چگونه هدف داشته باشیم؟

هدف

مقدمه

احتمالاً برای شما هم پیش اومده که از خودتون پرسیده باشین. من توی این زندگی دنبال چی هستم؟ حالتی که حس می کنین چیزی توی زندگیتون کمه. و دلتون می خواد تغییری توی زندگی ایجاد کنین .اما چون راهشو بلد نیستین، احساس نا امیدی و ناتوانی بهتون دست میده. خب قبل از شروع هر مسافرتی باید مقصد مسافرت رو تعیین کرد. نمیشه که همینطور پا به جاده گذاشت و بی انگیزه و هدف به مسیر ادامه داد. و همه چیز رو به دست تقدیر و سرنوشت سپرد. کنکور هم مسافرتیه که بدون داشتن یک هدف نهایی به عنوان مقصد این مسافرت، به جای قشنگی نمی رسه و آخرش می شه فکر کردن به اینکه پشت کنکور بمونم یا نه؟توی این مقاله می خوام باهاتون در مورد اینکه چگونه هدف داشته باشیم صحبت کنم. سال کنکور سال بسیار پر فراز و نشیبیه که توش بی حوصله و خسته و نا امید میشین و تنها چیزی که می تونه شما رو توی این مسیر کمک کنه، همین هدفه

نتیجه ی کنکور بدون هدف

احتمالا به این فکر کردین که اصلا چرا باید هدف انتخاب کنیم؟ بدون هدف نمیشه به یه نتیجه ­ی خوب رسید؟ پاسخ قطعی اینه که نه نمیشه. برای اینکه بتونین منظورمو کاملا درک کنین باید سالی که پیش رو دارین رو در نظر بگیرین. سالی که باید هر روز بعد از برگشتن از مدرسه برین پشت میز .و شروع کنین به درس خوندن که رقباتون عقب نیوفتین. سالی که تفریح و موبایل و مسافرت و … رو برای خودتون ممنوع می­کنین .که به نتیجه برسین. به نظر شما با چه چیزی میشه از بین این سختی­ها جون سالم به در برد؟ قطعا یک هدف خوب و استاندارد.

وقتی هدف نداشته باشین هر روز با فشار پدر و مادر میشینین پای کتاب. و بی رمق متن کتاب رو روزنامه وار بالا و پایین می کنین. هر روز از خودتون می پرسین درس بخونم که چی؟ و همین سوال باعث میشه احساس بی ارزشی خاصی تمتم وجودتونو فرا بگیره.

انگیزه و امیدت رو تقویت کن

یکی از بهترین راه های افزایش انگیزه و امید اینه که هدف منطقی و استاندارد تعیین کنین .و چیزی که به نظرتون خیلی دور از دسترسه. و رسیدن بهش غیرممکنه رو به عنوان هدف خودتون تعیین نکنین. هدف شما باید طوری مشخص بشه که پیشرفت خودتون توی مسیر رسیدن بهش رو هر روز حس کنین، هر شرایط سختی رو تحمل کنین .و حتی یک ثانیه هم از محقق شدنش نا امید نشین. زمانی که هدف شما درست تعیین شده باشه، به طور نا خودآگاه دوست دارین هر روز ساعت 6.5 صبح از تخت خواب بیرون بیاین .و ساعت خوابتونو از 8-9 ساعت در روز برسونین به 5-6 ساعت تا بتونین از همین زمان ذخیره شده هم، توی مسیر کنکور استفاده کنین. پس اصلی ترین و بهترین راه افزایش انگیزه برای مطالعه مفید، انتخاب یک هدف خوب و استاندارده.

ویژگی های یک هدف خوب

  • هدف باید دقیق و شفاف و در عین حال هیجان­انگیز انتخاب بشه

اینکه فقط توی دلت بگی من هدفم از کنکور دادن رو برای خودم مشخص کردم کافی نیست. باید اونو روی کاغذ بیاری. باید دقیق بنویسی که دوست داری سال بعد توی چه رشته ای از چه دانشگاهی در حال تحصیل باشی. وقتی هدفتو روی کاغذ میاری می تونی مسیر رسیدن بهش رو کاملا شفاف ترسیم کنی. و بعد از اون، برنامه ی مطالعاتی متناسب با اون، درصد ها و رتبه ی مورد نیاز و همچنین منابعی که برای رسیدن به این درصد ها نیاز داری رو پیدا می کنی.

از طرفی هدف باید هیجان انگیز باشه که با فکر کردن بهش، ذوق زده بشین. و خودتون رو توی اون جایگاه تصور کنین. در این صورت، شما با تمام وجودتون برای رسیدن به هدفتون تلاش می کنین.

  • انتخاب هدف دور از دسترس ممنوع

هدفی که شما برای کنکورتون باید واقع گرایانه انتخاب بشه. یعنی متناسب با ویژگی های اخلاقی، توانایی های تحصیلی، علاقمندی و باقی شاخصه های فردی خودتون. مثلا فردی که علاقه به رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی داره .قائدتا باید قدرت به خاطر سپردن حجم زیاد مطالب و مفاهیم گوناگون رو داشته باشه .و کسی که یادگرفتن مفاهیم ساده کتاب براش سخت و طاقت فرساست، نباید همچین خدفی برای خودش تعیین کنه. و باید در ابتدا این اشکال رو توی خودتون بر طرف کنین.

  • هدف شما باید دائما جلوی چشمتون باشه

شما باید مقصد خودتون توی این مسافرت یکساله رو روی یک برگه بنویسید. و جایی بچسپونیدش که دائما جلوی چشمتون باشه. این کار باعث تمرکز حواس و تقویت انرژی و انگیزه شما میشه. مخصوصا زمانی که اطراف اون، عکس های از دانشگاه مد نظر و رشته ی هدف خودتون رو بچسپونین.

  • یک هدف جامع، باید به اهداف کوچکتر تقسیم بشه

یکی از مهمترین کار ها در انتهاب هدف همینه. به طور مثال شما باید برای دستیابی به هدف مد نظرتون هر ساعت 40 تا تست حل کنین. اما از روز اول با تعداد تست کمتری شروع می کنین و رفته رفته این اعداد رو به 40 نزدیک و نزدیک تر می کنین. ای مثلا برای افزایش 2000 عددی تراز آزمون، باید اهداف خودتونو به صورت پیشرفت های 200 واحدی در تراز در هر آزمون در نظر بگیرین تا هم تلاش برای اون ها آسان تر باشه و هم میونه راه خسته و بی انگیزگی بهتون چیره نشه.

سخن پایانی

امیدوارم متوجه اهمیت تعیین هدف برای آزمون سراسری شده باشین و اگه تا الان انجامش ندادین، از همین لحظه با یک کاغذ و قلم، مقصدتون رو برای این مسافرت پر از فراز و نشیب تعین کنین. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشه و شما بعد از خوندن این مقاله شروع کنید به قدم برداشتن به سمت اهداف قشنگی که دارید.

موفق و پیروز باشید

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=10521
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x