسه مجبور به شرکت توی آزمون خاصی نمی شن، همیشه انتخاب آزمون آزمایشی مناسب یه کار سخت هست. اطلاعات این بخش این مقاله مشاور رایگان کنکور نه فقط برای این دسته از داوطلب ها، بلکه برای همه داوطلبین کنکور بدرد بخوره. ضمنا اینو هم باید بگم که ما فقط آزمون قلم چی، ماز، گزینه دو و گاج رو بررسی می کنیم. چون باقی آزمون ها به هر دلیلی استاندارد های بودن در این جمع رو ندارن.

اینو هم اضافه کنم که ما قرار نیست توی این مقاله بهتون بگیم که توی کدام آزمون آزمایشی شرکت کنین. فقط ویژگی های آزمون های مختلف رو میگیم و تصمیم نهایی به خود شما واگذار می کنیم.

مهمترین عوامل تاثیر گذار توی انتخاب آزمون آزمایشی چیه؟

  1. فاصله زمانی بین آزمون ها
  2. سرفصل های آزمون
  3. نحوه انتشار کارنامه و پشتیبانی بعد از آزمون
  4. سطح سوالات
  5. جامعه آماری

فاصله زمانی بین آزمون ها

تجربه نشون داده که بهترین فاصله زمانی بین آزمون های آزمایشی 3 هفته است. البته برای اونایی که کنکور اولشونه و مدرسه میرن. چون معمولا معلم های سال دوازدهم یکم از سرفصل آزمون ها جلوترن. پس معلم ها می تونن 2 هفته رو تدریس کنن و 1 هفته مباحث آزمون پیش رو رو مرور کنن.

بعضی از مشاورین تحصیلی میگن برای پشت کنکوری ها فرصت 2 هفته ای مناسب تره. چون این داوطلب ها سر کلاس نمیرن و فقط مطالعه دارن و تست زنی. فاصله های بیشتر از 3 هفته هم این نقص بزرگ رو دارن که داوطلب رو از تب و تاب آزمون می ندازن. البته بعضی از داوطلب های آزمون های قلم چی هم آزمون ها رو یکی در میون شرکت می کنن (یعنی همون هر 4 هفته یک آزمون).

چون سرفصل آزمون های قلم چی پوششیه و هر آزمون بخشی از مطالب آزمون قبل رو هم مرور می کنه. کسانی که با این روش هم توی آزمون های آزمایشی شرکت می کنن، سرفصلی رو از دست نمی دن که این هم به نوع خودش ابتکار جالبیه.

سرفصل های آزمون

برای تحلیل سرفصل های آزمون های مختلف سه بخش حجم، توزیع و مرور مطالب رو داریم که توی جدول آزمون های مختلف رو از این بابت بررسی کردم براتون و بهش از 10 نمره دادم.

سرفصل های آزمون

نحوه انتشار کارنامه و پشتیبانی بعد از آزمون

مقایسه کارنامه

سطح سوالات و جامعه آماری

مقایسه سطح سوالات

و اما حالا جمع بندی کلی داشته باشیم و یکی دو نکته ای که باقی مونده رو هم توی این جمع بندی که به شکل جدوله باهم ببینیم:

مقایسه کلی

این هم از قسمت مقایسه ازمون های ازمایشی؛ حالا مختارین هر کدوم از این آزمون ها، که فکر می کنین براتون مناسب تره رو ثبت نام کنین. یه بحثی که باقی می مونه امنیت آزمون هاست. آزمون های قلم چی و گزینه 2 و گاج به دلیل اینکه حضوری هستند، قائدتا امکان تقلب توی اونا بیشتر هست. و آزمون های ماز توی این زمینه یکم بهتر عمل کردن و امنیت بهتری نسبت به باقی آزمون ها دارن.


و اما حالا که بحث آزمون های آزمایشی هم به اتمام رسید. حالا به اخرین قسمت مشاوره رایگان کنکور میرسیم. یعنی بحث سهمیه ها:

بررسی سهمیه ها در مقاله مشاوره رایگان کنکور

قطعا یکی از مهم ترین عواملی که در رتبه داوطلبان کنکور سراسری تاثیر گذاره، همین موضوع سهمیه های کنکور هست. این موضوع نه تنها توی رتبه ها اونها موثره، بلکه در مرحله انتخاب رشته هم نقش مهمی ایفا می کنه. انواع سهمیه های کنکور شامل: سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 درصد، سهمیه رزمندگان، خانواد شهدا، سهمیه بهیاران، سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی، سهمیه مناطق محروم و سهمیه مناطق میشن. داوطلب هایی که هر کدوم از سهمیه های کنکور شامل حالشون میشه. باید در فرم ثبت نام کنکورشون سهمیه مربوطه رو وارد کنن. با توجه به اهمیت اعمال سهمیه های کنکور، در این مقاله می خوایم در مورد انواع سهمیه های کنکور و میزان تاثیر اونا صحبت کنیم.

سهمیه مناطق

تمام شرکت کنندگان کنکور سراسری، با توجه به ملاک‌ هایی که در ادامه براتون میگم جزء یکی از مناطق ۱ و ۲ و ۳ محسوب میشن.

  1. برای داوطلبان نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) شهر یا بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).
  2. برای داوطلبان نظام ترمی – واحدی و سالی – واحدی آموزش متوسطه، شهر یا بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.
  3. برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، شهر یا بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.
  4. اگه بنا به دلایلی شهر یا بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری متفاوت باشه، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین میشه. یعنی اگه دو سال رو توی یک منطقه محروم باشید ولی سال سوم رو توی شهری مثل تهران درس خونده باشید. سهمیه مناطق شما بر اساس تهران که شهر مرفه تری هست، مشخص میشه.
  5. فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای داوطلبان دارنده مدرک کاردانی که مدرک پیش دانشگاهی ندارن. دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی))، بر اساس شهر یا بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزء یکی از سهمیه‌های مناطق ۱ و ۲ و ۳ به شمار میان.
  6. داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل خودشون، در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه رو خارج از کشور گذرانده باشن. جز سهمیه منطقه ۳ محسوب میشن.
  7. همه داوطلبان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی-حرکتی، گفتاری-زبانی، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزء سهمیه منطقه ۳ محسوب میشن.

اگه بنا به هر دلیلی داوطلب شهر یا بخش‌ محل اخذ مدرک تحصیلی خودش رو اشتباه وارد کنه، قبولی نهاییش تو کنکور سراسری لغو میشه!! .پس داوطلبان باید حین تعیین سهمیه های کنکور در فرم ثبت نام، دقت ویژه ای داشته باشن.

در جدول زیر می تونین دسته بندی شهر ها و بخش های مختلف کشور رو در سهمیه مناطق مشاهده کنین.

سهمیه منطقه یک

سهمیه منطقه یک

سهمیه منطقه دو

سهمیه منطقه سه

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

هر کدوم از داوطلبان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا بر اساس شرایطی که در موارد زیر مشخص کردم. می تونن سهمیه های کنکور خودشون رو تعیین کنن:

سهمیه رزمندگان

این دسته از سهمیه های کنکور شامل دو دسته از افراد میشه. دسته اول رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح. که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب داشته باشن. دسته دوم هم شامل داوطلب هایی میشه که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه حضور داشتن. البته این سهمیه در صورتی شامل حالشون میشه که سه چهارم از مدت زمان حضور این دسته از داوطلبان بیش تر از 6 ماه باشه.

سهمیه ایثارگران

این نوع از سهمیه های کنکور به 3 دسته تقسیم میشه. که شامل: «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» میشه.

سهمیه ایثارگران 25 درصد

سهمیه ایثارگران 25 درصد شامل 4 دسته از داوطلب ها میشه:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثرها
  • آزادگان، همسر و فرزندان اون ها
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان اون ها

این افراد 25 درصد از ظرفیت هر دانشگاه براشون در نظر گرفته میشه.

سهمیه ایثارگران 5 درصد

بعد از سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصد، پر تعداد ترین سهمیه کنکور سراسری محسوب میشه. این سهمیه به افرادی تعلق میگیره که براتون در ادامه می نویسم…

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان اون ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

اینجا باید به این نکته هم اشاره کنم که داوطلب در هر یک از مقاطع تحصیلی فقط یک بار امکان استفاده از سهیمه ایثارگران 5 و 25 درصدی رو داره.

سهمیه خانواده شهدا

بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری سهمیه خانواده شهدا شامل افراد زیر میشه:

  • پدر، مادر، خواهر و برادر شهید.

این افراد برای استفاده از سهمیه خانواده شهدا ، باید بند مربوط به تقاضانامه ثبت نامی رو علامت بزنن. و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارن. به این نکته توجه داشته باشین که خیلی از افراد همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثرها رو جزء سهمیه خانواده شهدا می دونن. اما با توجه به توضیحاتی که در بند های قبلی دادم. این افراد در سهمیه های کنکور جزء سهمیه ایثارگران 25 درصدی هستن.

سهمیه مناطق سیل زده

بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی. سهمیه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ در مناطق سیل زده مثل داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه میشه. این یعنی حداکثر پنج درصد سهمیه به صورت مازاد در 5 درصد ظرفیت دانشگاه های روزانه، به داوطلب هایی که حداقل یک سال از سه سال پایانی تحصیل خودشونو در مناطق سیل زده. و آسیب دیده گذرانده باشن اختصاص داده میشه. متقاضياني كه می خوان با استفاده از این سهميه در دانشگاه ثبت نام بشن. بايد در زمان قبولي گواهي دريافتي رو به دانشگاه محل قبولي تحويل بدن. و اگر این گواهی فاقد تائيد فرمانداري باشه، قبولی اون داوطلب لغو ميشه . و اون شخص اجازه شركت در آزمون سال بعد رو هم نداره.

سهمیه مناطق محروم

این دسته از سهمیه های کنکور ، شامل حال استان های ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان میشه. این استان ها جزء مناطق محروم کشور محسوب میشن. و حداقل 40 درصد از ظرفيت کد رشته محل های دوره روزانه دانشگاه های مناطق محروم، به داوطلب های بومی این استان ها تعلق می گیره. البته لازم به ذکره که این داوطلب ها به هیچ وجه حق انتقالی یا تغییر رشته ندارن.

سهمیه بهیاری

سهمیه بهیاری از سال 1400 به مدت 5 سال و میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت. از ظرفیت محل های دوره روزانه به متقاضی های تحصیل در رشته پرستاری داده میشه. داوطلب ها برای استفاده از این سهمیه باید 2 برابر مدت زمان تحصیل خودشون تهعد خدمت بدن. داوطلب هایی که میخوان سهمیه بهیاران براشون اعمال بشه. باید حداقل یکی از شرایط زیر رو داشته باشن:

  • سلامت کامل جسمانی روانی
  • گواهينامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتي و يا غيردولتي بعنوان بهيار در استان محل خدمت
  • حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتي و غيردولتي به عنوان بهـيار در استان محل خدمت
  • ديپلم بهياري نظام قديم آموزش متوسطه (چهارساله) و يا ديپلم بهياري نظام سالی واحدی/ترمی واحدی (سه ساله) به اضافه دريافت مدرك پيش دانشگاهي و یا دیپلم نظام جدید (6-3-3) مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش.

و اما در پایان مقاله براتون میزان تاثیر هر کدوم از سهمیه های کنکور و شرایط لحاظ شدن اون سهمیه برای داوطلب ها رو در یک جدول جمع بندی کردم.

سخن پایانی

دوست عزیزم، اینکه برای هر درس چه قدر زمان بذاری، چند ساعت در هفته مطالعه کنی، چندتا تست بزنی و از چه کتاب های تستی، تست بزنی فقط و فقط به خودت و باوری که به خودت داری بستگی داره. آینده تو خیلی ارزشمند هست. و یادت باشه که دیگه تکرار نمی شه. پس بهتره براش ارزش قائل بشی. و از یک مشاور کنکور لایق کمک بگیری چون تو لایق موفقیت هستی.

امیدوارم از مقاله مشاوره رایگان کنکور نهایت استفاده رو برده باشی.

 شاد و موفق باشین

احسان جلالی

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

4.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملکا عبدی
ملکا عبدی
1 سال قبل

سلام من عموم آزاده 2سال نیم هست با30درصد جانبازی
از این سهمیه 2تا از فرزندانش استفاده کردن
میتونم برای سهمیه کنکور از سهمیه عموم استفاده کنم
انگار با سهمیه برادرزاده میشه استفاده کرد؟؟

7

حبیب
حبیب
1 سال قبل

حبیب اله

4

موبایل(اختیاری)
9104678491
معصومه حبیبی
معصومه حبیبی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر کسانی که کارت دواطلب بسیج دارند سهمیه شاملشون میشه
بعد من پدر بزرگم شهید است سهیمه ایشون به من تعلق میگیره

5

احسان جلالی
مدیر
1 سال قبل

سلام دوست من
نه متاسفانه شامل شما نمیشه

7

سمینه رضوانی
سمینه رضوانی
1 سال قبل

من پدر بزرگم جانبازه، سهمیش شامل منم میشه؟

8

احسان جلالی
مدیر
1 سال قبل

نه متاسفانه شامل نوه نمیشه :/

8

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

15
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x