معرفی رشته حقوق و نحوه قبولی حقوق + فهرست آخرین قبولی های رشته حقوق

رشته حقوق و آخرین قبولی های حقوق

رشته حقوق به طور قطع پر طرفدار ترین و جذاب ترین رشته، در گروه  علوم انسانی هست. برای همین اطلاع از بازارکار و شرایط این رشته و همینطور آخرین قبولی حقوق، برای دانش آموزان رشته انسانی میتونه بسیار جذاب باشه.

در ادامه این مقاله با رشته حقوق آشنا میشید و دید درستی نسبت به معایب، مزایا و شرایط این رشته بدست میارین. این مقاله در دوران کنکور و همچنین در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، میتونه برای شما مفید باشه.

اصلا رشته حقوق چیه؟

در واقع به حقوق میاد به قوانین و مقرراتی که در روابط بین انسان ها ارتباط می پردازه. اینجوری بگم که به طور کلی ما دو نوع حقوق داریم. حقوق خصوصی و حقوق عمومی! حقوق عمومی مربوط میشه به روابط بین دولت و ادارات دولتی با مردم. اما حقوق خصوصی به روابط خصوصی بین مردم ارتباط پیدا می کنه.

خیلی از داوطلبان کنکور انسانی، هدفشون قبولی در این رشته و تبدیل شدن به یک وکیل کاربلد در آینده هست. وکیلی که می تونه وکیل دادگستری، وکیل منافع عمومی، وکیل صدمات شخصی ، وکیل بخش خصوصی، وکیل مهاجرت، وکیل برنامه ریزی املاک و یا وکیل دولت باشه. البته برای تبدیل شدن به یک وکیل حرفه ای، ابتدا باید شرایط قبولی حقوق را بدست بیارین، سپس با انتخاب رشته حقوق در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، در دانشگاه مورد علاقه خود تحصیل کنید.

توانایی های لازم برای قبولی حقوق

اولین و مهمترین شاخصه کسی که می خواد وارد رشته حقوق بشه، شجاعت هست. در کنار این، قدرت استدلال، خلاقیت ذهن و فن بیان خوب هم برای فردی که می خواد در آینده وکیل خوبی باشه لازمه! همونطور که خودتون هم میدونید، تمام مسئولیت یک کار یا پروژه بزرگ یک وکیل داشته وکیل داره و اون وکیل باید، تمام امور حقوقی و اداری پروژه رو پیش ببره. به همین دلیل این فرد باید دارای یک روحیه مسئولیت پذیر هم باشه.

اما فن بیان چه تاثیری کار یک وکیل داره؟ آیا برای قبولی حقوق باید حتما فن بیان عالی داشت؟ خب فردی که وارد این رشته و این حرفه میشه قاعدتا با افراد زیادی در ارتباط هست. پس برای اینکه بتونه با این افراد ارتباط خوبی برقرار کنه و تاثیر گذاری خودش رو نشون بده، باید فن بیان خوبی هم داشته باشه. تسلط وکیل روی الفاظ و عبارات خیلی مهمه! چون تاثیر گذاری کلام شخص رو به شدت افزایش میده.

دروس دانشگاهی حقوق

قبولی حقوق در مقطع کارشناسی

پس از انتخاب رشته کنکور سراسری و قبولی حقوق، شما وارد دوران تحصیلی کارشناسی این رشته میشوید. دوران کارشناسی رشته حقوق 4 ساله هست.دانشجو های این رشته باید در طول این 4 سال، 135 واحد درسی رو بگذرونن. از این بین 22 واحد دروس عمومی، 21 واحد دروس پایه، 87 واحد دروس تخصصی و 21 واحد هم دروس اختیاری هستن.

از جمله درس های تخصصی رشته حقوق میشه به این موارد اشاره کرد: حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، حقوق بین الملل عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، حقوق تجارت، حقوق مدنی، جرم شناسی و …

گرایش های کارشناسی ارشد رشته حقوق

اگه شما بخواین بعد از گرفتن مدرک لیسانس خودتون ادامه تحصیل بدین، میتونید در بین گرایش های کارشناسی ارشد حقوق، یکی از این موارد رو انتخاب کنید: حقوق بشر، حقوق خصوصی، سردفتری اسناد رسمی، حقوق بین الملل، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری،  حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط زیست، حقوق اقتصادی، حقوق تجارت بین الملل، معارف اسلامی و حقوق (گرایش حقوق خانواده)،

حقوق ارتباطات، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق حمل و نقل تجاری، فقه و حقوق تخصصی، فقه و حقوق خانواده، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، مدیریت اطلاح و کیفرهای قضایی، مدیریت نظارت و بازرسی، حقوق شرکت های تجاری، مدیریت دادگستری، حقوق دادرسمی اداری، حقوق خانواده، فقه و حقوق اقتصادی، حقوق نفت و گاز، حقوق مالی-اقتصادی، حقوق تجارت الکترونیکی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، فقه و حقوق جزا، حقوق مالی.

قبولی حقوق در مقطع دکترا و گرایش های آن

اگه ارشد خودتون رو گرفتن و باز هم قصد ادامه تحصیل داشتین، این رشته 6 گرایش برای دکترا داره که می تونین یکیش رو انتخاب کنین. لیست گرایش های دکترای حقوق: حقوق نفت و گاز، حقوق عمومی، حقوق بین الملل عمومی، حقوق خصوصی، فقه و حقوق، حقوق جزا و جرم شناسی

بازار کار رشته حقوق

مسلما یکی از مهمترین نکات در انتخاب رشته و قبولی حقوق، اطلاع از بازار کار این رشته است. بازار کار رشته حقوق کاملا بستگی به فعالیت و رزومه کاری شما در طول فعالیتتون داره. اگه شما در موارد اول کاری خودتون، وکیل ماهر و کاربلدی باشید، قطعا بازار کار و در آمد خوبی در انتظار شماست که البته برعکس این مورد هم صدق می کنه…

فارغ التحصیلان رشته حقوق میتونن در آزمون های استخدامی مختلف شرکت کنن و به عنوان مشاور حقوقی در سازمان های دولتی مثل شهرداری ها، بخش داری ها، دانشگاه ها، بانک ها، وزارت خونه ها، ادارات ثبت اسناد و املاک، شرکت های خصوصی و … فعالیتشون رو انجام بدن. به این دلیل که همه بخش هایی که شخصیت حقوقی دارن، نیاز به مشاوره حقوقی هم دارن که این بخش ها شامل تمام ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی میشه.

علاوه بر این شما می تونین دفتر اسناد رسمی، دفتر ازدواج و طلاق و یا یک دفتر وکالت خصوصی برای خودتون تاسیس کنین. اگه به هر دلیلی انجام دو مورد قبلی براتون مقدور نبود، می تونین به عنوان کارمند در یکی از این دفاتر حقوقی استخدام بشین. به این نکته هم باید اشاره کنم که پس از قبولی حقوق در مقطع دکترا و مدرک دکترا  اخذ مدرک آن از دانشگاه، میتونید به عنوان مدرس و استاد نیز  در یکی از دانشگاه های کشور مشغول به کار بشین.

درامد رشته حقوق

اگر بخوایم در مورد حقوق و درامد این رشته صحبت کنیم، به هیچ وجه نمیشه عدد مشخصی رو تعیین کرد. به این علت که درامد یک شخص فارغ التحصیل از این رشته به خیلی از عوامل بستگی داره. عواملی مثل سطح کاری، حوزه کاری، نوع پرونده، تعداد پرونده، سطح تحصیلات، رزومه تحصیلی و … .

به قولی میشه گفت پس ز قبولی حقوق و اخذ مدرک، شما باید خود اشتغال باشید. ارتباطات خوبی برقرار کنید، تبلیغات داشته باشید و همچنین در کارتون ماهر باشید. در  اما اگه بخوایم با توجه به تمام این ها و شرایط جامعه یک مقدار درامدی برای این رشته مشخص کنیم، میشه گفت درامد پایه یک وکیل حداقل 15 میلیون تومن در ماه هست.

برنامه ریزی کنکور
در این مقاله تکنیک های نوشتن برنامه شخصی یاد میگیرید

دانشگاه های پذیرنده حقوق

تقریبا امکان قبولی حقوق و ادامه تحصیل در این رشته، در تمام استان های کشور موجود است. این رشته در انواع دانشگاه های دولتی، شبانه، آزاد و غیر انتفاعی و … دانشجو میگیره. اما مسلما قبولی حقوق در یک دانشگاه معتبر، شانس شما رو برای بازارکار بهتر در آینده و تبدیل شدن به یک وکیل حرفه ای بیشتر میکنه. پس پیشنهاد میکنم که صرفا به قبولی حقوق در یک دانشگاه سطح متوسط یا ضعیف بسنده نکنید. بدنبال کسب یک رتبه عالی، انتخاب رشته اصولی و در نهایت یک دانشگاه عالی باشید.

5 دانشگاه برتر حقوق در ایران:

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان

مسیر قبولی حقوق

این رشته به دلیل تقاضای بالا، نیاز به تلاش و مطالعه مضاعفی داره. شما باید برای حقوق، هم برنامه ریزی مناسبی داشته باشین، هم انتخاب منابعتون باید در سطح عالی باشه و به قولی منابع استاندارد رو انتخاب کنین و در هر بخشی از مسیر کنکور، باید در بهترین حالت خودتون باشین. پس ما در ادامه این مقاله، به سراغ معرفی بهترین منابع کنکور انسانی میریم.

منابع پیشنهادی کنکوری برای قبولی حقوق

ریاضی و آمار

ریاضی و آمار درسیه که خیلی از دانش آموز های انسانی ازش فرار می کنن. و همین موضوع باعث میشه در کنکور میانگین درصد خیلی پایینی برای این درس به ثبت برسه. برای این درس باید حواستون شش دانگ جمع باشه که انتخاب منابعتون با سطح خودتون برابری کنه. اگه سطحتون در درس ریاضی و آمار ضعیفه و مفاهیم درسی براتون چالش برانگیزه، بهتره با کتاب ریاضی و آمار خیلی سبز کارتون رو شروع کنین چون هم درسنامه های خوبی داره و هم تست و پاسخ تشریحی اون ها سطح قابل قبولی داره.

اگه سطحتون متوسط و بهتر از اونه و دنبال اینین که در این به درصد بالای 50 درصد برسین کتاب های سه سطحی ریاضی و آمار قلمچی هم انتخاب های مناسبی هستن. به این نکته توجه داشته باشید که برای قبولی حقوق در یک دانشگاه عالی، درصد بالا در درس ریاضی خیلی میتونه کمک کننده باشه.

عربی اختصاصی

اگه پایه قوی توی درس عربی ندارین اولین پیشنهاد من بهتون عربی انسانی خیلی سبز هست. می تونین کتاب عربی میکرو طبقه بندی گاج رو هم انتخاب کنین چون سطح مشابهی با کتاب خیلی سبز داره. اگه مفاهیم رو کامل بلدین و می خواین اقدام کنین برای درصد 80 به بالا، بهتره به سراغ کتاب عربی میکرو طلایی گاج برید و با زدن تستاش خودتونو حتی برای درصد 100 آماده کنین.

جامعه شناسی

جامعه شناسی جامع مشاوران یکی بهترین کتاب هایی هست که میشه برای این درس معرفی کرد. این کتاب حدود 1500 تست داره که تقریبا تمام نکات کتاب رو پوشش دادن. درسنامه خیلی خوبی هم داره و با نمودار و جدول یادگیری رو براتون راحت تر می کنه. پس این کتاب برای شروع کتاب خیلی خوبی هست.

اما اگه سطح بالایی دارین کتاب تیزشیم جامعه شناسی مشاوران آموزش رو به عنوان منبع اصلی خودتون انتخاب کنین. تمام بخش های این کتاب برای یک درصد بالا تالیف شده و می تونه حتی تا درصد 100 رو براتون تضمین کنه.

فلسفه و منطق

یکی از چالشی ترین دروس کنکور انسانی همین فلسفه و منطق هست. پس برای انتخاب منبع برای این درس هم باید با وسواس خاصی عمل کنین. اگه سطح پایین یا متوسطی در این دروس دارین و دنبال یک کتاب برای شروع و یادگیری هستین فلسفه و منطق جامع خیلی سبز همون چیزیه که دنبالش می گردین. این کتاب حدود 2600 تست داره. علاوه بر این یک بخش به اسم تست های کمی دشوار تر داره که بهتون کمک میکنه از پس همه تست های سخت هم بر بیاین. این کتاب برای تمام سطوح مناسبه و در هر سطحی که باشین می تونین با خیال راحت ازش استفاده کنین.

روانشناسی

همونطور که میدونید روانشناسی فقط در پایه یازدهم تدریس میشه و از اون درسایی به حساب میاد که ارزش سرمایه گذاری بالایی داره، چون میشه به راحتی درصد بالایی ازش کسب کرد. در هر سطحی که هستین من بهتون کتاب روانشناسی جامع مشاوران آموزش پیشنهاد می کنم چون هم درسنامه خوبی داره و هم پاسخ تشریحی تست هاش کامل و خوبه! حدود 1300 تا تست هم داره که نیاز شما رو کاملا بر طرف می کنه.

تاریخ

تاریخ جامع خیلی سبز منبعیه که میشه گفت بین کتاب های کنکوری در درس تاریخ، کامل ترین درسنامه رو داره. چون تمام متن های کتاب رو به صورت جدول و نمودار براتون آماده کرده که این کار خوندنشون رو خیلی راحت تر می کنه. علاوه بر این، کتاب تاریخ خیلی سبز 1700 تا تست داره که نیاز تستی شما رو برطرف می کنه و پاسخ تشریحی خوب و کاملی  هم داره.

اگه می خواین خیلی سطح بالا کار کنین می تونین کتاب تاریخ جامع میکروطبقه بندی گاج رو تهیه کنین. این کتاب پاسخ تشریحی نداره اما یک قسمت تحت عنوان توالی رویدادها داره که به شکل گیری نظم ذهنی شما خیلی کمک می کنه.

اقتصاد

برای درس اقتصاد 2 تا منبع بهتون معرفی می کنم که استفاده از هر کدوم این منابع برای کسب یک درصد خوب توی کنکور کافیه. کتاب اول اقتصاد خیلی سبز هست! این کتاب در درسنامه خیلی خوب و کامل عمل کرده و از نمودار و جداول هم برای آموزش استفاده کرده که بهتون کمک میکنه خیلی خوب و عمیق مطالب رو یاد بگیرین. حدود 800 تست داره که این تست ها در بخش مسائل، خیلی خوب و مفهومی طراحی شدن.

تیزشیم اقتصاد مشاوران هم کتاب دومیه که برای درس اقتصاد می تونین ازش استفاده کنین. این کتاب یکم از خیلی سبز سطح بالاتری داره و درسنامه خلاصه تری داره. پس اگه می خواین بیشتر تست محور کار کنین این کتاب رو برای خودتون تهیه کنین.

علوم و فنون

این کتاب هم نیاز به خوندن چند منبع به طور همزمان نداره. پس می تونین از دو کتابی که معرفی می کنم یکیش رو تهیه کنین و اطمینان داشته باشین که براتون کفایت می کنه. علوم و فنون ادبی جامع خیلی سبز اولین کتابیه که بهتون پیشنهاد می کنم. این کتاب هم درسنامه خوبی داره و هم تعداد تست بالایی داره. تعداد تست های این کتاب حدود 2000 تا هست که عدد واقعا مناسبی برای این درس به حساب میاد.

علوم و فنون جامع مهر و ماه هم کتاب خوبیه ولی بیشتر تست محوره و حدود 2300 تا تست داره. پس پیشنهادم اینه که اگه دانش آموز ضعیفی هستین بهتره از کتاب خیلی سبز استفاده کنین.

جغرافیا

جغرافیا جامع مشاوران یک کتاب با درسنامه قوی و کامله که می تونه نیاز های شما رو برای این درس برطرف کنه. این کتاب حدود 1250 تا تست داره. درسنامه تقریبا کاملی هم داره که همه شکل های کتاب رو براتون بررسی کرده برای فهم بهتر مطالب از نمودار هم استفاده کرده.

جغرافیا جامع خیلی سبز هم مثل کتاب مشاوران درسنامه خوب و کاملی داره. 1300 تا تست توی این کتاب هست و پاسخ تشریحیش هم همه نکات رو پوشش داده.

مشاوره رایگان کنکور
برای بررسی تمام منابع کنکور و یک جلسه مشاوره رایگان کلیک کنید.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=15984
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x