وقتی حس درس خوندن ندارم چکار کنم؟ ( ارائه راهکارهای عملی برای ایجاد انگیزه درس خوندن )

چرا حس درس خوندن ندارم

شاید تا کنون زمانی که حس درس خوندن نداشته اید، وقت خودتون رو صرف استراحت، بازی، دیدن فیلم و یا گشت و گذار با دوستان صرف میکردین. اما از امروز و با مطالعه این مقاله، تکنیک هایی به شما میگم که بتونید همواره انگیزه درس خوندن را در خودتون ایجاد کنید. ابتدا به سراغ معرفی موانع درس خوندن و سپس بررسی موانع میرویم. و در نهایت بهترین راهکارها برای مطالعه مداوم و با انگیزه را به شما معرفی میکنم.

فهرست مطالب

موانع ایجاد حس درس خوندن

حواس پرتی

یکی از دلایلی که اکثر دانش آموزا درس نمی خونن این هست که بلد نیستن موقع درس خوندن تمرکز کنن. در واقع دانش آموز مدام مطالعه خود را قطع میکنه، افکار مزاحم به سراغش میاد و دچار حواس پرتی میشه. با ایجاد حواس پرتی های زیاد خستگی به سراغ دانش آموز آمده و به قولی بیان میکند که دیگه حوصله درس خوندن ندارم.

اگر شما هم دچار حواس پرتی هنگام درس خوندن می شوید، پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه با بررسی روزنامه وار آن قسمت، ذهن خود را برای مطالعه مفهومی گرم کنید. یا در حین مطالعه یک کاغذ سفید کنار دست خود بگذارید و هر فکر مزاحمی را روی آن یادداشت کنید. با این تکنیک در واقع ذهن خود را خالی کرده و میتونید با تمرکز بالا درس بخوانید.

البته داشتن تمرکز در حین مطالعه یکی از مباحث بنیادی و مهم است. به همین دلیل در سایت بروکا کنکور نیز مقاله ای جامع برای آن آماده کردیم. پس اگر فکر میکنید که در این موضوع مشکل زیادی دارین، میتونید به مقاله مربوط سر بزنید.

مطالعه نادرست

وقتی روش مطالعه درست نباشه قاعدتا نباید انتظار یک نتیجه عالی را داشت. اگر ما در حین درس خوندن فعال نباشیم، دستمون زیر چونمون باشه، موبایلمون کنار دستمون باشه یا در رختخواب مطالعه کنیم، مسلما انگیزه و حوصله درس خوندن هم نخواهیم داشت. پس یک نکته مهم در بحث کیفیت مطالعه، داشتن لایف استایل و همچنین مطالعه درست است. و برای ایجاد حس درس خوندن، باید به این نکات نیز توجه کنیم.

برای درس خوندن امروز و فردا نکن

دوست گلم کاری نکن که فرصت های باقی مونده رو از دست بدی و رقبا ازت جلو بزنن. من هم می دونم سخته ولی وقتی خیلیا تونستن تو هم میتونی. حتما هم لازم نیست از همون اول با یه برنامه خفن و طولانی مدت شروع کنی، یا منتظر شرایط ایده آل باشی تا حس درس خوندن بهت دست بده. با همین امکاناتی که داری یه بسم الله بگو و شروع کن. حتی شده چند صفحه ولی شروع کن و به مرور زمان سعی کن زمان مطالعه خودتو افزایش بدی. هر روز با خودت تکرار کن” اگه مشکلات سخت هستن، من از اونا سخت ترم”.

خستگی و نداشتن حس درس خوندن

اگه حین درس خوندن دائما احساس خستگی بهت دست میده، یعنی بدنت استراحت کافی رو نداشته. پس سعی کن برای مطالعه زمان مناسبی رو انتخاب کنی. اینکه بخوای 2 ساعت از تایم خوابت کم کنی و به جاش درس بخونی، روش درستی برای افزایش ساعت مطالعه نیست. بعد از وقتی که تازه از خواب بیدار شدی، آخر شب، بعد از یک غذای سنگین یا ورزش و فعالیت زیاد، بهتره کمی استراحت کنی و سپس با انرژی به مطالعه بپردازی.

علاوه بر این سعی کن درس های سخت و دشوار تر رو همون ابتدای روز که انرژی، انگیزه و حوصله درس خوندن بیشتری داری مطالعه کنی. سعی کن در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشی تا هنگام مطالعه خسته و بی حوصله نباشی. یک نرمش صبحگاهی هم در ابتدای روز میتونه خیلی مفید باشه. البته وقتی که خیلی خستگی به شما غلبه میکنه، گوش کردن به موسیقی انگیزشی و یا دیدن فیلم انگیزشی هم میتونه بسیار مفید باشه.

لزوم برنامه ریزی حرفه ای

سعی کن همیشه بین درس خوندن و استراحت و تفریح تعادل برقرارکنی و با برنامه هدفمند پیش بری. شلختگی باعث میشه حس درس خوندنت از بین بره. باید برای خودت یه برنامه ریزی اصولی و مناسب داشته باش تا با آرامش فکری و روحی و تمرکز بالاتری مطالعه کنی. اینو یادت نگه داره که برای هر آزمونت باید درس ها رو مرتب بخونی و انباشته نکنی. اگه این کار رو انجام بدی دیگه زمان نزدیک به ازمون ها استرس مطالعه و مرور و فراموشی مطالب رو نداری.

اگه احیانا در بین این برنامه ریزی ها مشکلی پیش اومد و کمی از برنامه عقب افتادی، سعی کن تو فرصت های بعدی جبران کنی. به هیچ وجه نباید امید و انگیزه خودتو از دست بدی! چون از دست دادن امید و انگیزه عامل اصلی نداشتن حس درس خوندن به حساب میاد. در سایت بروکا کنکور نیز مقاله جامع و کاملی درباره برنامه ریزی آماده کرده ایم. تا پس آن مطالعه آن بتوانید مثل یک مشاوره کنکور، برنامه ریزی کنید.

اهمیت اولویت بندی

برای ایجاد حس درس خوندن در خودت کار های مختلفی که قراره در طول روز انجام بدی اولویت بندی کن. بین درس های مختلف به ترتیب ضریبی که اون درس تو کنکور داره و براساس تعداد سوالاتی که از هر فصل طرح میشه دقت و زمان بیشتری اختصاص بده. اولویت بندی و تقسیم کار ها باعث آرامش ذهنی تو میشه و نمی ذاره توی ذهنت آشفتگی ایجاد بشه.

افکار منفی را رها کن

همه افکار منفی رو دور بریز و به اهدافت فکر کن. هر روز جملات انگیزشی و مثبت رو برای خودت تکرار کن. امید و باور داشته باش که تو میتونی و حتما به هدفت میرسی. افکار منفی دشمن اصلی انگیزه درس خوندن محسوب میشن. وقتی درگیر افکار منفی بشی، تا می خوای بشینی پشت میز و درس بخونی متوجه میشی که هیچ میلی به درس خوندن نداری. یا به قول خودت حس درس خوندن نیست.

از-افکارمنفی-دوری-کن

دوست و همراه

دوست و همنشین خیلی تو پیشرفت شما تاثیر داره. به گفته جیم ران : “شما میانگین پنج نفری هستین که بیشترین وقت رو با اون ها می گذرونین.” اگه دوستان شما آدم های تنبل و بی اراده ای باشن، با آوردن بهانه های مختلف حس و انگیزه شمارو برای ادامه درس خوندن از بین ببرن، باید از اون ها فاصله بگیرین. چون این تفکرات سمی باعث افت تحصیلی شما میشه.

تکنیک 15 دقیقه

این تکنیک یکی از بهترین روش ها برای ایجاد حس درس خوندن در هر شخصی هست. مطمئن باشین با یاد گرفتن و اجرای این تکنیک، بی میلی شما به درس هاتون از بین میره و با اشتیاق مطالعه خودتون رو انجام میدین. به جرئت میگم تابحال پیش نیامده که کسی ازین تکنیک به شکل درست استفاده کند، اما از نتیجه فوق العاده آن شگفت زده نشود. برای آموزش این تکنیک یه ویدیو آماده کردم که در ادامه می تونین تماشا کنین.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد حس درس خوندن و موانع و راهکار های اون با هم صحبت کردیم. امیدوارم تونسته باشم با انتقال تجربیاتی که در این زمینه دارم بهتون کمک کرده باشم. مطمئن باشین با انجام راهکار هایی که در این مقاله بهتون گفتم، مخصوصا تکنیک 15 دقیقه، می تونین حس درس خوندن رو در خودتون ایجاد کنین و با انگیزه و امید بالا پشت میز مطالعه بنشینید. فقط کافیه خودتون رو باور داشته باشین، مثبت فکر کنین و راهکار هایی که گفتم رو مستمر انجام بدین.

سلامت و موفق باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1377
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x