خود ارضایی در سال کنکور – مضرات و رهکار های ترک خودارضایی

خود ارضایی در سال کنکور

خود ارضایی در سال کنکور شاید در اولین نگاه یک موضوع حاشیه ای به حساب بیاد. اما این موضوع خیلی از دانش آموز ها رو درگیر خودش کرده. و گاهی حتی دانش آموز هایی بودن که گفتن:

  • من جوری شدم که اگه خود ارضایی نکنم نمی تونم شب بخوابم.
  • تا خود ارضایی نکنم نمی تونم تمرکز کنم.
  • اگه خود ارضایی نکنم ….

متاسفانه در کشور ما صحبت کردن از مسائلی مثل پریودی  و خودارضایی تبدیل به تابو شده. و خیلیا از صحبت کردن درموردشون پرهیز میکنن. داستان خود ارضایی و پریودی از آنجایی غم انگیزتر میشه که مدارس و خانواده ها و رسانه ها هیچ برنامه ای برای آموزش این موضوعات ندارند… !

در صورتی که باید این مسائل بیان بشن. و در مورد اون ها آموزش های صحیح به افراد مختلف مخصوصا نوجوان ها ارائه بدیم. تا بشه از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد! آسیب هایی که حتی ممکنه باعث افسردگی دانش آموزان بشه. به همین دلیل امروز و در این مقاله می خوایم در مورد خود ارضایی در سال کنکور، صحبت کنیم…

فهرست مطالب

ماهیت خود ارضایی

اصولا به لمس یا مالش قسمت‌ هایی از بدن توسط خود فرد که برای ایجاد لذت و ارضای میل جنسی انجام میگیره خود ارضایی گفته میشه. این کار میتونه در هر جنسیتی و با هر سنی انجام بشه؛ به همین دلیل هم دختران و هم پسران می تونن انجامش بدن. سال کنکور به دلیل فشار های روانی زیادی که روی افراد میذاره. باعث میشه که دانش آموز به هر دری بزنه تا بتونه کمی از این فشار روانی کم کنه.

به همین دلیل خود ارضایی در سال کنکور در طول چند سال گذشته داره تبدیل به یک راه نجات برای دانش آموزان میشه. خیلی از سایت ها و صفحات های اجتماعی هم با نوشتن مطالبی در مورد ضرر نداشتن این عمل برای ذهن و بدن. (که تقریبا تمام اون ها هیچ سند و منبع علمی ندارن) به رشد و عادی سازی این کار کمک زیادی می کنن. در این مقاله می تونین مضرات واقعی خودارضایی رو برای بدن ببینین. (با اثبات از منابع علمی معتبر جهانی)

مضرات به اثبات رسیده خود ارضایی

افسردگی

از اثرات روحی روانی خود ارضایی در سال کنکور میشه به افسردگی اشاره کرد. معمولا افرادی که خودارضایی می کنند، مرتب با خودشون درگیر هستن. این افراد دائما با اضطراب و دلهره سر و کار دارن. فکر اینکه ممکنه خانواده در مورد این عمل اون ها مطلع بشه همیشه همراه اون هاست. این استرس ها و احساس افسردگی به مرور زمان زیاد شده. و ممکنه حتی تا آخر عمر در ذهن دانش اموز کنکوری باقی بمونه.

منبع : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1275690

احساس شادی کمتر و عذاب وجدان

از اون جایی که خود ارضایی در هیچ کجای دنیا عمل پسندیده‌ای به حساب نمیاد. فرد این عمل را پنهانی انجام میده. به همین دلیل این یک اتفاق عادیه که شخص حین انجام یا بعد از خودارضایی احساس گناه داشته باشه. و این احساس باعث میشه دانش آموز رفته رفته اعتماد به ‌نفس خودش را از دست بده. و چهره اش همیشه حالتی غمگین بگیره.

منبع: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16502152

کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها

انجام عمل خودارضایی در پسران می تونه با این عارضه همراه بشه. بنابر تحقیقات انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیدن که خود ارضایی می تونه به مرور زمان تا حد چشمگیری از تعداد اسپرم های فرد کم کنه. و حتی توانایی تحرک اون ها رو هم تحت تاثیر قرار بده. به همین دلیل اگه انجام خود ارضایی از سنین پایین مثل سال کنکور شروع بشه. در آینده می تونه تاثیرات منفی خیلی جدی روی دستگاه تناسلی فرد بذاره.

منبع: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8288490

سرطان پروستات ناشی از تکرر خودارضایی

بعضی از تحقیقات عملی نشون داده که ترکیب مایع منی در مردان در هر یک از دو حالت خودارضایی و رابطه جنسی متفاوته. به عنوان یک مثال ساده باید بگم که محققین در طول این سال ها به این نتیجه رسیدن. که وقتی منی در حین رابطه جنسی از بدن خارج میشه مقدار زیادی اسپرم داره. و یه سری ترکیبات شیمیایی هم همراهش وجود داره. که به سلامت پروستات کمک می کنه.

در تحقیقات دیگه ای که انجام گرفته نتیجه ی جالبی بدست اومد. در نتیجه این تحقیق اومده که مردان، به ویژه مردان جوانی که بیشتر خودارضایی می کنن. ابتلا به سرطان پروستات برای اون ها محتمل تره. احتمالا این مورد رو هم میدونید که سرطان پروستات یکی از انواع سرطان رایج در مردان هست.

منبع: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3553035

سرطان سینه، از مضرات خود ارضایی

بین سال‌های 1982 و 1985، تحقیقی روی دختران و زنان 25 تا 45 ساله انجام گرفت. در این میان 51 مورد سرطان پستان مشاهده شد. که وقتی بررسی کردن، به این نتیجه رسیدن که این افراد در یک ویژگی با هم مشترک هستن. و اون ویژگی چیزی نبود جز خود ارضایی و ارضا شدن بدون شریک جنسی.

از این رو باید این موضوع به درستی بین دانش آموزان و بچه ها فرهنگ سازی بشه تا درگیر این عمل نشن. و اون دسته از دانش آموز هایی که با خود ارضایی در سال کنکور کلنجار میرن هم بتونن کنترل و ترکش کنند. تا در آینده از احتمال خطرات وحشتناک خودارضایی در امان بمانند.

منبع: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2585013

مضرات احتمالی خودارضایی

دردهای استخوانی

از اونجایی ‌که کلسیم ماده اصلی استحکام و سلامت استخوان‌ ها به شمار میاد، دفع بیش ‌از حدش باعث ضعیف شدن استخوان میشه. معمولا بعد از هر بار انزال (خارج شدن منی از بدن) مقداری کلسیم بدن به همراه اون دفع میشه. این مقدار کلسیم دفع شده اگه با ارضا به ‌صورت طبیعی همراه باشه عادیه و به مرور زمان جبران میشه.

دردهای استخوانی-خودارضایی در سال کنکور

اما درصورتی‌که از طریق خود ارضایی باشه، قابل جبران نیست. به این دلیل که ممکنه یک فرد چندین بار در طول روز این کار رو انجام بده و بدنش فرصت کافی برای جبران کلسیم دفع شده رو نداشته باشه. در نتیجه مردهایی که خود ارضایی می کنند، بعد از مدتی استخوان درد و کمردرد می گیرند.

 

بی‌اختیاری ادرار

همونطور که بالاتر گفتیم خودارضایی باعث تحریک پروستات میشه. این تحریک باعث میشه اندازه پروستات افزایش پیدا کنه و فرد به بی ‌اختیاری ادرار مبتلا بشه.

بی اختیاری در دفع ادرار یکی از مضرات خودارضایی است

نامنظم شدن عادت ماهیانه

تحریک بیش ‌ازحد آلت تناسلی و ترشح زیاد هورمون‌های جنسی، باعث به هم خوردن تعادل هورمونی بدن میشه. به همین دلیل تکرار این عمل بر زمان شروع عادت ماهیانه، شدت خونریزی و درد و حتی طول مدت قاعدگی تاثیر می میذاره. این موضوع در دراز مدت هم روی تخمدان ‌های فرد هم تاثیر میذاره و می تونه باعث بروز تنبلی یا کیست تخمدان هم بشه. پس عوارض ناشی از خود ارضایی صرفا مخصوص مردان نیست!!

بی نظمی پریودی

عوارض روحی خود ارضایی در سال کنکور

بی‌حوصلگی

خیلی از افرادی که به انجام عمل خودارضایی معتاد شدند، دائما احساس بی حوصلگی می کنند و این برای یک دانش آموز که در حال تلاش برای قبولی در کنکور سراسری هست یک امتیاز منفی محسوب میشه. به این دلیل که مدام حواسش به خود ارضایی و احساس خوبی که اون لحظه داره هست و تمرکزی روی مطلبی که داره می خونه نداره.

پس انجام مداوم و عادت به خودارضایی، بر تمرکز شما در حین مطالع  تاثیر خواهد داشت. البته اگر تمایل به افزایش کیفیت در حین مطالعه دارید، پیشنهاد میکنم مقاله مشاوره رایگان کنکور را بررسی کنید. درین مقاله به نوعی یک جلسه مشاوره رایگان برای شما گذاشته ایم و درباره اصول برنامه ریزی، تکنیک های مطالعاتی و … صحبت میکنیم.

افت انرژی ناشی از خودارضایی

از طرفی خود ارضایی در سال کنکور باعث کاهش انرژی جسمی فرد هم میشه. این کاهش انرژی تاثیر خودش را موقع تست زنی یا حتی مطالعه مطلب جدید نشون می ده. به نوعی خودارضایی باعث میشه کیفیت مطالعاتی دانش آموز به طرز عجیبی کاهش پیدا کنه.

در نتیجه شخص حوصله و انرژی کافی برای انجام هیچ کاری را ندارد. به‌علاوه افرادی که برای مدت طولانی و به دفعات زیاد خودارضایی می‌کنند، معمولا به چیز دیگری به‌جز برطرف کردن نیاز جنسی خود فکر نمی‌کنند. در نتیجه حوصله انجام هیچ کاری را نخواهند داشت. عدم تمرکز خود ارضایی در زنان و مردان با ضعف حافظه و کاهش تمرکز همراه است.

 

روش های ترک خود ارضایی

برای جبران آسیب خود ارضایی در سال کنکور یک مشاور و روان درمانگر می تونه بهتر از هر شخص دیگه ای به شما کمک کنه. اما ساده ترین راهی که میشه براش پیشنهاد داد پیدا کردن راه مناسبی برای تخلیه انرژی و هیجانات فرد هست. بعضی از این فعالیت‌ها شامل موارد زیر میشه …

ورزش
  • خلاقیت: سعی کنین از انرژی خودتون برای کار هایی مثل داستان نویسی، شعر نویسی، نواختن ساز یا هر کاری که بهتون احساس مفید بودن و انرژی مثبت میده استفاده کنید.
  • ورزش: ورزش کردن به آدم احساس میده و باعث میشه تنش های ذهنی محو بشن. از بین ورزش ها هم یوگا و هم دویدن می تونه بهترین گزینه برای ترک خودارضایی در سال کنکور باشه. خیلی هم سادست، حتی اگر کنکوری هم باشی بازم به اندازه روزی 20 دقیقه دویدن وقت پیدا میشه.
  • تغذیه سالم: سعی کنین برای مدتی از خوردن مواد غذایی محرک جنسی خود داری کنین. خوردنی هایی مثل هندوانه، زنجبیل، موز، فلفل، سیر، آجیل، کدو تنبل و …!
  • آموزش یک مهارت: سعی کنین وقت آزاد خودتونو صرف یاد گرفتن یک مهارت کاربردی کنید. این کار باعث میشه ذهن شما کمتر فرصت درگیری با خود ارضایی رو داشته باشه. برای مثال می تونین سراغ آموزش نرم افزار های گرافیکی برین یا یک زبان خارجی آموزش ببینین و …
  • تنظیم زمان خواب: از اونجایی که فکر انجام خودارضایی معمولا نیمه های شب به ذهن افراد میزنه، و فقط این تایم از روزه که دانش آموز مطمئنه که تنهاست و کسی مزاحمش نمیشه!! به همین دلیل اکثر دانش آموز ها در این زمان این عمل رو انجام میدن. و خب میشه با تنظیم زمان خواب و بیدار نموندن تا نیمه های شب کنترلش کرد.
  • تنها نمانید: زمانی که فکر عمل خود ارضایی به شما میرسه، سعی کنید بلافاصله از تنهایی خارج شوید. به مدت یک الی دو ساعت پیش خانواده بروید یا کمی قدم بزنید و درمورد مضرات خودارضایی کمی فکر کنید.

سخن پایانی

بچه ها انجام خود ارضایی در سال کنکور ممکنه برای مدتی ذهن شما رو از درگیری های این دوران دور نگه داره و در داشتن آرامش بیشتر کمک کنه. اما این عمل به دلیل اعتیاد آور بودنش، به تنهایی می تونه عامل اصلی عدم موفقیت شما در کنکور سراسری باشه.

پس اگه به انجام این کار وابسته شدین، سعی کنید هرچه سریعتر و با توجه به نکاتی که براتون آوردم ترکش کنین. اگه برای ترک خود ارضایی این روش ها به جایی نرسیدین، حتما به یک روانپزشک ماهر مراجعه کنین.

موفق و سربلند باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=12898
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4.3 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
963
963
4 ماه قبل

عالی

2

یاسر جعفرپور
یاسر جعفرپور
1 سال قبل

خیلی ممنون بابت این اطلاعات

7

موبایل(اختیاری)
9302155810
احسان جلالی
مدیر
1 سال قبل

خواهش میکنم 😍😍

6

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x