معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی-فیزیوتراپی

مقدمه

فیزیوتراپی از رشته های زیرگروه علوم تجربی محسوب میشه و برای اینکه بتونید توی این رشته تحصیل کنید، نیاز به کسب رتبه ی خوبی در آزمون سراسری 1402 دارین. در این مقاله به معرفی رشته فیزیوتراپی می پردازیم.برخلاف رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که به دو مقطع دکتری عمومی و دکتری تخصصی تقسیم میشه، این رشته مثل باقی رشته های دانشگاهی از سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل میشه. بطور کلی فیزیوتراپی یا همون طب فیزیکی، برخلاف خیلی از رشته های دیگر علوم تجربی خیلی با مواد شیمیایی و آزمایشگاهی سر و کار نداره و متخصصین بیشتر از ابزارهای مکانیکی و یا فیزیکی برای درمان بیماران استفاده می کنن.

 

توانایی های مورد نیاز

افرادی که علاقه به تحصیل توی این رشته دارن، باید روحیه ی شاد و صبوری داشته باشن به این دلیل که اکثر افرادی که به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می کنن به دلیل آسیب دیدگی های جسمی و روحی، روحیه حساسی دارن و فیزیوتراپیست باید بتونه علاوه بر تسکین درد جسمی، از نظر روحی هم به بیمار کمک کنه. علاوه بر این، این افراد باید در ماساژ دادن هم مهارت عالی داشته باشن. همچنین باید توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد مسن رو هم داشته باشند چون بخش قابل توجهی از بیماران رو این دسته از افراد تشکیل میدن.

 

وظایف فیزیوتراپیست

کاربرد فیزیوتراپی تو درمان بیماری های مختلف خیلی چشمگیر و محسوسه. از جمله این بیماری ها و معضلات میشه به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری های اعصاب: مننژیت، فلج اطفال، سرخجه و …

بیمار های زنان: زخم ناحیه شکم، چسپندگی بافت های دستگاه تناسلی و …

بیماری های پوستی: آکنه، لوپوس، سوختگی و …

 

 

واحد های درسی

اما دروسی که شما توی دوره کارشناسی این رشته باید باهاشون کلنجار برین شامل 130 واحد میشه که چندتا از دروس تخصصی اون رو براتون این پایین نوشتیم:

آشنایی با اصول توانبخشی و طب فیزیکی، فیزیوتراپی در اعصاب، فیزیوتراپی در بیماری های قلب و عروق و تنفسی، فیزیوتراپی در روماتولوژی، فیزیوتراپی در ارتوپدی، تمرين درماني، الكتروتراپي، ماساژ و اصول درمان هاي دستي و …

 

آینده شغلی

افرادی که توی این رشته فارغ التحصیل میشن معمولا توی بیمارستان ها، هلال احمر و یا سازمان بهزیستی و بخش های مربوط به این سازمان، مشغول به کار میشن یا خودشون مرکز فیزیوتراپی شخصی تاسیس میکنن و فعالیتشونو توی بخش خصوصی انجام میدن. به هر حال فارغ التحصیلان این رشته تقریبا با مشکل بیکاری مواجه نیستن.

 

درامد

میزان درآمد این رشته به شدت بستگی به تایم کاری و محیط کاری اون داره اما به طور کلی یک فیزیوتراپیست معمولی که توی بیمارستان یا یک سازمان دولتی مشغول به کاره به طور متوسط ماهی 8 تا 12 میلیون تومان و افرادی که افرادی که خودشون مراکز فیزیوتراپی دارن و گاها حتی تا 80 میلیون تومان در ماه درامد کسب می کنن.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

شما بعد از گرفتن مدرک کارشناسی، می تونین یکی از گرایش های زیر رو برای مقطع ارشد انتخاب کنین:

  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  • کارشناسی ارشد فیزیولوژی
  • کارشناسی ارشد علوم تشریحی
  • کارشناسی ارشد ارگونومی
  • کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی
  • کارشناسی ارشد سلامت سالمندی
  • کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی

همچنین برای مقاطع تخصص و فوق تخصص هم گرایش های زیادی وجود داره که بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد می­تونین به سراغ این گرایش ها هم برین.

 

بهترین دانشگاه های این رشته در ایران

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رشته فیزیوتراپی پرداختیم.همراهان عزیز بروکا کنکور و داوطلبین کنکور 1401 حتما حواستون به این موضوع باشه که انتخاب رشته اصلا شوخی بردار نیست و چیزیه که ادامه مسیر زندگیتونو رقم میزنه، پس با دقت هرچه تمام تر انجام این کار رو انجام بدید. برای اینکار شما باید قبل از انتخاب رشته، حتما در مورد اون بررسی و مطالعات کافی داشته باشین تا بتونین با اطمینان و بدون تردید رشته مورد علاقتون رو انتخاب کنید.

پیروز و سربلند باشید

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8811
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x