شروع قدرتمند از نیمسال دوم + استراتژی مطالعه از بهمن تا کنکور

شروع از نیمسال دوم

همیشه بعد از امتحانات دی ماه، درصد بالایی از دانش آموز ها احساس می کنن تا اینجای کار خوب ظاهر نشدن، و به دنبال راهی برای شروع از نیمسال دوم میفتن. اینو یادتون باشه که جبران نیمسال اول و شروع از بهمن، باید خیلی اصولی و حساب شده انجام بشه. به این دلیل که از حالا حدود 4/5 ماه تا کنکور فاصله داریم و فرصتی برای آزمون و خطا، پیدا کردن روش مطالعه و… خواهیم داشت.

شروع از بهمن نیاز به چه برنامه ای داره؟

آیا کسی که بخواد شروع از صفر داشته باشه هم شانسی داره؟

استراتژی درست مطالعه از الان تا کنکور چیه؟

در ادامه این مقاله به تک تک این سوالات جواب میدهیم و درباره شروع قدرتمند از نیمسال دوم صحبت میکنیم.

شروع قدرتمند از نیمسال دوم

فهرست مطالب

در حال حاضر دانش آموز ها به چند دسته تقسیم میشن:

دسته اول: اون هایی که از تابستون یا از اول مهر شروع کردن و خوب خوندن. این افراد در آزمون ها تراز خوبی ثبت کردن و تا اینجای کار از خودشون راضی بودن.

دسته دوم: اون هایی که تا الان تلاش کردن ولی از تراز و نتایجی که کسب کردن راضی نیستند. این افراد به دنبال راهی برای ورود به مسیر قبولی هستند.

دسته سوم: اونایی که تا حالا بنا به دلایل مختلفی هیچی نخوندن یا خیلی کم و ناقص خوندن. این دسته از دانش آموزان همیشه به دنبال راهی برای شروع هستند. از شنبه، از بهمن و نیمسال دوم و …

البته ما در این مقاله بیشتر به دسته دوم و سوم میپردازیم. این دسته از دانش آموزان هستند که باید وارد مسیر قبولی شوند تا بتوانند با یک برنامه اصولی، شروعی عالی و از بهمن و اسفند داشته باشند.

نکات مهم برای شروع از بهمن

برنامه ریزی

اگر میخوای برای نیمسال دوم یک شروع متفاوت داشته باشی، باید به فکر یک برنامه اصولی باشی. صادقانه بگم، اگر قصد تحول و شروع از صفر داری، برنامه ریزی یکی از ارکان مهم است. البته درسته می خوایم توی 4 ماه به یک نتیجه عالی دست پیدا کنیم، اما قرار نیست که این نتیجه یک شبه اتفاق بیوفته.

پیشنهاد من برای اینکه تمام استرس حاصل از گذشته رو به راحتی پشت سرتون بذارین، اینه که اول از همه  واقع بینانه برنامه ریزی کنین. اگه فکر میکنی روزی بیشتر از 5 ساعت نمیتونی درس بخونی، پس روزی 5 ساعت رو پایه برنامه ات قرار بده.

نکته مهم اینست که در ابتدای امر ما باید شروع کنیم. صرفا با رویا بافی و شروع از 11 ساعت مطالعه به جایی نمیرسیم. پس همین الان دست به قلم شو و بر اساس توان مطالعاتی خود برنامه ریزی کن.

شناخت نقاط ضعف

با گذشت چند ماه از سال تحصیلی و شرکت در چند آزمون های مختلف، حالا دیگه باید کاملا به خودت اشراف داشته باشی. برای شروع از بهمن باید بدونی عواملی که مانع درست درس خوندن و نتیجه گرفتنت میشدن چه چیز هایی هستن. شناخت نقاط ضعف و قدرت خود یک قدم بلند برای پیروزی هست.

یک کاغذ بردار و تمام مواردی که نذاشتن در نیمسال اول اونجور که باید و شاید درس بخونی رو یادداشت کن. با حساسیت و وسواس زیاد این موراد را بنویس. حسابی به نقاط ضعفت فکر کن تا بتونی تمام موارد را به خاطر بیاری. حالا هرشب قبل از خواب بهشون فکر کن و برای تک تکشون راه حل خوب و منطقی پیدا کن.

با این ایده و اجرای نکات، میتونی شروعی قدرتمند از نیمسال دوم داشته باشی. اگه نقاط ضعفت رو پوشش ندی، هزار ماه دیگه هم که تا کنکور فاصله باشه باز هم در نتیجه نهایی شما تغییری حاصل نمیشه. اگر ما کار های اشتباه گذشته را انجام دهیم، انتظار چیزی جز نتایج گذشته را نخواهیم داشت.

تحلیل و مدیریت آزمون

اگه تا اینجای کار تحلیل آزمون ها رو جدی نمی گرفتی، دیگه وقتشه که این عادت رو کنار بذاری. برای جبران نیمسال اول تحلیل آزمون ها رو با جدیت بیشتری انجام بده. جدا از بحث تحلیل آزمون که اهمیت ویژه ای در پیشرفت شما داره، مدیریت جلسه آزمون نیز خیلی در نتایجی که به دست میارین تاثیر زیادی داره. اگه تصمیم به شروع از نیمسال دوم داری، باید مدیریت جلسه آزمون رو یاد بگیری و هر آزمون نسبت به آزمون قبل بخشی از ایراداتت رو برطرف کنی.

مدیریت-منابع

بازبینی منابع

یکی از مهم ترین نکات برای شروع از بهمن اینه که سردرگم نشویم. اگه منابع حجیم و سنگینی داری که نمیتونی اونا رو بخونی و تستاشونو تمرین کنی، بهتره این منابع سنگین و درسنامه های طولانی رو عوض کنی. اگه دور و برت پر از کتاب و دی وی دی هایی هست که تا به حال یکبار هم سراغشون نرفتی، وقتشه که از شرشون خلاص شی.

اگه میخوای شروعی فوق العاده از نیمسال دوم داشته باشی، باید این موضوع رو بدونی که دیگه وقتی برای اشتباه کردن وجود نداره. باید با منابع استاندارد و عالی شروع کنی و برای بدست آوردن ترازهای بالا بیش از پیش تلاش کنی.

تست زنی

تست زدن جدای از مطالعه شما جدا نیست. وقتی شما دارین برای یک آزمون تستی تمرین می کنین، پس تست زنی یکی از مهمترین پایه های موفقیت در این آزمون به شمار میاد. برای شروع از نیمسال دوم شما باید حداقل 40 درصد از زمان مطالعه خودتون رو باید به تست زنی اختصاص بدین. سعی کنید تعداد تست روزانه شما با نزدیکتر شدن به کنکور افزایش پیدا کنه و رفته رفته تبدیل به بخش اصلی مطالعه شما بشه.

مرور

خب تقریبا یه 5 ماهی تا کنکور سراسری فرصت داریم و مسلما درسایی که امروز و فردا میخونی، قدرت ماندگاری تا چند ماهه آینده رو در ذهن شما نداره. مرور کردن باعث نگهداری مطالب در ذهن شما میشه. ذهن شما با تکرار یک مطلب، فهم و یادگیری بیشتری داره و باعث میشه تسلط و سرعت پاسخ‌ گویی در جلسه‌ی آزمون بالا بره. پس اگه تا الان برنامه مروری منظمی نداشتین، برای شروع از بهمن حتما مرور رو در برنامه روزانه خودتون قرار بدین.

البته شاید خیلی از شما دانش آموزان عزیز وقتی تا اینجای مقاله را میخوانید، به خود بگید که خب چطوری میشه مرور رو یاد گرفت! چطور میشه تعداد تست روزانه را افزایش داد و تحلیل آزمون رو یاد گرفت. تمام این موارد و به همراه کلی تکنیک مطالعاتی در دوره رایگان مسیر قبولی آموزش داده شده. این دوره هدیه من و تیم بروکا کنکور به شما دوست عزیزم هست که در حال مطالعه این مقاله هستید.


تناسب کمیت و افزایش کیفیت

بزار یه اصل اساسی موفقیت در کنکور رو به شما بگم. تسلط 100 درصدی بر 70 درصد مطالب، به مراتب بهتر از تسلط 70 درصدی بر 100درصد مطالب هست! برای شروع از نیمسال دوم بهتره که از هر درس، مباحث مهمتر و زود بازده رو انتخاب کنید. اون مباحث را در اولویت مطالعه خود قرار دهید. و مباحثی که احساس می کنین وقت گیر هست را از لیست اولویت ها حذف کنید.

در ادامه مطالبی که اهمیت بیشتری در کنکور دارن رو براتون می نویسم. این لیست حاصل بررسی های تیم بروکا کنکور از تمامی کنکور های 1 دهه گذشته هست. پیشنهاد میکنم در برنامه ریزی شخصی خود، ابتدا روی این مباحث به تسلط 100 درصد برسید.

مباحثی که برای شما گردآوری کردیم، قسمت هایی از کتاب درسی هستند که مورد علاقه طراحان سوالات کنکور، سازمان سنجش و همینطور طراحان سوالات آزمون قلم چی هستند.

برنامه مطالعاتی شروع از نیمسال دوم

اولین کاری که باید برای شروع از نیمسال دوم انجام بدین، این هست که یک برنامه کلی برای خودتون بنویسین و برای هر ماه یک هدف تعیین کنید. ما ابتدا استراتژی مطالعه خود را میچینیم و سپس برای هر ماه برنامه ریزی میکینم. اگر قصد دارید که از صفر شروع کنید، پیشنهاد میکنم استراتژی زیر را در روند مطالعاتی خود رعایت کنید…

بهمن: نیم سال اول دوازدهم + دهم

اسفند: نصف نیمسال دوم دوزادهم + نصف یازدهم و مرور دهم

فروردین: نصف نیمسال دوم دوازدهم + نصف یازدهم

اردیبهشت: مرور دوازدهم + مرور یازدهم

خرداد و تیر: مرور و رفع اشکال

اولویت بندی دروس

پس از بررسی کلی و تعیین استراتژی مطالعاتی، باید به سراغ برنامه ریزی برای شروع از صفر برویم. ابتدا باید مباحث مهمتر و تست خیز تر را برای شروع از بهمن انتخاب کرده، و سپس به سراغ برنامه ریزی هفتگی و روزانه برویم. پس ابتدا مباحث مهم تر را برای شروع از نیمسال دوم مشخص میکنیم.

رشته تجربی

درسمباحث مهم و تست خیز برای شروع از نیمسال دوم
ریاضیمجموعه _ الگو و دنباله _ معادله و نامعادله _ ترکیب تابع _ وارون تابع _ تابع درجه 2 _ نمایی و لگاریتم _ حد _ مشتق _ آمار _ احتمال _ مثلثات
زیست دهمفصل های 2 – 3 – 4 – 6
زیست یازدهمفصل های 1 – 2 – 4 – 5 – 7 – 8
زیست دوازدهمکلیه فصل ها
فیزیک دهمفصل 1 _ فصل 4
فیزیک یازدهمفصل 1 تا اول خازن _ فصل 3
فیزیک دوازدهمفصل های 1 _ 3 _ 4
شیمی دهمفصل 1 _ فصل 2
شیمی یازدهمفصل 1 _ فصل 3
شیمی دوازدهمفصل 2 _ فصل 3

البته پیشنهادم به بچه های رشته تجربی اینه که با توجه به سوالات ترکیبی و ضریب بالای درس زیست، ترجیحا در این درس اولویت بندی نکنید و تمام مباحث آن را بخوانید. اما برای اون افرادی که حس می کنن زمان کافی ندارن و برای شروع از نیمسال دوم مجبورن اولویت بندی انجام بدن، پیشنهادم برای خوندن مباحث طبق لیستی هست که براتون گردآوری کردم.

رشته انسانی
درسمباحث مهم و تست خیز برای شروع از نیمسال دوم
ریاضی و آمارآمار _  الگو های خطی _  احتمال
اقتصادفصل 1 _ فصل 4
عربیدرس 1 تا 5 دهم و درس 3_5_6_7 یازدهم و کل دوازدهم
علوم و فنونآرایه – قافیه – تاریخ ادبیات و سبک شناسی (به جز بخش های تحلیلی سبک شناسی)
تاریختاریخ شناسی _ ظهور اسلام _ ایران و اسلام در دوران معاصر (رضا شاه به بعد در اولویت)
جغرافیاجغرافیای طبیعی ایران _ مخاطرات طبیعی _ نواحی انسانی _ جغرافیا سکونتگاه
علوم اجتماعیمباحث یازدهم و دوازدهم
فلسفهفلسفه و ابعاد آن _ فلسفه در جهان اسلام _ مسائل پیرامون واقعیت و هستی
منطقدرس 5 _ درس 6 _ درس 8 _ درس 9
روانشناسیدرس های 1 تا 6
رشته ریاضی
درسمباحث مهم و تست خیز برای شروع از نیمسال دوم
ریاضیحد و پیوستگی _ مشتق _ ماتریس _ نظریه اعداد _ تابع درجه 2 _ توابع _ مجموعه و دنباله _ آمار _ احتمال – تالس و تشابه
فیزیک دهمفصل 4 _ فصل 5
فیزیک یازدهمفصل 1 تا اول خازن _ فصل 3 _ فصل 4
فیزیک دوازدهمفصل 3 _ فصل 5 _ فصل 6 _  فصل 1 ( در صورت داشتن وقت )
شیمی دهمفصل 1 _ فصل 2
شیمی یازدهمفصل 1 _ فصل 3
شیمی دوازدهمفصل 2 _ فصل 3

نحوه برنامه ریزی برای شروع از صفر

خب کمی با تقریب، حدود 4 ماه تا کنکور سراسری فرصت داریم. به عبارت دیگه چیزی حدود 120 روز زمان هست که از صفر شروع کنیم. حالا اگه می خواین نیمسال اول خودتون رو جبران کنید، نباید ساعت مطالعه شما کمتر از 6 ساعت در روز تعیین بشه. این 6 ساعت برنامه روزانه می تونه به این شکل تقسیم بندی بشه …

1.5 تا 2 ساعت مطالعه درسنامه یا جزوه

2 تا 2.5 ساعت تست زنی، بررسی نکات و یادداشت برداری

1 ساعت مرور و انجام روتین شبانه

حالا برای شروع از بهمن چطور این زمان باقی مونده رو بین دروس مختلف پخش کنیم، بهتره نگاهی به ضرایب دروس مختلف بکنیم. 

اگه روزی حداقل 6 ساعت مطالعه داشته باشین در طول یک هفته میشه 42 ساعت. حالا این 42 ساعت باید بین دروس مختلف و طبق ضرایبی که در کنکور دارن تقسیم بندی بشه. در ادامه برای رشته تجربی مثال میزنم تا متوجه بشین. اما در سایت بروکا کنکور مقاله ای درباره لیست تمام ضرایب آماده کردیم. با مراجعه به مقاله ضرایب دروس، میتوانید از ضرایب سایر دروس نیز مطلع شوید.

ضرایب دروس در رشته تجربی

زیست شناسی ضریب 12

شیمی ضریب 9

ریاضی ضریب 7

فیزیک ضریب 7

زمین شناسی ضریب 1

برای برنامه ریزی، در ابتدا 42 ساعت رو تبدیل به دقیقه می کنیم که میشه 2520 دقیقه. از این تایم 120 دقیقه یعنی 2 ساعت رو برای دروس عمومی کنار میذاریم و 2400 باقی میمونه. این تمام وقت ما برای موفقیت در کنکور سراسری هست. این وقت را باید بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنیم. در این مرحله اگه مجموع ضرایب دروس رو حساب کنیم، برای رشته تجربی میشه 36

در مرحله بعد با تقسیم عدد 2400 به 36 به بازه مطالعاتی حدودا 65 دقیقه ای می رسیم. حالا با ضرب کردن عدد 65 در ضریب هر درس، می تونیم متوجه بشیم که برای هر درس در هفته چند ساعت باید زمان بذاریم. من این محاسبات رو انجام دادم و زمان مطالعه هر درس رو براتون گرد کردم و به طور تقریبی به دست آوردم. این اعداد برای رشته تجربی هستن و دانش آموزان رشته انسانی و ریاضی، میتوانند با همین سیستم به ساعت مطالعه هفتگی برسند.

زیست شناسی 13 ساعت در هفته

شیمی 10 ساعت در هفته

ریاضی 8 ساعت در هفته

فیزیک 8 ساعت در هفته

زمین شناسی 1 ساعت در هفته

دروس عمومی 2 ساعت در هفته

البته ناگفته نماند این ساعات بر اساس ضریب هر درس تعیین شده و شما می تونین این اعداد رو با توجه به برنامه ریزی و توانایی خودتون، و همچنین با توجه به نقاط قوت و ضعف کم و زیاد کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد شروع از بهمن و راهکار های جبران نیمسال اول صحبت کردیم. پس بعد از مطالعه این مقاله اولین کاری که باید بکنین اینه که برای شروع از نیمسال دوم خودتون اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنین و با توجه به اهدافی که مشخص کردین برنامه ریزی کنید. درین مقاله درباره نکات مربوط به شروع از صفر رو به شما گفتیم، و همچنین درباره مباحث مهم و تست خیز صحبت کردیم. حال نوبت شماست که دست به کار شوید و شروعی پرقدرت از نیمسال دوم داشته باشید.

با آرزوی موفقیت برای شما

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=14182
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهراد
مهراد
1 سال قبل

ممکنه بازه های مروری مناسب شروع از نیم سال دوم رو مشخص کنید

6

احسان جلالی
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  مهراد

پیشنهاد میکنم برای اینکه بازه های اصولی مرور کردن را یاد بگیرید، به مقاله ای که لینکش رو براتون گذاشتم سر بزنید.
https://brocakonkur.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/

7

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x