معرفی دانشگاه فرهنگیان و نحوه قبولی + آخرین قبولی های دانشگاه فرهنگیان

معرفی-دانشگاه-فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان و یا همون تربیت معلم سابق، دانشگاهیه که قراره برای وزارت آموزش و پرورش نیروی کار معلم آموزش بده. بر همین اساس این دانشگاه هر سال تعدادی دانشجو رو با توجه به شرایط خاصی پذیرش میکنه. امروز میخوایم با این دانشگاه و شرایط قبولی و قوانین اون بیشتر آشنا بشیم.

فهرست مطالب

معرفی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان در سال 1390 و با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم سراسر ایران تاسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر 98 واحد دانشگاهی داره که شامل 64 پردیس دانشگاهی و 34 دانشکده هست. رشته‌ هایی که در این دانشگاه تدریس میشه شامل موارد زیر هست:

  • علوم پایه: آموزش علوم تجربی – آموزش زیست شناسی – آموزش شیمی – آموزش فیزیک
  • ریاضیات: آموزش ریاضی (شامل هندسه، حسابان، آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی)
  • ادبیات: آموزش زبان فارسی – آموزش زبان انگلیسی – آموزش زبان عربی
  • علوم انسانی: آموزش الهیات و معارف اسلامی
  • علوم اجتماعی: آموزش جغرافیا – آموزش تاریخ – آموزش اقتصاد – آموزش علوم اجتماعی
  • علوم پرورشی: آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنایی
  • ورزش: آموزش تربیت بدنی (عمومی و دوره متوسطه)
  • روانشناسی: راهنمایی و مشاوره

شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان

برای قبولی در این دانشگاه شما باید یک سری شرایط عمومی و اختصاصی را داشته باشید. ما در تیم بروکا کنکور این شرایط را برای شما گردآوری کرده ایم. در ادامه این شرایط را با هم مرور میکنیم…

شرایط عمومی دانشگاه فرهنگیان

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون جمهوری اسلامی ایران
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو و حسن شهرت متناسب با شان معلمی
  • عدم سو سابقه محکومیت جزایی و کیفری
  • داشتن سلامت کامل روانی و جسمانی از طریق معاینات پزشکی و انجام مصاحبه تخصصی
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر ، دخانیات و الکل

شرایط اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

  • دارا بودن حداقل نمره تراز کل 7000 و بالاتر
  • داشتن حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (متولدین یک مهر 1380 به بعد).
  • داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه ی دوم ( پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم )
  • بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط
  • برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی

برای بدست آوردن نمره تراز قابل قبول نیاز به مطالعه مداوم به همراه برنامه ریزی اصولی در سال کنکور دارید. پیشنهاد میکنم پس از مطالعه این مقاله، به مقاله روش برنامه ریزی در پیج بروکا کنکور نیز سر بزنید.

شرایط اختصاصی داوطلبان شاغل آموزش و پرورش

جدای از این موارد، دانشگاه فرهنگیان یک سری شرایط اختصاصی برای پذیرش داوطلبان شاغل و پیمانی آموزش و پرورش هم داره که شامل موارد زیر میشه:

  1. داشتن حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش در زمان ثبت نام در آزمون برای ورود به دانشگاه فرهنگیان.
  2. عدم اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره های کاردانی و بالاتر ( اعم از پیوسته و یا ناپیوسته ) در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در زمان ( ثبت نام ، شروع به تحصیل و حین تحصیل ).
  3. دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر ( روزانه یا نوبت دوم ( شبانه )، دولتی یا غیردولتی ، معادل یا غیرمعادل ) مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نمی باشند.
  4. محل تحصیل پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی ویژه شاغلین رسمی و پیمانی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان مصوب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران می باشد.
  5. کلیه رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه های آزمایشی ، مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش می باشد . سایر داوطلبان اعم از معلمان حق التدریس و آموزش یاران نهضت سوادآموزی قراردادی ، آزاد و … مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نبوده . و در صورت انتخاب و قبولی در هر یک از رشته های تحصیلی مزبور، قبولی آنان «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.
  6. دریافت فرم معلم مبنی بر موافقت کتبی با ادامه تحصیل شاغلین رسمی و پیمانی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت الزامی است.

تاثیر سهمیه در بومی گزینی

خوب همونطور که می دونین رشته هایی که کاربرد اون ها برای هر استانی مورد نیاز هست، پذیرش بومی و استان محور دارند. این یعنی هر داوطلب فقط حق انتخاب در محل های مربوط به استان بومی خودش را دارد. ملاک تعیین بومی گزینی بر اساس سه سال آخر دبیرستان هر داوطلب هست. به این صورت که محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم، محل دریافت مدرک پیش دانشگاهی هست. و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک شهر و یا استان محاسبه میشه و داوطلب بومی اون استان به حساب میاد.

اگه محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر متقاضی در یک بخش، شهر و یا استان نباشه. استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی اون شخص در نظر گرفته می شه. اما داوطلبانی که سه سال آخر تحصیل خودشون رو در خارج از کشور گذروندن، استان محل تولدشون به عنوان استان بومی در نظر گرفته میشه. اما داوطلبانی که سه سال آخر تحصیل خودشون رو در خارج از کشور گذرونده باشن. و محل تولد شون هم خارج از کشور باشه، استان بومی این داوطلبان تهران تعیین میشه.

مراحل قبولی دانشگاه فرهنگیان

اولین قدم برای قبولی در این دانشگاه تکمیل فرم ثبت نام به حساب میاد که در سایت سازمان سنجش انجام میشه. داوطلبان علاقمند میتونن به این سایت مراجعه کنن و دفترچه راهنمای ثبت نام رو بخونن. حال در صورت داشتن شرایط لازم برای این دانشگاه، ثبت نام خودشون رو انجام بدن.

انتخاب رشته

بعد از برگزار شدن کنکور سراسری، کارنامه‌ داوطلب که حاوی رتبه و تراز و وضعیت مجاز بودن داوطلبان برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان هست، توسط سازمان سنجش منتشر میشه. حالا داوطلب هایی که مجاز به انتخاب رشته شدن می تونن رشته محل‌های مورد علاقه خودشون رو بر اساس اولویت بندی انتخاب کنند.

انتشار لیست دعوت به مصاحبه

سازمان سنجش بعد از مرحله انتخاب رشته، از داوطلب هایی که واجد شرایط تشخیص داده شدن دعوت به مصاحبه می کنه. و لیست اسامی دعوت‌ شده ها رو هم در سایت خودش منتشر می کنه. حالا دعوت شده ها باید طبق برنامه زمانی سازمان سنجش به به محلی که تعیین شده مراجعه کنن. و مرحله مصاحبه رو پشت سر بذارن.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

شاید مهمترین مرحله پذیرش دانشگاه فرهنگیان همین مصاحبه باشه. مصاحبه توسط هسته‌ های گزینش تعیین‌ شده در هر استان انجام می گیره. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بیشتر شامل سؤالات علمی، عقیدتی و سیاسی، بررسی و معاینه سلامت جسم، روان و انگیزه داوطلب برای تحصیل در دانشگاه‌ های فرهنگیان هست. وقتی این مرحله رو پشت سر بذارین، می تونین همزمان با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش منتظر قبولی خود در دانشگاه فرهنگیان باشین.

رتبه لازم برای قبولی فرهنگیان

در ادامه مقاله میرسیم به بخش پرطرفدار کارنامه های آخرین قبولی های دانشگاه فرهنگیان! در این بخش ما آخرین قبولی های آموزش زیست شناسی و آموزش شیمی از رشته تجربی، آخرین قبولی های آموزش زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان عربی از رشته انسانی و آخرین قبولی های آموزش ریاضی از رشته ریاضی رو براتون آماده کردیم تا بتونین درصد ها رو بررسی و مقایسه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان صحبت کردیم. امیدوارم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشه. پیشنهاد میکنم در کنار این مقاله، به مقاله مشاوره رایگان کنکور و نیز روش برنامه ریزی در وبسایت بروکا کنکور سر بزنید. تا بتوانید با رعایت اصول مطالعه و تست زنی، به اهداف خود برسید.

با آرزوی موفقیت برای شما

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=14273
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x