پریودی در سال کنکور

پریودی-در-سال-کنکور

هرماه طی چرخه قاعدگی دیواره داخلی رحم ضخیم میشه و محیط رو برای بارداری آماده می کنه. اما وقتی بارداری پیش نمیاد، بدن طی قاعدگی ، این لایه که ضخیم شده بود رو به همراه خون از خودش خارج می‌ کنه. این پدیده طبیعی بدن، قبلا خیلی مطرح نمی شد و داوطلبان دختر با موضوع پریودی در سال کنکور دائما دست و پنجه نرم می کردن. اما چند سالیه که مسئله پریودی در مشاوره کنکور اهمیت ویژه ای پیدا کرده. به هرحال باید تمام امکانات، لوازم و عوامل محیطی برای موفقیت شما همراه باشند. 

قاعدگی دوران کنکور

فهرست مطالب

طول هر قاعدگی معمولا بین ۵ تا ۷ روز هست. اما توی یک سری موارد خاص می تونه کوتاه‌تر یا طولانی‌تر هم بشه. این دوره‌ها معمولا هر ۴ الی ۵ هفته یکبار اتفاق می‌افته. اما برای بعضی از دختر ها این دوره بیشتر یا کمتر هم هست. توی این بازه 5 تا 7 روزه تغییرات جسمی و روحی زیادی توی بدن دخترها ایجاد می کنه. ولی اونا ناچارن که فعالیت‌های عادی خودشونو با همین شرایط انجام بدن. این مسئله برای دانش آموز ها و داوطلبان کنکور دختر چالش برانگیز تره. ما توی این مقاله سعی کردیم پریودی در سال کنکور رو بطور کامل بررسی کنیم و تاثیر اون رو در مطالعه براتون بگیم.

علائم پریود

علائم عمومی پریودی

دختر ها توی دوران پریود خودشون علائمی مثل بی حوصلگی، خستگی، استرس، سردرد، شکم درد و از این دست علائم رو دارن. به همین دلیل خیلی از دختر ها به دلیل حال ناخوشی که توی این دوره دارن، نمی تونن درس بخونن. اما نمیشه که فعالیت‌های روزانه و درس و مدرسه رو رها کرد. به همین دلیل دختر ها دائما باید دنبال راهکار مناسب باشن. تا بتونن عوارض و مشکلات ناشی از پریودی در سال کنکور رو کنترل کنن.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

سندروم قبل از قاعدگی یا PMS قبل دوره یا همراه با اون رخ میده که شامل: احساس خستگی، بی حالی، کلافگی،غم، اضطراب و … میشه. حتی یکی از این عوامل کافیه تا تمرکز فرد حین درس خوندن مختل بشه. اما چون این دوره ماهانه هست، و به طور میانگین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشه، نمیشه بی خیال بود و فقط استراحت کرد.

از خوبی های عادت ماهانه دختران میشه به این اشاره کرد که معمولا توی تاریخ مشخصی شروع میشه. به همین دلیل میشه تا حدودی براش برنامه ریزی کرد و با تنظیم برنامه ، تو روزهای قاعدگی بیشتر استراحت کرد. مخصوصا روزهای اول اون که درد زیادی به همراه داره. درین دوران بهتره درس های ساده ‌تر و سبک تر مطالعه بشه. چون دانش آموز تمرکز کافی نداره. پس نمیتونه دروس خیلی مفهومی و سخت رو خوب بفهمه. پس نکته اول درمورد پریودی در سال کنکور تنظیم سختی درس ها با این دوره 7 الی 10 روزست.

تغذیه مناسب دوران پریود

تغذیه مناسب در دوران پریود

تو این دوران باید مواد مقوی مثل مغز آجیل، کاچی، نوشیدنی های گرم و غذاهای سالم بیشتر مصرف بشه. علاوه بر تمام این موارد، نوشیدن آب خیلی اهمیت داره. چون باعث کمتر شدن سر درد میشه. موز هم اسهال رو برطرف می کنه و اختلال علمکرد روده‌ها رو بهبود می بخشه. خوردن غذاهای فست‌فودی و سرخ‌کردنی، مثل پیتزا و چیپس و اسنک و غذاهای تند و … توی این ایام ممنوعه. متخصصان طب سنتی میگن که خوراکی‌های سرد باعث تشدید علائم دوران قاعدگی میشه. پس بهتره مواد خوراکی که توی این تایم مصرف می کنین طبع گرمی داشته باشن. ازین مواد میشه به دمنوش دارچین و زنجبیل، عسل و سیاهدانه اشاره کرد. این مواد گیاهی انرژی زیادی هم دارن و دردهای قاعدگی دوران کنکور رو کاهش میدن.

مسکن هایی مثل ایبوپروفن (بروفن یا ژلوفن)، ناپروکسن، آسپیرین، مفنامیک اسید هم از اون دست داروهایی هستن که برای تکسین درد درین ایام استفاده میشن. که ما به هیچ وجه مصرف خودسرانه و بی رویه این دارو ها رو تایید نمی کنیم. بعضی از دختر ها از داروهای هورمونی هم برای تنظیم قاعدگی استفاده می کنن. چون معتقدن توی کاهش شدت درد پریود مؤثرن. رفیق یادت باشه که خوابیدن، مداوم و فکر و خیال ‌کردن های بی خودی هیچ چیزی رو تغییر نمیده. پس برای حل مشکل قاعدگی دوران کنکور ، به جای سکون و یک جا نشستن، بهتره فعالیت‌هایی مثل پیاده‌ روی و نرمش رو انجام بدین.

مراجعه به پزشک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

1- اگه پریودی های شما ناگهان متوقف شه

موضوع توقف ناگهانی پریودی خود چند دلیل عمده دارد که شامل موارد زیر میشود…

  • بارداری: یکیش بارداریه که آزمایش بارداری میتونه تکلیفشو مشخص کنه.
  • افزایش وزن: افزایش وزن و کاهش وزن می تونن تعادل هورمونی شما رو بهم بزنن و چرخه قاعدگی رو مختل کنن
  • قرص های ضد بارداری: قرص های جلوگیری از بارداری باعث میشن که شما قاعدگی کمتری داشته باشین. و یا توی بعضی موارد، پریود رو کاملا متوقف می کنن.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): درین حالت عدم تعادل هورمونی، باعث میشه قاعدگی نامنظم و رشد کیست در تخمدان ها اتفاق بیوفته.
  • استرس شدید: استرس اونقدر پدیده عجیبیه که می تونه حتی منظم ترین چرخه قاعدگی رو از بین ببره.

2- خونریزی شدید

حجم خون قائدگی در افراد مختلف متفاوته اما از دلایل خونریزی شدید میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعادل هورمونی: شرایطی مثل PCOS یا کم کاری تیروئید توی تولید هورمون ها تأثیر گذاره. تغییرات هورمونی می تونه پوشش رحم رو بیش از حد ضخیم کنه. و قاعدگی سنگین تری رو به دنبال داشته باشه.
  • فیبروم یا پولیپ: این تومورهای غیرسرطانی توی رحم ایجاد میشن. فیبروم یا فولیپ هم می تونه باعث خونریزی شدیدتر از حد طبیعی بشه.
  • سرطان: سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم هم می تونه باعث خونریزی شدید بشه. اما خوشبختانه این سرطان ها توی سنین پایین به شدت کمیاب هستن.

3- گرفتگی شدید و درد و گرفتگی عضلانی

علت این اتفاق انقباضات رحمی شماست که پوشش رحم شما را بیرون می کشه. گرفتگی عضلات معمولاً یک یا دو روز قبل از شروع دوره شروع میشه و معمولا دو تا چهار روز طول می کشه. برای برخی از دختر خانم ها گرفتگی عضلات خفیفه و اذیت کننده نیست. گرفتگی های خیلی شدید به اسم دیسمنوره شناخته میشن.

4- خونریزی بین پریودی

چند تا دلیل می تونه وجود داشته باشه که ممکنه باعث بشه شما لکه خون یا خونریزی رو توی تایم بین پریودی خودتون ببینین. چیز هایی مثل تغییر قرص های جلوگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، آسیب به ناحیه تناسلی، بارداری یا سرطان دهانه رحم ، تخمدان یا رحم

5- درد شدید پستان

درد سینه در طول دوره های قاعدگی یک امر عادی و نرمال محسوب میشه. اما گاهی اوقات این درد شما شدید تر از باقی اوقاته. اگه این حالت رو حس کردین حتما به پزشک مراجعه کنین.

 6- اسهال یا استفراغ

گاهی اوقات پیش میاد که بعضی از دختر خانم ها حین قاعدگی دچار ناراحتی های معده هم میشن. در یک تحقیق دانشگاهی، حدود سه چهارم افرادی که درین تحقیق شرکت کردن، گزارش دادن که حین قاعدگی شکم درد یا اسهال یا هر دوی این ها رو داشتن.

کاهش درد پریودی در سال کنکور

در این قسمت در مقاله پریودی در سال کنکور ، قراره چند ماده غذایی که در طب سنتی هم برای کاهش در در دوران پریودی توصیه شده، به شما معرفی کنیم.

دارچین

دارچین در طب سنتی بعنوان یک ماده مسکن و کاهش دهنده ی التهاب شناخته میشه. برای خوشمزه تر شدنش هم میشه دارچین رو تو هات چاکلت یا چای بریزین که خوردنش لذتبخش باشه.

شکلات تلخ

شکلات تلخ هم برای کاهش درد خیلی مؤثر هست. اگه می خواین برای تسکین دردتون از شکلات تلخ استفاده کنین، پیشنهاد می کنم یکم شکلات رو ذوب کنین و روی میوه بریزین و نوش جونش کنین. این ترکیب سالم و خوشمزه به کاهش درد کمک زیادی می کنه.

زنجبیل

زنجبیل مقدار هورمون های درد بدن رو کم می کنه و بهتون انرژی زیادی می ده. جوری که در طول روز احساس خستگی نمی کنین. خوردن زنجبیل به تنهایی خیلی سخته و بهتره زنجبیل، عسل و یکم آب لیمو رو توی یکم آب جوش بریزین و بخورین. این ترکیب انقباضات رحمی رو هم کم تر می کنه.

ماساژ

می تونین با استفاده از روغن های ماساژ مختلف، درد گرفتگی قاعدگی رو کم تر کنین. روغن هایی مثل اسطوخودوس، مریم گلی و …

آب

اگه مصرف آب شما در طول روز زیاد باشه، از شر درد قاعدگی و نفخ شکم نجات پیدا می کنین. پیشنهاد من هم استفاده آب گرم به جای آب سرده. چون آب گرم برای تسکین گرفتگی ها موثر تر هست. به این دلیل که آب گرم جریان خون رو توی بدن افزایش میده. و همینطور گرفتگی های عضلانی رو آروم می کنه.

جعفری

جعفری هم برای این دوران خیلی پر فایده است. یک چهارم فنجون جعفری تازه رو داخل یک لیوان بریزین و بهش آب جوش اضافه کنین و بذارین تا 5 دقیقه بمونه و بعدش بخورین. از این نوشیدنی هم دوبار در روز در طول زمان قاعدگی خودتون استفاده کنین.

به غیر از این موارد، يک هفته قبل از شروع پریود، بهتره از اسفناج، تمشک و گردو، زعفران، ترخون، تره فرنگي، موسير و فلفل سياه توی پخت غذاها استفاده کنين.

چطور در دوردان قاعدگی در سال کنکور درس بخونیم؟

خوب مهمترین چیزی که باید توی این زمینه بهتون بگم اینه که حین دوره، سراغ درس های سخت و مفهومی و محاسباتی کنکور نرید. توی این تایم بهتره از فضای محاسبات و معادلات پیچیده و فرمول های مختلف یکم فاصله بگیرین. و برین سراغ بخشای آسون تره کتاب ! راسی اینو هم بدون که این شرایط فقط برای تو پیش نمیاد. برای تمام دختر ها یکسانه، پس به خودت سخت نگیر.

اپلیکیشن پریودی

از اپلیکیشن ها استفاده کن

اپلیکشن های پیش بینی قاعدگی رو نصب کن تا بتونی برای دوران پریودی در سال کنکور برنامه ریزی کنی.

اگه دنبال یک اپلیکیشن فارسی پریود میگردی، برنامه my period رو بهت پیشنهاد می کنم. این برنامه هم نسخه IOS داره و هم اندروید. این برنامه قابلیت تخمین و زمان‌بندی دقیق سیکل‌ های پریودی رو توی خودش داره. با استفاده از این اپلیکیشن می تونین سیکل‌ های بعدی ماه آینده رو هم تخمین بزنین.

اگه اپلیکیشنی با امکانات بیشتر می خواین، برید سراغ FLO. توی این اپلیکیشن یک فضای ثبت و یادداشت به شما داده میشه. شما می‌تونین توی این محیط هر چیزی که توی زمان پریودی خودتون تجربه می‌کنین ثبت کنین. علاوه بر این ها این برنامه میزان فعالیت بدنی، مصرف آب و ساعت خواب شما رو هم ثبت می کنه.

برنامه ریزی در پریودی

برنامه ریزی باید چه جوری باشه؟

اگه پریودی شما از نوع منظم باشه کار خیلی راحت تر هست. برای این حالت شما باید روز قبل و بعد پریودی خودتون رو مشخص کنید. و برنامه کنکوری خودتون رو توی این دو روز سبک تر بچینین. و تایمی که توی این دو روز از بین رفته رو تو روزای بعدی جبران کنید.

فرض می کنیم برنامه عادی شما 8 ساعت مطالعه در طول روز باشه. برای اینکه از درسا عقب نیفتین، باید روز سوم و دومه قبل از قاعدگی رو با برنامه 10 ساعته پیش برین و روز قبل پریودی رو با برنامه 6 ساعته! حالا تو روز شروع پریودی، برنامه باید سبک باشه و ترجیحا از 4 ساعت بیشتر نشه. توی روز دوم پریودی، برنامه کنکوری خودتون رو 6 ساعته بچینین. و روز سوم و چهارم پریود هم روزی 10 ساعت مطالعه داشته باشین تا اون کم کاری ها جبران بشن.

اما گاهی چرخه قاعدگی منظم نیست و به شکل غیر منتظره ای غافلگیرتون می کنه. توی این شرایط برنامه کنکوری روز شروع رو 4 ساعته بچینین. روز دوم رو 6 ساعت درس بخونین. از روز سوم تا روز ششم هم روزی 10 ساعت برنامه ریزی درسی داشته باشین.

باور های غلط

 حموم نرو

خیلی از دختر ها به دلیل ترس از تشدید خونریزی، توی این دوران قید حمام رفتن رو می زنن. درسته؛ آب داغ ممکنه این اتفاق رو رقم بزنه ولی دوش گرفتن ساده به هیچ عنوان مضر نیست.

ورزش نکن

پریود شدن یک عمل طبیعیه که با ضعف بدن و سستی همراه میشه. اما این به این معنی نیست که شما نباید ورزش کنین. اتفاقا ورزش های سبک برای کاهش گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی دوران کنکور کمک زیادی می کنه.

پریودی در روز کنکور و سر جلسه کنکور

 تا اینجا نکاتی که گفته شد، درمورد مدیریت پریودی در سال کنکور بود. اما یک موضوع اجتناب ناپذیر و بسیار مهم، هم زمانی عادت ماهانه با برگزاری کنکور سراسری هست. دلایل زیادی اعم از استرس، فشار روحی و روانی و … میتونن حتی باعث تغییر زمان پریودی شما بشن. و اگر تاریخ پریودی شما با حدود روز برگزاری کنکور سراسری هم زمانی داره پس به ادامه مقاله پریودی در سال کنکور توجه ویژه داشته باشید …

از حدود 1ماه قبل به پزشک متخصص زنان مراجعه کن

برای رفع مشکل پریودی در روز کنکور، میتونی از حدود 1 ماه قبل به پزشک متخصص مراجعه کنی. اون میتونه با تجویز داروهایی باعث تنظیم یا تاخیر تاریخ پریودی شما بشه.

لباس مناسب بپوشید و نوار بهداشتی داشته باشید

خیلی از داوطلبین رو میشناسم که میگن ناگهان سر جلسه کنکور پریود شدم. حالا اگر سر جلسه کنکور این اتفاق بیفته و بدون داشتن امکانات غافلگیر بشین، تمام تلاش یکساله شما هدر میره. پس برای مقابله با پریودی سر جلسه کنکور حتما نوار بهداشتی به همراه داشته باشین.

سخن پایانی

می خوام توی سخن پایانی با والدین صحبتی داشته باشم. پدر و مادر عزیز! لطفا درین دوره فرزندتونو بیشتر درک کنید. کنکوری بودن به اندازه کافی سخت هست. و این موضوع پریودی در سال کنکور، این موضوع رو برای دخترانمون سخت تر کرده. لطفا بیشتر کنار فرزندتون باشین، صبور باشین، در انجام کرها کمکش کنین. نذارین توی این دوران حس تنهایی و انزوا به فرزندتون دست بده. این همراهی و همدلی شما باعث میشه دخترتون با حال روحی بهتری این چند روز رو بگذرونه. و در ادامه باعث میشه ترسی از این دوره توی دلش نداشته باشه.

به امید موفقیت همه شما

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=12138
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x