مدیریت آزمون آزمایشی و کنکور + کسب نتیجه عالی در آزمون ها

مدیریت آزمون

شاید خیلیا اینطور فکر کنن که فقط درس هایی که خوندیم و تستایی که زدیم، در کسب نتیجه عالی آزمون های آزمایشی و کنکور موثر هست. اما چیزی که خیلیا توجه کمی بهش دارن، مدیریت آزمون هست. مدیریت زمان آزمون، مدیریت شرایط روحی و روانی در جلسه آزمون و کنکور از اهمیت فوق العاده ای برخوردارن.

فهرست مطالب

به عقیده من 50 درصد نتیجه آزمون و کنکور به مطالعات قبلی ما و نصفه دیگه اون به مدیریت ما سر جلسه آزمون و کنکور بستگی داره. در حالت کلی اگر اصول آزمون دادن را بلد باشیم، میتونیم پیشرفت بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشیم.

در حالت کلی نتیجه عالی آزمون بستگی به کارهایی داره که شما قبل، حین و بعد از آزمون انجام میدین. پس مدیریت آزمون صرفا به سر جلسه آزمون ختم نمیشه! در ادامه مقاله درباره تمام این موارد با شما صحبت میکنم تا در نهایت بتوانید با راهکارهای این مقاله، به توانایی مدیریت آزمون و در نهایت پیشرفت در آزمون ها برسید.

قبل از آزمون

برای کسب نتیجه عالی از آزمون ها و در نهایت موفقیت در کنکور سراسری، باید بتونیم با نهایت انرژی و توان سر جلسه حاضر بشیم. توجه به یکسری نکات ساده و گاه پیش پا افتاده میتونه باعث کسب نتیجه عالی در آزمون بشه. در کل باید قبل از آزمون خوب به ذهنمون استراحت بدیم. صبحانه مقوی بخوریم، روز قبله آزمون درس جدید نخوانیم. و … که در ادامه به شکل جزئی تری این موارد را بررسی میکنیم.

روز قبل از آزمون برای یادگیری نیست

بعضی از کنکوری ها تا ساعت 2 صبح مدام در حال تقلا هستند. تقلا برای یادگیری مباحث جدید و جبران اتلاف وقت هایی که در طول هفته های قبل از آزمون داشتند. اما به این نکته مهم توجه کنید که روز قبل از آزمون، صرفا ساخته شده برای مرور و جمع بندی درس هایی که در طول هفته های گذشته خوندین.

پیشنهاد میکنم اگر در آزمون آزمایشی خاصی ثبت نام کردین. هر پنجشنبه قبل از آزمون، آزمون گاج یا قلمچی پارسال را حل کنید. این روش باعث میشه که هم با حل آزمون، تسلط بیشتری به مهارت های آزمونی پیدا کنید. و هم اینکه با تحلیل آزمون مطالب را مرور میکنید.

حال اگر به برنامه آزمون نمیرسید و وقت کافی برای مرور روز قبل آزمون ندارین. شاید یکی از اشکالات شما نداشتن برنامه اصولی هست. از طریق لینک زیر میتونید از مقاله بهترین روش برنامه ریزی کنکور دیدن کنید.

خواب کافی و مدیریت آزمون

دانش آموزانی که شب های قبل از آزمون، تا ساعت 2 الی 3 درس خوندن، با ذهنی خسته و بی انرژی سر جلسه آزمون حاضر میشن. تو شب هایی که آزمون دارین، بهتره تا ساعت 9 الی 10 درس بخونید و بعد از اون رو به استراحت و خواب بپردازید. دقت کنید که هر چقدر هم هوش و علم بالایی داشته باشید، اما در عوض با ذهن خسته نمیشه از اون هوش و علم استفاده کرد.

صبحانه مقوی بخورید

شنیدین که میگن عقل سالم در بدن سالمه! سعی کنید صبح روز آزمون، صبحانه کم اما مقوی بخورید. چای شیرین به همراه زعفران، تخم مرغ آبپز، خرما و گردو همگی از جمله مواد غذایی هستن که میتونه برای شما ذهنی شاداب بسازه. در حالت کلی مصرف به اندازه مواد غذایی که سرشار از پروتئین و همینطور گلوکوز هستند، برای صبحانه یک کنکور توصیه میشه.

تا اینجا مواردی که در بحث مدیریت آزمون مطرح شد. همگی پیش زمینه هایی بودن که دانش آموزان باید قبل از حضور در آزمون های آزمایشی و کنکور رعایت کنن. اما در ادامه مقاله میخوام درباره نکات مربوط به حین آزمون دادن با شما صحبت کنم.

مدیریت سر جلسه و مدیریت زمان آزمون

میخوام اصولی ترین روش های مدیریت آزمون ها و همینطوری مدیریت زمان آزمون را به شما آموزش بدم. نکاتی به شما خواهم گفت که تا الان بیش از هزار دانش آموز از آن بهره برده و تونستن به نتایج عالی و افزایش تراز برسن. تکنیک هایی تضمینی جهت مدیریت آزمون و افزایش تراز که دستاورهای عالی برای شما به همراه خواهد داشت.

تیک و ضربدر، بهترین تکنیک مدیریت آزمون

در حین آزمون دادن باید بتونیم شرایط روحی، زمان و سیستم حل سوالات را مدیریت کنیم. اگر شما تا الان فردی بودین که بدون هیچ استراتژی خاصی سر جلسه آزمون حاضر میشدین. از امروز به بعد قراره یک استراتژی کاربردی داشته باشید. قراره در ادامه به شما روش تیک و ضربدر را آموزش بدم. روشی که خودم با کمک اون تونستم 700 تا افزایش تراز داشته باشم. و شما هم میتوانید با اجرای این تکنیک به دستاورهای زیادی برسین.

با تکنیک تیک و ضربدر شما بهترین روش مدیریت زمان آزمون را یاد میگیرید. میتونید حتی بدون استفاده از ساعت، زمان حل سوالات را مدیریت کنید. در واقع با تکنیک تیک و ضرربدر شما به هنر آزمون دادن، مسلط خواهید شد. برای فهم بهتره تکنیک تیک و ضربدر و تاثیر فوق العاده اون در مدیریت زمان آزمون و حل سوالات آزمون، پیشنهاد میکنم به فایل صوتی زیر گوش کنید.

تکنیک آزمون- تیک و ضربدر
تکنیک تیک و ضربدر

پس در تکنیک تیک و ضربدر یاد میگیریم که باید سوالات را به 4 دسته تقسیم کنیم:

دسته اول: سوال هایی که بلدی

این دسته از سوالات نیاز به فکر کردن زیاد نداره. و در عرض چند ثانیه حل میشن. این دسته از سوالات رو حل کن و جوابش رو وارد پاسخبرگ کن.

دسته دوم: سوال هایی که بین دو گزینه شک داری

 این دسته از سوالات رو کنارشون یه تیک میزنی و میری سراغ سوال بعدی.

دسته سوم: سوال هایی که پیدا کردن ایده و حل براتون خیلی سخت و وقتگیره

 کنارشون یه ضربدر میزنی و میری سراغ سوال بعدی.

دسته چهارم: سوال هایی که برات طراحی نشدن و اصلا نمیتونی حل کنی

 این دسته از سوالات رو اصلا سراغشون نرو و به محض دیدن این سوالات برو سراغ سوال بعدی.

حالا وقتی یک دور و براساس اولویت هایی که در فایل صوتی بهتون گفتم، سوالات رو حل میکنید و دوباره برمیگردین از اول و به سمت سوالات تیک دار میرین و وقتی اینارو هم حل کردین سراغ سوالات ضربدر دار میرین.

توضیحات بیشتر در فایل صوتی موجوده. حتما نکاتی که در فایل صوتی گفتم رو 2 الی 3 بار گوش کنید، نکات مهمتر را یادداشت کنید. حالا فقط کافیه یکی دو بار با تیک و ضربدر آزمون حل کنید تا به این روش مسلط بشید. و ازون به بعد هست که در هر آزمون، پیشرفت ترازهای زیادی را تجربه خواهید کرد.

مدیریت روحی آزمون

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در جلسه آزمون با اون دست و پنجه نرم میکنند، بحث مدیریت استرس و اضطراب آزمون هست. دوست من اگر حل تعدادی از سوالات برای شما دشواره و یا مفهوم خیلی از سوالات را متوجه نمیشی، نباید روحیه خودت رو ببازی چون با این کار در دام طراح سوال میفتی. طراح که عاشق چشم و ابروی ما نیست! در تمام سوالات دام هایی پهن کرده که انرژی و انگیزه مارا ببلعد.

دام های طراح سوال شامل چه مواردی هست؟

1. سوالات سخت

طراح سوالات مخصوصا طراح سوالات کنکور، میاد سخت ترین سوالات رو در قسمت ابتدایی دفترچه قرار میده. معمولا وقتی که دانش آموزان قوی چند سوال پشت سر هم را بلد نیستن، دچار استرس میشن و انگیزشون از دست میره. حواستون باشه که تو این دام طراح نیفتید و اگر این اتفاق افتاد، ادامه بدین تا به سوالات راحت دفترچه هم برسین.

2. بازی با متن سوال

یکی از زیرکانه ترین شگردهای طراحان سوالات کنکور دقیقا همینه!! بازی با ادبیات سوال و گیج کردن داوطلب با فعل ها و حروف ربط و …
برای اینکه در این دام نیفتید، کافیه حین مطالعه صورت سوال دور فعل های منفی، قید ها و خواسته های مهم سوال خط بکشید. در ادامه چندتا ازین ترفندهای طراحان را برای شما میارم تا متوجه کلک طراح بشید.
همه موارد زیر درست است به جز؟ = یعنی کدوم درست نیست
همه موارد زیر غلط است به استثنای = یعنی کدوم درسته
کدام یک از گزینه های زیر جای خالی را با عبارت نامناسب پر نمیکند = باید به دنبال عبارت درست بگردیم

3. تشابه جواب با عدد گزینه

حداقل هممون یکبار این شرایط را تجریه کردیم که در سوالات ریاضی یا فیزیک، جواب نهایی شده 2 و این عدد تو گزینه 3 هست !! حالا خیلی از ماها بجای گزینه دو ، گزینه سوم را به عنوان جواب پر میکنم:)

4. داستان سرایی طراح

گاهی اوقات طراح سوال با ارائه توضیحات و حرف های طولانی، متن سوال رو به چند خط میرسونه. حالا خیلی از دانش اموزان با دیدن این صورت سوال وحشت زده میشن و سراغ اون سوال نمیرن! در صورتی که شاید سوال بشدت راحتی هم در انتظارشون باشه.
پس حفظ روحیه یکی از عوامل مهم در مدیریت ازمون هست. باید آنقدر قوی باشیم که هیچ اتفاقی نتونه روحیه مارو سر جلسه آزمون تخریب کنه. به این موضوع هم توجه داشته باشید که سوال سخت برای همه هست. گه گاهی هم طراحان سنت شکنی میکنن و بیش از 70 درصده سوال های یک درسو سخت طرح میکنند.
به عنوان مثال در کنکور 1400 دیدیم که این اتفاق برای ریاضی افتاد، یا کنکور 99 شاهد سوال های سخت و مفهومی در درس شیمی بودیم. حال اگر مدیریت آزمون بلد نباشیم و از قبل روی روحیه و انگیزه خود کار نکرده باشیم، این بازی را طراح سوال و سازمان سنجش از ما میبره!

حفظ انرژی، در مدیریت آزمون موثر است

اگر فکر میکنید که میشه 3 الی 4 ساعت یکجا نشست و با انرژی بالا و ثابت به تمام سوالات پاسخ داد، باید به شما بگم که سخت در اشتباه هستید. ذهن ما برای فهم و حل مسائل به انرژی و گلوکز نیاز داره. پیشنهاد میکنم که حین شرکت در آزمون های آزمایشی نظیر قلمچی، گاج و … و همینطور آزمون کنکور، با خودتون خوراکی های مفیدی سر جلسه ببرید. این خوراکی ها میتونن شامل یک بطری آب، شکلات، نوشابه انرژی زا، شربت، خرما و … باشن.

حفظ-انگیزه-آزمون

در این قسمت درباره مواردی که باید حین آزمون دادن رعایت کنید، صحبت کردیم. اما برای اینکه بتونیم مدیریت آزمون را حسابی یاد بگیریم و پیشرفت کنیم، باید بعد از هر آزمون به تحلیل اون آزمون بپردازیم.

تحلیل آزمون

بعضی از دانش اموزان صرفا برای سنجش خود و رقابت با بقیه در آزمون های آزمایشی شرکت میکنند. اما یکی از اهداف مهم آزمون دادن بررسی نقاط ضعف و قدرت ماست. با تحلیل آزمون میشه متوجه شد که چه اشتباهاتی سر جلسه آزمون داشتیم و با برطرف کردن آن ها زمینه های پیشرفت در آزمون های بعدی فراهم میشه.

شاید برای خیلی از دانش آموزان، تحلیل آزمون کار سخت و طاقت فرسایی باشه! اما وقتی که نتیجه مطلوبش رو در نتایج آزمون ها مشاهده کنید، سختی انجام این کار کمتر میشه. ما هم در سایت بروکا کنکور درباره تحلیل آزمون مقاله مفیدی آماده کردیم. میتونید به صفحات مربوطه از سایت سر بزنید و از سایر مقالات مفید دیدن کنید.

سخن پایانی

در مقاله مدیریت آزمون سعی کردم نکاتی کاربردی به شما بگم که شاید کمتر کسی در موردشون با شما سخنی در میان گذاشته باشه. پیشهاد میکنم ازین مقاله خلاصه ای تهیه کنید و در روزهای آتی مجدد مرور نکات داشته باشید. اگر هم تصمیم دارین قدرت بیشتری درمورد اصول مطالعه و آزمون پیدا کنید، پیشنهاد میکنم حتما به صفحه مسیر قبولی سر بزنید.

موفق و شاد باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1246
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
1 سال قبل

سایت خیلی خوبی دارید، ممنون

8

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x