بهترین روش برنامه ریزی کنکور

بهترین روش برنامه ریزی کنکور

مقدمه

درصد زیادی از مردم برای کارهایی که می خوان انجام بدن، از قبل برنامه‌ ریزی می کنن. از سفر رفتن و خرید گرفته تا کارهای کم اهمیت تر مثل تلویزیون دیدن. کنکور هم از اون دسته کار های خیلی مهمه که نیاز به برنامه ریزی داره.اما برنامه ریزی برای کنکور خیلی با برنامه ریزی های دیگه متفاوته. این برنامه اون قدر اهمیت داره که نمیشه براش آزمون و خطا کرد و باید از همون اول کار، بهترین روش برنامه ریزی کنکور رو انتخاب و اجرا کرد. بریم تا در ادامه در مورد برنامه ریزی در کنکور سراسری بیشتر صحبت کنیم.

بهترین روش برنامه ریزی-1

برنامه ریزی هفتگی و روزانه

دیگه باید تا الان به این موضوع پی برده باشین که رتبه برتر ها از یه سیاره دیگه نمیان و اونا هم همون کارهایی رو می کنن که شما می کنین و همون کتابا رو دارن و همون آزمون هارو شرکت می کنن. اما چیزی که باعث میشه بین افراد موفق و ناموفق مرز ایجاد بشه همین برنامه ریزیه. پس اگه تا امروز برنامه ریزی نداشتین، دیگه نباید این روش رو ادامه بدین.

چطور برنامه‌ریزی کنم؟

برنامه ریزی درست چند تا قدم خیلی مهم داره که باید مرحله به مرحله طی بشه تا برنامه ای که میریزیم بدون عیب و اشکال و مهمتر از همه قابل اجرا باشه

قدم اول: برنامه و هدف کلی

برنامه ریزی خوب اول از هرچیزی باید یک دید کلی رو بهتون بده. دید کلی یعنی اینکه شما می خواین از تمام زمانی که دارین، به هر بخش مطالعه، مرور و تست زنی چه تایمی رو اختصاص بدین. برنامه کلی یعنی اینکه مثلا شما تصمیم بگیرین تا قبل عید مطالب رو مطالعه کنین و آخر هفته ها رو به مرور و تست زنی اختصاص بدین. بعد عید تا اول خرداد رو به جمع بندی و مرور های نهایی و تست زنی زماندار اختصاص بدین. و از اول خرداد تا روز کنکور برید سراغ تست زنی سرعتی و تکنیک های تستی. اما برای اینکه بتونین برای خودتون یه دید کلی تعیین کنین باید اول به چند سوال جواب بدین تا دید بهتری داشته باشین.

اون سوال ها چیه؟

  • چقدر تا کنکور وقت باقی مونده؟
  • چه درس هایی رو باید بخونی؟
  • در طول هفته چند ساعت برای درس خوندن زمان داری؟
  • برای خوندن هر درس، چقدر زمان نیازه؟
  • تا حالا چه درسهایی رو خوندی و چقدر خوندی و چه درس‌هایی رو هنوز سراغشون هم نرفتی؟
  • برای مرور و تست‌زنی همه مطالب، چقدر زمان نیازه؟

 همین طرح ریزی اولیه ممکنه وقت خیلی زیادی ازتون بگیره ولی چون مهم‌ترین بخش برنامه‌ریزیه، باید هرجور شده انجام بشه.

سوالات قبل از برنامه ریزی
بهترین روش برنامه ریزی 2

قدم دوم: نوشتن برنامه هفتگی و روزانه

وقتی دید کلی مشخص شد نوبت میرسه به نوشتن برنامه هفتگی و روزانه. این برنامه باید بر اساس اهمیت هر درس، نقاط قوت و ضعف شما توی هر درس، میزان ساعات آزاد برای مطالعه در طول هفته چیده بشه. برنامه ای که توی مرحله اول مینویسین شاید براتون یکم مشکل ایجاد کنه و نتونین باهاش کنار بیاین ولی رفته رفته این مشکل ها حل میشن و شما می تونین برنامه ای که برای خودتون نوشتین رو مو به مو اجرا کنین. یه سری نکات هست که توی هر برنامه ای خیلی مهمه. از این نکات مهم میشه به موارد زیر اشاره کرد.

1-ساعت بیولوژیکی بدنتو تعیین کن

سیستم ساعت بیولوژیک بدن انسان از هزاران سلول عصبی ساخته شده و توسط هیپوتالاموس مغز کنترل میشه. در واقع این سیستم کارش تنظیم و هماهنگ سازی عملکردها و فعالیت‌های بدن و پاسخ بدن به نور و تاریکیه. و این سیستم برای بدن هر فرد با یک فرد دیگه متفاوته. یک سری از دانش آموزا ساعت پنج صبح بیشتر می فهمن، یه سریا عصرا و یه سریا هم نیمه شبا. پس تعیین ساعت بیولوژیکی برای بدن خیلی اهمیت داره چون هم تایم بیشترین بازده ای بدنتونو میفهمین و هم میفهمین تمام افراد شبیه به هم نیستن و نمیشه از یک برنامه برای تمام افراد استفاده کرد.

ساعت بیولوژیک

2-طبق برنامه مطالعه ای که داری گزارش کار بنویس

با نوشتن گزارش کار شما میتونین هفته به هفته خودتونو آنالیز کنین و پیشرفتتونو ببینید و تحلیل و بررسی کنین. با نوشتن گزارش کار عیب های برنامه خودشونو به مرور زمان نشون میدن و بهتون کمک می کنن برای رفعشون برنامه ریزی انجام بدین.

3-برای استراحت بین درسی هم تایم تعیین کنین

مطالعه بی‌وقفه و بدون استراحت درس خوندن رو تبدیل می کنه به یک کار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده. از طرف دیگه، استراحت طولانی بین دو پارت مطالعاتی، باعث میشه تمایل ذهن ما برای خوندن ادامه درس، کمتر بشه. پس استراحت باید کافی باشه، نه کم و نه زیاد. بالاخره مغز انسان هم، مثل باقی اعضای بدن، بعد از یکم فعالیت نیاز به استراحت داره. پس، برای اینکه مغزتون حین مطالعه خسته و از درس زده نشه، باید توی برنامه شما زمان استراحت هم تعیین شده باشه. حالت عادی و استاندارد استراحت اینجوریه که به ازای هر 1.5 ساعت مطالعه، 15 الی 20 دقیقه استراحت برای ذهن لازمه.

4-برنامه کاملا باید با تمام جزئیات نوشته بشه

اینجوری نیست که شما توی هر واحد مطالعاتیتون محبور باشید حتما یه مبحث رو تموم کنین و یا حتما فلان فصل از کتاب زیست رو جمع کنین. شاید خوندن یک مبحث مثل آینه ها توی فیزیک فقط یک واحد مطالعاتی نیاز داشته باشه و مبحث سنگینی مثل تابع توی ریاضی حدود 4 واحد مطالعاتی. پس باید با جزئیات برای خودتون توی برنامه بنویسین که امروز قراره 10 صفحه از کتاب شیمی رو بخونم یا مثلا قراره فلان مبحث از فصل 3 فیزیک یازدهم رو بخونم.

5-همه درسا باید توی برنامه باشن

یکی از رسالت های برنامه اینه که شما رو مجبور کنه همه درسا رو بخونین. از درسای مورد علاقه و آسون گرفته تا درسایی که از خوندنشون شکنجه میشین. پس شما باید تمام درسا رو توی برنامه خودتوون جا بدین. جدای از این قضیه، یکی از اصول برنامه ریزی درسی اینه برنامه شما باید منعطف باشه. به عنوان مثال ممکنه توی بعضی از روزها شما نتونین به برنامه ای که دارین عمل کنین. توی همچین شرایطی باید برنامه شما جوری باشه که راه برای جبران ساعت های از دست رفته وجود داشته باشه.

6-برای هر واحد مطالعاتی یا مروری زمان کافی در نظر بگیرین

شما باید به این نکته توجه داشته باشین که توی درسی مثل زیست شناسی مطالعه و مرور زمان بیشتری نسبت به ریاضی نیاز داره و توی درس ریاضی تست زنیه که بیشترین زمان رو از شما میگیره. پس باید این تناسب توی برنامه ریزی رعایت بشه و ساعات به همین اساس نوشته بشه. علاوه بر این هر یادگیری بدون مرور ناقص میمونه و کم کم از حافظتون محو میشه. اما با داشتن مرور های استاندارد توی برنامه، میشه جلوی از بین رفتن اطلاعات ذهن رو گرفت.

 

7-زمان جبرانی تعیین کنید

قطعا برای هر شخصی میکنه که اتفاقاتی پیش بیاد که اون شخص رو از برنامه اش عقب بندازه. توی این جور مواقع زمان جبرانی به کمک شما میاد و نمیذاره استرس عقب افتادن از برنامه، روی ذهن شما تاثیر بذاره. پس، در طول هفته یک زمان خاص رو برای جبران عقب افتادگی در نظر بگیرین. مثلاً دو ساعت از 5 شنبه. توی این تایم اگه از برنامه عقب افتاده بودین، عقب افتادگیه جبران میشه و اگه عقب افتادگی در کار نبود، می تونین برین سراغ مطالب جدید.

برنامه هفتگی

 

همراهان عزیز بروکا؛ پادکست زیر شامل اطلاعات تکمیلی این مقاله میشه که با گوش کردنش می تونین بدون کمک گرفتن از کسی، خودتون به استاندارد ترین روش ممکنه برنامه کنکوری خودتون رو بنویسین:

موفق و سربلند باشید

احسان جلالی

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11581
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4.4 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

خیلی عالی مرسی از مطالب مفیدتون

3

معصومه حبیبی
معصومه حبیبی
1 سال قبل

عالی بود ممنون

4

امیر زمانی
امیر زمانی
1 سال قبل

عالی بود متشکرم❤️🙏🏻

7

احسان جلالی
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  امیر زمانی

خواهش میکنم😍🙏

3

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x