بهترین روش مطالعه کنکور

نکات-مهم-مطالعه-کنکوری

تعداد زیادی از داوطلبان کنکور وقتی مهر ماه از راه می رسه. تصمیم میگیرن تا درس خوندن برای کنکور رو شروع کنن. اما خیلی از کنکوری های اطلاع زیادی درباره بهترین روش مطالعه کنکور ندارن. این بازه زمانی از سال به دلیل اینکه با شروع مدارس هماهنگه. یه سری نکات مهم داره که اگه دانش آموز اون نکات رو رعایت نکنه. به طرز فجیعی همون ابتدای کار شکست می خوره. توی این مقاله  بهترین روش مطالعه کنکور رو براتون لیست کردیم تا به بخشی از ابهامات ذهنی شما پایان ببخشیم.

فهرست مطالب

 

نکته اول: فقط یک آزمون آزمایشی!

خیلی از داوطلبان سال دوازدهم توی 2-3 آزمون آزمایشی ثبت نام می کنن. بعضی از دانش اموزان همزمان در قلمچی و گزینه دو و ماز و … ثبت نام میکنند. و عملا خودشونو با این آزمون‌ها و کلاس‌های کمک آزموشی متعددی که همراهشون هست، خسته می کنن. این افراد با انجام این کار، وقت خودشون برای درس خوندن و تست زدن رو هدر می دن. و بیشتر وقت خودشونو صرف شرکت توی کلاس‌ها و آزمون های مختلف می کنن. تجربه سال های اخیر نشون داده که افرادی که توی چند آزمون آزمایشی شرکت می کنن. در نهایت به دلیل سردرگمی و خستگی بیش از حد، نتیجه‌ای که انتظار اون رو داشتن رو نمیتونن بدست بیارن. و درنهایت کنکور براشون تبدیل به یک مسیر سخت تبدیل میشه. درسته آزمون آزمایشی برای همه افراد و کلاس کمک آموزشی کنکور برای یک سری از افراد از واجبات سال کنکور محسوب میشه. ولی فقط یک آزمون استاندارد و یک کلاس با سطح کنکور برای رفع نیاز های یک داوطلب کافیه. حتما برای انتخاب آزمون آزمایشی مناسب با مشاور تحصیلی خودتون گفتگو داشته باشین.

تفریحات

 نکته دوم: کم کردن تفریحات در سال کنکور

اگه تصمیمتون برای شروع جدیه پس از همین امروز باید یک سری از تفریحات رو کم کنین. تفریحاتی مثل گشت و گذار بیهوده در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری یا موبایلی، تماشای سریال های تلویزیونی، تفریح و گردش با دوستان و از این قبیل تفریحات که مقدار زیادی از زمان شما رو اشغال می کنه .و نمیتونه منجر به موفقیت شما در کنکور سراسری بشه. اگر میخوای بهترین روش مطالعه کنکور رو داشته باشی. یکی از نکات مهم اون استفاده از سیستم پاداش و جزا هست. اگر برنامه ریزی کردی و تونستی برنامه روز یا هفته رو کامل کنی، حق تفریح داری. مثلا 5-6 ساعت از وقت جمعه رو صرف تفریحات کن . ولی اگر نتونستی خوب و کنکوری درس بخونی و درسای زیادی تلنبار شد و برنامه کامل نشد. حق تفریح نداری و باید با صرف زمان بیشتر درس بخونی. این راهکار کنکور و استفاده در سیستم پاداش و جزا یه خورده سخته. ولی انجام اون میتونه باعث پیشرفت زیادی در ازمون ها، تراز و نمرات شما داشته باشه

نکته سوم: شبکه اجتماعی در سال کنکور محدود بشه!

معمولا وقتی این جمله رو به یک داوطلب کنکوری می گیم. بهمون اینطور جواب میده که من دیگه به اون اندازه بزرگ شدم که بفهمم چقدر باید از موبایلم استفاده کنم. پس می تونم مدیریتش کنم . و از وقت تفریح و بیکاری‌ که دارم برای حضور در شبکه‌های مجازی استفاده میکنم. اما حتی خود این افراد هم می دونن که واقعیت چیز دیگه ایه. معمولا 90 درصد داوطلب های کنکوری بعد بیداری، قبل و بعد صبحانه، قبل و بعد نهار، قبل و بعد شام، بعد هر بار تست زنی و قبل خواب تایمی رو توی شبکه های اجتماعی می گذرونن. و صرف زمان زیاد در شبکه های اجتماعی شمارو از اصل بهترین روش مطالعه کنکور دور میکنه! پس باید حضور در شبکه های اجتماعی رو به حداقل برسونین. و مدیریت استفاده از موبایلتونو هم ترجیحا به یکی از افراد خانواده بسپارین. یا اینکه می تونین از اپلیکیشن های کنکوری برای مدیریت موبایلتون استفاده کنین.

اپلیکیشن های کنکوری

 نکته چهارم: تنظیم زمان خواب

معمولا اوایل مهر و در فصل پاییز چون تازه از فصل تابستون خارج شدیم. خیلی از کنکوری ها هنوز مثل تابستان، شب‌ها تا دیروقت بیدار می مونن و روز بعد هم نزدیک ظهر از خواب بیدار میشن. اگه شما هم جزئی از همین دسته از داوطلب ها هستین، باید الگوی خوابتونو تصحیح کنین. و حتماً شب ها زودتر بخوابید تا صبح‌ها زود از خواب بیدار بشین. ساعت ایده آل برای خواب حدود 11.5 شب و برای بیداری 6 صبحه. و از اونجایی که صبح‌ها زمان ذهن شما آمادگی بیشتری برای مطالعه دروس مختلف داره. پس به نفعتونه که این فرصت طلایی رو از دست ندید.

نکته پنجم: صبحانه فراموش نشه

فکر نکنم فردی روی زمین وجود داشته باشه که ندونه صبحانه مهمترین وعده غذایی یک انسانه. این نکته یعنی نکته پنجم رو هر مشاوری بهش باور داره و روش پافشاری می کنه. بعضی از داوطلبان کنکور میگن که وقتی بیدار میشن میلی به غذا ندارن. و نمی تونن چیزی بخورن و حتی حالت تهوع می گیرن. اینجاست که باید گفت بخش زیادی از این احساس، تلقینه. از اونجایی که این عادت یکی از بدترین عاداتیه که یک کنکوری می تونه داشته باشه. باید حتما این عادت بد رو در سال کنکور ترک کنین. و روز خودتون رو با خوردن یک صبحانه مقوی و سالم شروع کنین. علاوه بر این اگه شب ها تا دیر وقت بیدار نمونین و خوراکی و تنقلات نخورین. قطعا صبح میل کافی برای خوردن صبحانه خواهید داشت. و از زنگ اول مدرسه با آمادگی کامل و بدون خواب‌آلودگی سر کلاس درس می شینین. حتی اگر بهترین روش مطالعه کنکور رو بلد باشی، برای اجرا اون نکات نیاز به انرژی کافی داری و با داشتن وعده های غذایی سالم مخصوصا صرف صبحانه مقوی میتونی این انرژی رو برای بدن و مغزت فراهم کنی.

نکته ششم: یادداشت برداری و خلاصه نویسی‌ واجب تر از نان شب!

 درسته که یادداشت ‌برداری اونم در سال کنکور سراسری، زمان زیادی از شما میگیره اما این خلاصه ‌برداری و یادداشت کردن نکات مهم متن کتاب یا تست ها توی خرداد ماه و اواخر سال کنکور خیلی به کارتون میاد. چون توی اون بازه زمان کافی برای مرور کتاب ها ندارین و همین یادداشت ها به کمکتون میان و مطالبی که قبلا خونده بودین رو توی ذهنتون تثبیت می کنن. پس از همین اول سال تحصیلی وقتی که درسی رو مطالعه می‌کنین، حتما نکته‌های مهم رو هایلایت کنین و از حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری فاصله نگیرین. چون این کار باید همزمان با مطالعه دروس انجام بشه. یادتون باشه که خلاصه نویسی و یادداشت برداری جزو بهترین روش مطالعه کنکور هست و در ماه های پایانی حکم نجات رو برای شما داره.

نکته هفتم: غر زدن ممنوع!

این مسئله یکی از بدترین آفت های سال کنکور محسوب میشه. اینکه دائما از زمین و زمان شاکی بشیم و شکست خوردنمون رو تقصیر همه افراد بدونیم الا خودمون. شما باید بپذیرین که ممکنه که برنامه مدرسه یا یکی از معلم های شما مطابق میلتون نباشه و نتونین کیفیتی که مد نظرتونه به دست بیارین. اما باید به جای اعتراض‌ و قهر کردن با کتاب و مدرسه و کنکور و تست، سعی کنین تا برای مشکل خودتون یه راهکار عقلانی پیدا کنین.

درس ها رو انبار نکنید

نکته هشتم: درس ها رو انبار نکنین!

خودتونن بهتر میدونین که توی سال کنکور وقتی برای اهمال کاری و تنبلی ندارین؛ چون علاوه بر یادگیری دوازدهم، باید دروس پایه رو هم مطالعه و مرور کنین. پس از ابتدای سال تحصیلی و مخصوصا از مهر ماه که هنوز حجم درس ‌ها زیاد نشده، هر روز و هر هفته مطالعه داشته باشین و هیچوقت اجازه ندین حجم زیاد درس ها شما رو بترسونه و بهتون اینو القا کنه که اگه از فردا شروع کن تا بهتر بفهمی.

نکته نهم: ماشین حساب یادت بره!

شما سرجلسه کنکور سراسری حق اجازه و امکان استفاده از ماشین حساب رو ندارین؛ پس از همین امروز باید محاسبات ریاضی رو ذهنی انجام بدین، چه سخت و چه آسون فرقی نمیکنه. به این مورد توجه داشته باشین که خیلی از داوطلب ها توی دروس محاسباتی، معمولا به جواب نهایی نمی رسن یا اصلا نمی تون به جواب اصلی برسن. دلیلش هم اینه که محاسبات ذهنی رو به خوبی یاد ندارن و وقت زیادی رو صرف ضرب و تقسیم اعداد می کنن. پس شما باید از همون ابتدا محاسبات رو بدون استفاده از ماشین حساب انجام بدین تا توی این عمل قوی بشین و رفته رفته از اشتباهاتتون کم بشه.

نکته دهم: دید مثبت

آیه یأس خوندن کار آدم های ضعیفه. به جای اینکه دائما روی کلماتی مثل “نمیشه، نمی تونم، سخته، اگه نشد چی و …” تمرکز کنی، به خودت باور داشته باش. مهم ترین نکته برای یک کنکوری در هر زمانی اینه که مطمئن باشه از پس هر کاری بر میاد. هر جمله ی منفی که به خودتون میگین حجم بسیار زیادی از انرژی شما رو می گیره و تنها چیزی که در شما تقویت میشه احساس نا امیدی هست. پس ترس رو بذار کنار و مطمئن باش اونی اگه بخوای می تونی.

توی این مقاله تلاش کردم تا بهترین روش مطالعه کنکور رو بهتون بگم. اما اگه واقعا می خواین به این نکات عمل کنین باید حتما از مشاور تحصیلی خودتون برای انجام این ها کمک بگیرین تا روش صحیح عمل به هر کدوم از نکات رو براتون بازگو کنه.

نکته یازدهم: تغذیه سالم داشته باشین

متاسفانه خیلی از داوطلب ها این نکته رو نادید می گیرین و براشون مهم نیست. در صورتی که تغذیه سالم داشتن از مهمترین سال کنکور محسوب میشه که حتما باید رعایت بشه. تحقیقات علمی جدید نشون میده که اسیدهای چرب اُمگا۳ که توی ماهی، آجیل و روغن زیتون پیدا میشه عملکرد مغز رو به شدت افزایش میده. علاوه بر اون، اثبات شده که خوردن خوراکی هایی که اسیدهای چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ دارن، توی روز آزمون، می تونه تا حد زیادی اضطراب ناشی از آزمون رو کاهش بده.

تغذیه در دوران کنکور

نکته دوازدهم: بنویس و بخون

تحقیقات جدید اثبات کرده که نوشتن مطالب موقع مطالعه، منجر به یادگیری بهتر اون ها میشه. محقق های حوزه ذهن و یادگیری اعلام کردن که دانش‌آموزان یا دانشجو هایی که مطالب رو موقع مطالعه می‌نویسن، یادگیری بهتری نسبت به باقی افراد دارن. وقتی شما چیزی رو یادداشت می کنین، اون مطلب ماندگاری بیشتری توی ذهنتون داره. این نکته یکی از نکات مهم برای قبولی توی کنکور به حاسب میاد که میشه ازش مخصوصا برای درس های حفظی مثل زیست، روانشناسی، فلسفه و … استفاده کرد.

دوستای گلم این مقاله یه سری نکات تکمیلی هم درباره بهترین روش مطالعه کنکور داره که براتون توی پادکست زیر آماده کردم تا با گوش دادنشون روش مطالعاتی خودتونو چند درجه ارتقا بدین و به بهترین روش مطالعه کنکور رو بدست بیارین.

نکات تکمیلی بهترین روش مطالعه کنکور

پیروز و شیرین کام باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=12032
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x