چگونه مرور کنیم

چگونه-مرور-کنیم؟

سلام به رفقای کنکوری خودم. همه ی شما بروکا کنکوری های عزیز که میدونم دارین خیلی با تلاش و با برنامه برای کنکورتون درس میخونین.یه سلام ویژه هم دارم به همه رفقای خودم که قراره تو کنکور 1402تو رشته های مختلف شرکت کنن. ایشالا امسال میترکونین.تو این مقاله قراره بگیم چگونه مرور کنیم ! لذا در ادامه روش های مختلف مطالعه به شیوه مروری رو به صورت کامل برای شما مطرح میکنیم . البته درباره درس هایی که مرور منظم و پیوسته در اونها مفید و موثر هست نیز به صورت ویژه با هم صحبت میکنیم.

اصلا چرا مرور لازمه؟

یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت درسی و افزایش تراز و موفقیت شما تو کنکور همین مروره. بچه ها اگر مرور نداشته باشین هرچی خوندین یادتون میره. و برای اینکه از مرور کردنت نتیجه عالی بگیری هم باید درست مرور کردن رو بلد باشی. قطعا مرور درسها برای کنکوریهایی که قراره تو کنکور 1402شرکت کنن اهمیت زیادی داره. در ادامه مراحل مرور درس ها رو میگیم تا روش مرور کردن درس ها رو کامل متوجه بشین.

قدم اول : تهیه خلاصه درس

وقتى مطالعه میكنين ابتدا فهرستي از نكات مهم تهيه كنين. اين كار به شما كمك مي كند تا نكات مهمی رو كه در امتحانات مطرح مى شوند، از قبل داشته باشيد. فرمول ها، اصطلاحات، نظريه ها وتعاريف مهم را يادداشت كنيد تا به طورمستمر، اون ها را مرور كنين.

قدم دوم : نت برگ نویسی

از این کاغذ های کوچیک رنگی تهیه کنین و نت برگ های خودتون رو براي فرمول ها،اصطلاحات و لغاتي كه بايد حفظ كنين، تهيه كنين. در يك طرف كارت، موضوع و در طرف ديگر، سؤالات رو بنويسين. كارت هاي يادداشت براي يادآوري موضوعات مهم، بسيار كمك كننده اند.

قدم سوم : تا دقیقه‌ی نود صبر نکن؛ مرور ها رو در زمان های مختلف انجام بده

خیلی از شماها تا آخر هفته صبر ميكنين و تو يه نصف روز مطالبو مدام تکرار می‌کنين!! این روش مناسبی برا یادگیری طولانی‌مدت نیست . رفیق این کار فقط برای روز بعد خوبه اما چیز زیادی از مطالب یادتون نمی‌مونه . چند روز بعد ميبينيد که هيچ اثري ازش تو ذهنتون نیست بنابراین باید با برنامه و الگوی درستی مرور کنین, بیا تا بهت بگم

با چه برنامه ای مرور کنیم؟

خوب، اگر برای خودتون برنامه درسی نوشتین یا پیش مشاوری رفتین و به شما برنامه درسی داده. این اولین الگوی پیشنهادی من برای مروره که تو برنامتون باید لحاظ کنین. والبته مهم ترین آیتم منظم اجرا شدن این برنامه و تاکید بر کیفیت بالای اجرای اون هست.

مرور اول : انتهای شب مرحله تورق سریع و فلاش بک

مرور دوم :  دو روز بعد مرحله تثبیت اولیه

مرور سوم : سه روز بعد مرحله پوشش خاکستری

این الگو بر اساس منحنی فراموشی ابینگهاوس برای شما طراحی شده و حسابی کمکتون میکنه که مطالب رو به حافظه بلند مدتتون بسپرین.

تو مرحله اول باید چیکار کنیم؟

بچه ها این مرحله 30 تا 40 دقیقه قبل از خواب انجام میشه.

باید تمام مطالبی که تو اون روز خوندید جمع کنید و به صورت چشمی هر صفحه رو ورق بزنین و مطالب رو دنبال کنین.

یادتون باشه هدف تورق و مروره نه مطالعه و شما باید تو مدت 30 دقیقه همه درسایی که اونروز خوندین بررسی کنین.

تو مرحله دوم باید چیکار کنیم؟

تو این مرحله شما برای هر درسی باید 30 دقیقه وقت بذارین و مطالبش رو با سرعت کمتری بررسی کنین. یادتون باشه که تو این مرحله باید تعداد مشخصی تست کار کنیم و نقاط ضعفمون رو یادداشت کنیم. این اصلی ترین گام در مراحل مختلف مرور هست و نقش بسزایی در پیشرفت و موفقیت شما داره.

بهتره که برای هر کدوم از دروس عمومی 20 تست بزنین و برای هر کدوم از دروس اختصاصی هم 15 تست رو برای شروع لحاظ کنین.

تو مرحله سوم باید چیکار کنیم؟

روز پنجم از برنامه ما باید به این قسمت اختصاص پیدا کنه و تو هر درسی باید قسمت هایی رو که تو مرور دوم مشخص کرده بودیم مجدد مطالعه کنیم. تو این قسمت حتما حین مطالعه باید نکته برداری کنیم و برای هر بخش تست آموزشی هم داشته باشیم. حتما سوالای غلطی که تو دور دوم داشتیم هم باید مجدد  بررسی بشه. به صورت کلی برای مرور درسهای حفظی مثل زیست، دینی، ادبیات و بخشی-هایی از شیمی باید متن کتاب رو مجدد بخونیم و قسمت هایی که مهم تره رو هایلایت کنیم.

این کار سرعت ما رو در مرحله دوم و سوم بسیار بالا میبره و البته برای مرور دروس محاسباتی هم مثل ریاضی و فیزیک و مسائل شیمی باید بیشتر تست های کنکوری حل کنیم و حتما تست هایی که بلد نبودیم رو علامت دار کنیم. به این ترتیب میتونیم تو مرحله سوم مجدد سراغ همین تست ها و ایراداتمون بریم و با حل مجدد اونها خیالمون رو از بابت یادگیری نکاتشون راحت کنیم.

مرور خوب و اصولی چه کمکی به ما میکنه؟

1 – مطالب کامل تو ذهنمون میمونه

تو مسیر کنکور ۱۴۰۰ درس خوندن زیاد سخت نیست، شاید یادگیری مهمترین قسمتی باشه که باید بهش توجه کنین. البته نگه داشتن مطلب تو ذهن سخته همونطور که یک باد میتونه یه مزرعه رو نابود کنه اگر از محفوظیاتتون مراقبت نکنید ممکنه همشون به فراموشی سپرده بشن. پس این مهمه که بدونیم چه زمانی و به چه اندازه ای مرور دروس کنکور رو انجام بدیم و حتما بخشی از برنامه ماه های پایانی کنکور ۱۴۰۰ باید به این بخش اختصاص پیدا کنه.

2 – مطالب کامل تثبیت میشه

مرور فقط برای نگهداری مطالب نیست بلکه برای فهمیدن خیلی از مطالب لازمه که چند بار اونا رو بخونیم تا عمیقا یاد بگیریم. در دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان نمرات عالی گرفتید و همیشه نفراول بوده اید و از هم کلاسی های خود برتر بوده اید. اما وقتی که تصمیم میگیرید کنکور بدهید و در آزمون­های آزمایشی شرکت کنید بعد از گرفتن کارنامه متوجه  می شوید که دو سه هزار نفر دیگررتبه های بالای شمارا گرفته اند و احساس شرمندگی می کنید.در اینجا شما با جامعه آماری بزرگ تری مواجه هستید و ممکن است دیگر نفر اول نباشید این امری طبیعی است زیرا افراد گوناگون با فاکتورهای مختلف روی کار آمده اند و همگی در کنکور ۱۴۰۰ شرکت خواهند کرد.

3 – سرعت و تسلطمون به شدت میره بالا

بچه ها همه ما مسیر خونه تا مدرسه رو اینقدر طی کردیم که الان میتونیم با چشم بسته اونو پیدا کنیم اما این اتفاق برای یه مسیر ناآشنا و جدید رخ نمیده.

پس یکی دیگه از فواید بزرگ مرور کردن افزایش سرعت و دقتمون در هر مبحثه.

داشتن ذهنیت مناسب برای انجام هر کاری باعث می شود ما در انجام کارهایمان جلوتر بیفتم. مثلا اگر قرار است در کنکور 1402شرکت کنیم و میخواهیم روش های تندخوانی برای کنکور را یاد بگیریم، قبل از هرکاری می بایست اول از لحاظ ذهنی، هم آماده شرکت در کنکور باشیم و هم آماده یادگیری روش­های مطالعه سریع شویم. برای افزایش سرعت و بازده مطالعه نیز لازم است که ابتدا خود را از لحاظ ذهنی آماده کنیم. این کار از چند طریق ممکن است انجام شود:

  • دلیل انجام کاری که انجام می دهیم را بدانیم
  • صدای درونمان را کنترل کنیم
  • بر روی مطالعه تمرکز کنیم

و اما دو نکته مهم درباره مرور اصولی :

نکته اول اینکه همیشه و همه جا بعد از هر مبحثی از خودت سوال بپرس. بچه ها تکنیک بسیار خوبی که‌ در روش مرور کردن درسها میتونه جایگزین روخونی بشه خودآزمایی هستش. می‌تونی از سؤالات مطرح‌شده آخر هر فصل کتاب درسی هم برا این کار استفاده کنی.البته در این قسمت استفاده از سوالات سال های قبل کنکور سراسری هم آمادگی خوبی رو برای شرکت در کنکور 1402برای شما ایجاد میکنه. اینطوری مرور کنی شک نکن یادگیری و به‌خاطرسپاری مطالب بهتر و موثرتر میشه!

و اما نکته دوم : یکی از بهترین کارهایی که میشه در بحث روش مرور دروس کنکور مطرح کرد همین تصویر سازیه : مثلا ساخت نمودار، جدول و مدل‌های بصری! برا به تصویر کشیدن اطلاعات باید حضور ذهن و تمرکز بالا و فعال تری حین مطالعه خودت داشته باشی و کم‌تر منفعل بمونی! هرچقدرم که ذهنت فعال تر باشه، یادگیریت بهتر میشه! بر این اساس تو میتونی برای کنکور گام بلندی برداری و با یک مطالعه درست و منطقی که برنامه ریزی دقیقی هماره خودش داشته باشه همه دروس رو در ذهن خودت ذخیره کنی.

و اما کلام آخر

رفقای گلم, کنکوریای عزیز, مرور همیشه برای به یاد آوردن نیست. گاهی اوقات مرور کردن فرآیند یادگیری را کامل می کند و موجب می شود مفاهیمی را که در دفعات قبل توجه کافی به آن نداشته ایم، این بار با دقت بیش تری باز آموزی کنیم. ضمن این که مرور موجب بالا رفتن سرعت در تست زنی نیز خواهد شد.

نکته ی مهم اینجاست که در آزمون هایی که درس ها برای چندمین بار مرور می شوند هرگز نباید درسی را به بهانه ی این که چندمین باری است که در برنامه قرار گرفته کنار بگذاریم.

منطق برنامه حکم می کند که آن را مو به مو اجرا کنیم اگر مرور مباحث بار ها و بار ها در برنامه گنجانده سده، بنا به اهمیت هر درس باید تمرین و تکرار کنیم. اهمیت این موضوع در درس های عمومی که بیش تر دانش آموزان نگرانی فرآموش کردن آن ها را دارند بیش تر هم می شود .مرور زمانی معنا می یابد که بار اول مباحث را خوانده و یاد گرفته باشیم. در غیر این صورت مطالعه ی بعدی نقش مرور را نخواهد داشت.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=7586
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوید
نوید
6 ماه قبل

بسیار عالی و مفید

1

برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x