انتخاب رشته های مناسب برای هر تیپ شخصیتی

تیپ شخصیتی

تقریبا بعیده که در مورد انواع تیپ شخصیتی بر اساس تست شخصیت شناسی بریگز ( MBTI ) چیزی نشنیده باشین. تستی که این روز ها خیلی از افراد مخصوصا دانش آموزان کنکوری درگیرش هستن و نتایج این تست براشون جالبه. امروز و در این مقاله می خوایم با توجه به انواع تیپ های شخصیتی، رشته های مناسب هر تیپ شخصیتی رو براتون معرفی کنیم. تا در زمان انتخاب رشته بتونین رشته های متناسب با شخصیت خودتون رو انتخاب کنین.

فهرست مطالب

تیپ شخصیتی بریگز چیه؟

 ایزابل بریگز مایرز و مادرش در سال ۱۹۶۰ یک سیستم شخصیت شناسی معرفی کردن که رفته رفته تبدیل به یک تست محبوب در جهان شد. بعد از مدتی خیلی ها حتی اهداف آینده خودشون رو توسط این تست مشخص می کردن. تست MBTI یک تست پرسش و پاسخ هست که شما به یک سری سوالات روانشناسی جواب میدین و در پایان کار، می فهمین نوع شخصیت شما چیه و نقاط قوت و ضعفتون کدوما هستن. این تست ۹۳ تا سوال داره و برای انجام دادنش به چیزی حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارین.

انواع تیپ شخصیت بریگز

انواع تیپ های شخصیتی و رشته های مناسب اون

 

فرمانده ENTJ  

افراد که تیپ ENTJ دارن از وقت گذرونی با باقی افراد لذت می برن. این دسته از افراد معمولا توی صحبت کردن مهارت زیادی دارن و همکلامی با باقی افراد باعث میشه حالشون بهتر بشه.

رشته های مناسب تیپ شخصیتی ENTJ:

اقتصاد، دبیری، انواع مدیریت ها، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی

روشنفکر INTJ  

افراد INTJ معمولا خیلی تحلیلی، خلاق و منطقی هستن. پس بیشتر سراغ رشته هایی گرایش دارن که نیاز به تحلیل و بررسی زیاد داره. این افراد می تونن برای گذشتن از هر چالشی خیلی راحت یک استراتژی طراحی کنن.

رشته های مناسب تیپ INTJ:

مهندسی شهرسازی، ریاضیات، جامعه شناسی، بیوشیمی، محیط زیست و مدیریت مالی

متفکر INTP       

دانش آموزهایی که تیپ شخصیتی INTP دارن، اغلب آرومن و بیشتر مشغول تحلیل کردن هستند. این دسته دوست دارن وقت خودشون رو در تنهایی بگذرونن و دقیقه های زیادی توی فکر فرو برن و برای تک تک مسائلی که براشون پیش اومده، راه حل پیدا کنن. INTP ها معمولا درونگرا هم هستن و ترجیح میدن بیشتر توی اتاق خودشون باشن تا بیرون و توی اجتماع! 

رشته های مناسب تیپ INTP:

مردم شناسی، معماری، رشته های هنری، بیوشیمی، زیست شناسی و …

مبلغ ENTP        

اگه جز دسته ENTP ها باشین احتمالا فرد خلاق، باهوش و قوی هستین. دسته ENTP ها ایده گرا هستن. به همین دلیله که به همین دلیل بهشون می گن مبلغ! این افراد دائما از محیط بیرونی و از هر چیز و هر کسی اطاعات جمع می کنن و این کار براشون جالبه.

رشته های مناسب تیپ ENTP:

حقوق، گرافیک، روزنامه نگار، بنگاهی املاک و ماشین، روانشناسی، علوم سیاسی و …

حامی ISFJ         

این تیپ شخصیتی به حامی مشهوره و برای این شهرت دلیل خوبی وجود داره. این دسته از افراد معمولا خونسرد، مسئولیت پذیری و کم حرف هستن. به نوعی میشه گفت برعکس افراد دارای تیپ ENTP هستن.

رشته های مناسب تیپ ISFJ:

حسابداری، معماری، علوم کامپیوتر، حقوق و …

مجری ESTJ       

تیپ شخصیتی ESTJ معمولا به افرادی داده میشه که منطقی و عملگرا هستن. این افراد قاطع رفتار می کنن و دوست دارن کار ها بدون هیچ مشکلی پیش بره. علاوه بر این اصول و قواعد مخصوص به خودشون رو دارن و غالبا اینطور فکر می کنن که دیگران هم باید از این اصول پیروی کنن.

رشته های مناسب تیپ ESTJ:

هتلداری، حسابداری، انواع مدیریت ها، پزشکی، داروسازی، مهندسی برق، حقوق و …

سفیر ESFJ         

افرادی خونگرم و مردم دوست هستن. این افراد معمولا نیاز های افراد نزدیک به خودشون رو خوب تشخصیص میدن. افراد ESFJ به بودن در جمع علاقه دارن و معمولا هم در مراقبت و نگهداری از باقی افراد توانایی خوبی از خودشون نشون میدن. این دسته از افراد بعضی مواقع خواسته‌ های نزدیکان خودشون رو بدون حتی یک کلام تشخیص بدن.

رشته های مناسب تیپ ESFJ:

هتلداری، پرستاری، اتاق عمل، فیزیوتراپی و روانشناسی

بازپرس ISTJ      

افرادی که تیپ شخصیتی ISTJ دارن، خیلی محتاط و اهل عمل و معمولا ساکت هستن. پس اگه شخصی با این مشخصات نزدیکتون هست به خاطر داشتن این تیپ شخصیتی هست. این افراد دوست دارن همه چی توی زندگیشون منظم باشه.

رشته های مناسب تیپ ISTJ:

حسابداری، معماری، مهندسی عمران، زیست شناسی، دندانپزشکی، پزشکی و مدیریت مالی.

پیکارگر ENFP

این افراد خلقیاتی مشابه افراد خودخواه پیدا می کنن. در کل دوست ندارن کسی اونا رو مجبور به انجام کاری کنه. درک بسیار بالایی دارن و بیشتر اوقات احساساتی عمل می کنن. از محیط های کاری روتین و معمولی‌ خوششون میاد. برای انجام کار هم پول دراوردن معمولا اولویت اول اون ها نیست.

رشته های مناسب تیپ ENFP:

موسیقی، آموزش ابتدایی، مشاوره، کارگردانی، تربیت بدنی و گرافیک.

مشاور INFJ       

این تیپ کمیاب ترین نوع تیپ های شخصیتی بود. به این دلیل که فقط ۱ تا ۳ درصد از جمعیت رو تشکیل میدن. این افراد معمولا کمال گرا و منطقی هستن. از ویژگی های دیگه این افراد میشه به خوش برخورد بودن، قاطع بودن و ولخرجی هم اشاره کرد.

رشته های مناسب تیپ INFJ:

روانشناسی، پرستاری، زبان، فلسفه، فقه و علوم اجتماعی.

واسطه گر INFP 

افرادی که این نوع شخصیت رو دارن معمولا درون گرا، آرمان گرا و خلاق هستن. این افراد ترجیح میدن تایم زیادی از روز رو با خودشون صحبت کنن. عاشق تجزیه و تحلیل مسائل مختلف هستن و دائما در رؤیاهای خودشون سیر می کنن. یکی از نکات ضعف این تیپ  اینه که غالباً در مورد حفظ انگیزه‌ی خودشون به مدت طولانی چالش دارن.

رشته های مناسب تیپ INFP:

عکاسی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گرافیک، تاریخ و سینما.

پیش قدم ENFJ

اغلب افرادی که این تیپ شخصیتی رو دارن خیلی خونگرم هستن و از همصحبتی با افراد دیگه لذت می برن. از ویژگی های دیگه این تیپ میشه به خوش رفتاری و وفادار بودن این افراد هم اشاره کرد. تنها نقطه ضعفی که در مورد این تیپ خیلی به چشم میاد حساس و آسیب پذیر بودن اون هاست.

رشته های مناسب تیپ ENFJ:

دبیری، روانشناسی، مهندسی نفت، جامعه شناسی، جغرافیا و علوم سیاسی

سرگرم کننده ESFP         

افراد خودجوش و برونگرا توی این تیپ دسته بندی میشن. این دسته دوست دارن دائما مرکز توجه بقیه آدم ها باشن. یه جورایی ESFP برعکس تیپ INTJ به شمار میاد.

رشته های مناسب تیپ ESFP:

تربیت بدنی، مهندسی برق زمین شناسی، سینما و علوم اجتماعی

کارآفرین ESTP 

از ویژگی های خوب افراد کارافرین اینه که از گذروندن وقت با باقی افراد جامعه لذت می برن. این افراد در لحظه زندگی می کنن و خیلی دوست دارن در تمام مسائل روی جزئیات تمرکز کنن. این موضوع بهشون کمک می کنه تا نگاه وسیع‌تری به مسائل داشته باشن.

رشته های مناسب تیپ ESTP:

حقوق، انواع مدیریت ها، مهندسی پزشکی، زیست شناسی، زبان و ریاضیات

ماجراجو ISFP    

افراد ماجراجو بر خلاف اسمی که تیپ شخصیتی اون ها داره غالباً آروم، ساده ‌گیر و خیلی صبور هستن. درست نقطه مقابل تیپ ENTJ. با توجه به صبوری زیاد و مهربون بودن، خیلی تمایل به رشته های پیراپزشکی توی این تیپ شخصیتی زیاد هست.

رشته های مناسب تیپ ISFP:

دامپزشکی، بینایی سنجی، باستان شناسی، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، تاریخ و طراحی صنعتی.

چیره دست ISTP       

این افراد به شدت مستقل هستن. دوست دارن بیشتر عمل کنن تا اینکه فکر کنن. علاقه زیادی به تجربیات جدید دارن و میخوان تا جایی که ممکنه آزادی عمل داشته باشن. به همین دلیل گرایش اون ها به سمت فعالیت های پیچیده یکم بیشتر از باقی تیپ های شخصیتی هست.

رشته های مناسب تیپ ISFP:

مهندسی صنایع، اقتصاد، ریاضیات، مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی

سخن پایانی

در این مقاله انواع تیپ های شخصیتی رو براتون معرفی کردم و رشته های مناسب هر تیپ شخصیتی رو هم براتون معرفی کردم. تیپ های شخصیتی می تونه کمک خوبی برای پیدا کردن هدف و انگیزه گرفتن باشه. ولی به هیچ عنوان روی این موضوع به چشم یک عامل تعیین کننده نگاه نکنین. ممکنه یک شخص بی حوصله در رشته ای که نیاز به حوصله بالا داره مثل پرستاری خوب عمل کنه. پس خیلی در این موضوع غرق نشین.

 

موفق و سربلند باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=14365
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانا
کیانا
5 ماه قبل

خیلی جالبه. لطفا بازم از اینا بگذارید

3

موبایل(اختیاری)
9334517792
Reyhan
Reyhan
1 سال قبل

عالی🦋

5

حنانه
حنانه
1 سال قبل

واقعا مفید بود مخصوصا برای انتخواب رشته

7

Pessi shaytoun
Pessi shaytoun
7 ماه قبل
پاسخ به  حنانه

باح باح
بعد این انتخاب نمیگیم
میگیمممم انتخواب!!!

4

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x