ضرایب دروس کنکور و نهایی _ جزئیات ضریب هر درس ( عمومی و اختصاصی ) در تمام رشته ها

ضرایب دروس کنکور و نهایی

مسئله ضرایب دروس کنکور همیشه یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور سراسری بوده. خیلی از داوطلبان کنکور با توجه به ضرایب دروس برای خودشون اولویت بندی انجام می دادن. و طبق اولویت بندی خودشون مطالعه می کردن. حالا با توجه به تغییراتی که در نحوه برگزاری کنکور از سال 1402 اعمال شد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد.در این مقاله می خوایم تا ضریب دروس کنکور در سه گروه آزمایشی تجربی، انسانی و ریاضی رو براتون بگم.

فهرست مطالب

ضرایب دروس عمومی

در سال های گذشته آزمون سراسری شامل دو بخش دروس عمومی و تخصصی بود. اما در شهریور 1401 تصمیم گرفته شد. تا از این به بعد کنکور بدون دروس عمومی برگزار بشه. این موضوع باعث اعتراض خیلی از داوطلبان کنکور شد. به این دلیل که افرادی که در این درس ها قوی بودن معمولا با تقویت دروس عمومی ضعف خودشون در دروس تخصصی رو می پوشاندن.

در نهایت دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شد. اما این دروس برای امتحانات نهایی اهمیت ویژه ای پیدا کردن که در مقاله ای دیگه بهش می پردازیم.

از سال 1402 سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی به این شکل هست:

دروس تخصصی

قطعا اصلی ترین بخش آزمون سراسری داوطلب های کنکور، دفترچه اختصاصی این آزمون هست. از طرفی تمامی زیر گروه های در گرو ههای آزمایشی مختلف حذف شده و از طرفی دیگه داوطلبان دیگه دفترچه عمومی ندارن. پس تمامی داوطلبان آزمون سراسری باید از ضرایب دروس کنکور در هر گروه آزمایشی اطلاع داشته باشن. لازم به ذکره که ضریب بعضی از دروس نسبت به سال های گذشته تغییراتی داشته.

گروه علوم تجربی

در گروه آزمایشی تجربی ضرایب دروس به صورت شکل زیر هست. نکته ای که حائز اهمیت هست اینه که تمام زیر گروه ها حذف شدن و درس زمین شناسی از کنکور 1402 به بعد ضریب یک داره.

گروه انسانی

در گروه علوم انسانی این ضرایب به شکل زیر مشخص شدن:

گروه انسانی

گروه ریاضی

اما حذف دروس عمومی در گروه ریاضی بیشتر به چشم میاد. با توجه به کم بودن تعداد دروس اختصاصی داوطلبان می تونن با یک برنامه ریزی مناسب نتیجه خیلی خوبی در آزمون سراسری کسب کنن.

گروه ریاضی

گروه هنر

در گروه آزمایشی هنر داستان یکم متفاوت پیش رفته. و علاوه بر دروس عمومی، چند درس تخصصی هم از دفترچه کنکور سراسری رشته هنر حذف شده. این دروس عبارتند از: ترسیم فنی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد.

آزمون عملی این گروه هم یک بار در سال برگزار میشه و نمره اون با ضریب 12 در نمره کل آزمون لحاظ میشه.

گروه هنر

گروه زبان

و اما گروه آزمایشی زبان که زبان تخصصی تنها درس کنکور این رشته هست. با توجه به تک درس بودن دفترچه کنکور این رشته احتمالا سطح سوالات درس زبان تخصصی به طرز چشمگیری بالاتر میره.

گروه زبان

ضرایب سوابق تحصیلی هر درس در کنکور دیپلم نظام جدید ۱۴۰۲

دوستان گلم به این موضوع توجه داشته باشین که دروس عمومی از کنکور حذف شده ولی تاثیر خودش رو در سوابق تحصیلی داوطلبان میذاره. پس در امتحانات نهایی با دقت ویژه ای این دروس رو مطالعه کنین.

عمومی-انسانی
در دو گروه هنر و زبان شرایط یکم متفاوت هست و داوطلبانی که دیپلم نظام جدید دارند، فقط نمرات دروس عمومی اون ها براشون اعمال میشه.با اعمال تغییرات جدید، کنکور سال 1402 با تفاوت های زیادی با آزمون های سال های قبل داره. اما داوطلبان کنکور سراسری می تونن با استفاده از بهترین روش برنامه ریزی در این رقابت تنگاتنگ حرفی برای گفتن داشته باشن.

ضرایب نظام قدیم

خوب نوبتی هم که باشه میرسیم به داوطلبان نظام قدیم. ضرایب دروس برای این داوطلبان یکم متفاوت هست. داوطلبانی که دیپلم خودشن رو بین سال های 1373 تا 1397 گرفتن ضرایب دروسشون به شکل زیر اعمال میشه:

سخن پایانی

در این مقاله ضرایب دروس کنکور و نهایی رو بررسی کردیم. نکته ای که لازم میبینم بهش اشاره کنم اینه که اگه پشت کنکوری هستین. و معدل خوبی ندارین حتما ترمیم معدل رو انجام بدین. به این دلیل که نمرات امتحان نهایی شما با 40 درصد تاثیر قطعی در نتیجه نهایی آزمون شما تاثیر گذار هست.

شاد و سربلند باشین

احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=13498
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x