مدیریت موبایل در سال کنکور(راهکار های عملی برای محدود کردن گوشی و فضای مجازی)

مدیریت موبایل در سال کنکور

شاید در نگاه اول 10 دقیقه چک کردن موبایل و شبکه های اجتماعی زمان زیادی رو از شما نگیره. اما با عدم مدیریت موبایل در سال کنکور، آسیب های زیادی پیش روی شما خواهد بود. اگر فکر شما مدام درگیر اینستاگرام باشه، اگر وقت زیادی را در فضای مجازی تلف کنید، اگر موبایل شما مدیریت نشه و نتونی موقع مطالعه تمرکز کنی، مسلما کیفیت مطالعه شما هم افت میکنه.

اما نگران نباش دوست من، وظیفه ما در بروکا کنکور نشان دادن راه درست و مسیر قبولی به شماست. در این مقاله راهکارهایی برای مدیریت فضای مجازی و موبایل خود دریافت میکنی، که بتونی به سادگی از پس مدیریت این جعبه جادویی بر بیای.  

فهرست مطالب

کنار گذاشتن موبایل در سال کنکور؟ اشتباه محض!!!

شاید معلم یا والدین شما معتقد باشن که شما باید در سال کنکور گوشی موبایل و فضای مجازی رو کنار بذارین. اما این به هیچ عنوان روش درستی برای مدیریت گوشی و فضای مجازی نیست. چون این روزها موبایل یک جزء جدا نشدنی از زندگی هر فردی محسوب میشه. کلاس های آنلاین، مشاوره آنلاین و جزوات PDF و … همگی نیازمند ارتباط با فضای مجازی هستن.

کنار گذاشتن موبایل

من به شما توصیه می کنم به جای کنار گذاشتن گوشی، استفاده از اون رو محدود کنین. اراده مدیریت اینستاگرام و سایر شبکه های مجازی را در خود ایجاد کنید. جای پاک کردن صورت مسئله، مسئله را حل کن! شاید بگی خب من به موبایل اعتیاد دارم. من توانایی مدیریت استفاده از شبکه هایی مثل یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام در سال کنکور را ندارم! دوست من اگر شما هم داری با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنی، ادامه این مقاله برای شما واجبه.

آیا به موبایل خود، اعتیاد دارید؟

بیاین با هم صادق باشیم و همین اول کار تکلیف این موضوع رو روشن کنیم. خیلی صادقانه به سوال بالا جواب بدین. البته شاید خیلیا بپرسن چجوری باید تشخیص بدیم که به موبایلمون معتاد هستیم یا نه؟ برای جواب دادن به این سوال لازمه که چند تا از خصوصیات افرادی که به موبایل یا فضای مجازی اعتیاد دارن رو بگم. مواردی که در ادامه به شما میگم را چک کنین. معمولا افرادی که معتاد به موبایل هستن، ویژگی های زیر را دارند …

  • بدون اینکه متوجه گذر زمان بشن، ساعت ها غرق کار با موبایل و شبکه های اجتماعی میشن.
  • بخش زیادی از زمان ای افراد در شبکه‌ های اجتماعی صرف میشه.
  • معمولا اخبار و وقایعی که در این فضا دنبال می کنن، روی اون ها تاثیر میذاره.
  • در هر حالتی که باشن، موبایل خود را هر چند دقیقه یکبار چک می کنن.
  • قبل از خواب چند ساعتی رو غرق استفاده از گوشی موبایل میشن و این کار در روند خوابشون اختلال ایجاد می کنه.
  • صبح که از خواب بیدار میشن اولین کارشون چک کردن گوشی موبایل هست.
  • تصور زندگی بدون گوشی و اینترنت براشون مثل یک کابوسه!
  • استفاده از موبایل روی زندگی اجتماعی و تغذیه و باقی جنبه های زندگی اون ها تاثیر گذار بوده.

مضرات اعتیاد به موبایل

صحبت کردن در مورد مضرات و خطرات استفاده بیش از حد از موبایل، شاید در اولین نگاه کلیشه ای به نظر بیاد. اما این موضوع برای افرادی که در سن رشد هستن اهمیت 10 برابری داره. به این دلیل که سن رشد دوره حساس و مهمی هست . و اعتیاد به موبایل میتونه آسیب های روحی و روانی و جسمی زیادی رو به فرد وارد کنه.

تحقیقات علمی اخیر نشون داده نور آبی که از صفحه گوشی تابیده میشه، روی ترشح هورمون ملاتونین اثری منفی داره. این موضوع در شب و نور کم تاثیر چند برابری داره. هورمون ملاتونین یکی از هورمون‌های مهم بدن انسان هست. این هورمون در بدن فرآیند خواب و بیداری را تنظیم می‌ کنه. اختلال در ترشح هورمون ملاتونین ساعت بیولوژیکی بدن رو بهم می ریزه.

پس این موضوع دلیل اصلی اینه که اکثر شب‌ ها دچار بی ‌خوابی میشین. یا اینکه صبح روز بعد با خستگی زیادی از خواب بیدار میشین. و حس سر کلاس نشستن رو ندارین. این اتفاق می تونه باعث این بشه که شما در طول روز دائما احساس خستگی کنین. و در امتحانات یا آزمون های خودتون به نتیجه دلخواه نرسین. اعتیاد به موبایل در حالات پیشرفته خودش باعث میشه مدرسه رفتن و درس خوندن براتون تبدیل به کاری بشه که ازش نفرت دارین.

تاثیر موبایل و فضای مجازی بر تمرکز

شاید تا الان براتون پیش اومده باشه که متوجه بشین یه فکری ذهنتون رو درگیر کرده. در این حالت شما یهو به خودتون میاین و می فهمین که اصلا مطلبی که مطالعه کردین رو نفهمیدین. این باعث میشه که دوباره برگردین عقب و از ابتدا شروع به خوندن اون مطلب کنین. بعد از گذشت چند ثانیه دوباره به خودتون میاین. و میبینین باز هم سر و کله همون فکر مزاحم پیدا شده. این باعث میشه یک موضوع رو بار ها و بار ها از اول بخونین و بخش زیادی از زمانتون هدر بره.

شاید براتون سوال شده باشه که این قضیه چه ربطی به استفاده از گوشی موبایل و مدیریت فضای مجازی داره؟ در جوابتون باید بگم فرض کنین شما حین درس خوندن، هر چند دقیقه‌ گوشی‌ خودتون رو چک می کنین. و فرض محال این چک کردن فقط 5 دقیقه طول می کشه! حالا وقتی دوباره میرین سراغ درس خوندن، اون پیامی که بهتون رسیده بود یا ویدیو و تصویری که توی اینستاگرام یا تلگرام دیدین ناخودآگاه ذهنتون رو درگیر خودش می کنه.

اگر موبایل در اتاق مطالعه شما باشه و یا حتی حالت بدتر اینکه کنار دستتون باشه، هر لحظه امکان داره حواس شما پرته گوشی بشه! هر لحظه ممکنه که به بهانه چک چند ثانیه ای تمرکز شما از بین بره. و این حواس پرتی ها و عدم تمرکز باعث افت کیفیت مطالعه شما خواهد شد. البته احتمالا برای همین هم هست که دارید این مقاله رو مطالعه میکنید، چون قراره یاد بگیرید که چطور بتونیم با مدیریت موبایل در سال کنکور، بهتر درس بخوانیم.

راهکار های مدیریت موبایل در سال کنکور و فضای مجازی

هنگام درس خواندن، ورود موبایل به اتاق ممنوعه

حتی صفحه خاموش گوشی هم می تونه حواس شما رو پرت خودش کنه، پس از گذاشتن موبایلتون روی میز مطالعه خودداری کنین. به طور کلی اگه گوشی رو در هر نقطه ‌ای از اتاق بذارین که حتی جلوی چشمتون هم نباشه، بازهم حواستون رو به خودش جلب میکنه. این جلب کردن می تونه از طریق شنیدن صدای اعلانی که از گوشی‌ می شنوین باشه یا وسوسه برای چک کردن شبکه های اجتماعی و …

از یک ساعت قبله خواب، سراغ موبایل نروید

شب ها هم  قبل از خواب موبایل خود را زیر بالشت یا اطراف تخت نذارین. به عقیده من بهتره موبایل رو بذارین سمت دیگه اتاق که اگه احساس کردین خوابتون نمیبره بلافاصله نرین سراغ گوشی. به دلیل تاثیرات استفاده موبایل در شب و تاریکی که در قسمت های بالای مقاله به آن اشاره کردیم، بهتره از یک ساعت قبله خواب سراغ موبایل نروید.

مدیریت موبایل

موبایل ساده را جایگزین موبایل هوشمند کنید

اگر خیلی اصرار به استفاده از گوشی هوشمند ندارین و می تونین یه گوشی ساده برای خودتون بخرین، پیشنهاد من به شما استفاده از یک موبایل ساده است. موبایلی که نه اینترنت داره و نه شبکه های اجتماعی و … البته میتونید موبایل هوشمند خود را فقط در ساعات خاصی از روز روشن بذارین. مثلا ساعت 9 شب روشنش کنین و یکی دو ساعت بعد، وقتی کاراتون انجام شد مجدد خاموشش کنین. این راه ساده یکی از بهترین تکنیک های مدیریت موبایل در سال کنکور است.

بسته های اینترنتی پر حجم نخرین

وقتی بسته اینترنتی پر حجم میخرید، باعث میشه بیشتر به استفاده از موبایل ترغیب بشین و تایم های مفید خودتونو با تماشای فیلم سینمایی، ویدیو های اینستاگرام و یوتیوب هدر بدین.

برای مدیریت موبایل در سال کنکور چک لیست درست کنید

اگه اهل تماشای فیلم و سریالین و به اصطلاح فیلم باز هستید، سعی کنین این یک سال رو کمتر سراغ تماشای فیلم برین. یک دفترچه بردارین و هر فیلمی که دوست دارین ببینین رو در اون یادداشت کنید. بعد از کنکور می تونید این لیست رو بردارین و فیلم هایی که یادداشت کردین رو یکی یکی ببنین.

موبایل را به یکی از اعضای خانواده بسپارید

کاری که خودم در سال کنکور انجام دادم همین بود. موبایلم را به مادرم میدادم و ازون میخواستم تا زمانی که برنامه روزم را تمام نکرده ام، دسترسی به موبایل نداشته باشم. همین تکنیک ساده باعث استفاده کمتر من از فضای مجازی و اینستاگرام در سال کنکور شد.

تا اینجای مقاله مدیریت موبایل در سال کنکوردرباره عدم و یا استفاده کمتر از موبایل صحبت کردیم. اما حالا نوبت میرسه به مدیریت برنامه های نصب شده روی موبایل! برای مدیریت این نرم افزار ها در اولین مرحله باید با خودتون صادق باشید و به این سوال جواب بدین:

هدفی برای زندگیتون دارین؟ اگه آره؛ اون هدف رو فقط دوست دارین یا حاضرین برای رسیدن بهش هر کاری بکنین؟

اگه هدف دارین و حاضرین برای رسیدن بهش هر کاری بکنین، کارهایی در ادامه میگم رو مرحله به مرحله انجام بدین:

  • اول از همه مشخص کنین کدوم یکی از برنامه هارو بیشتر استفاده می کنین.
  • تعیین کنین هر کدوم از برنامه های موبایلتون برای شما چه کاربردی دارن.
  • فایده ها و معایب استفاده از هر اپلیکیشن رو برای خودتون یادداشت کنین.
  • اون نرم افزار هایی که فایده هاشون بیشتر از معایبشونه رو نگه دارین
  • هر برنامه‌ای که فایده زیادی براتون نداره و فقط زمان شما رو هدر میده حذف کنین.
  • چند نکته برای مدیریت موبایل در سال کنکور رو هم در یک ویدیو براتون گفتم که در ادامه می تونین تماشا کنین.

اپلیکیشن های موبایل مفیدن یا مضر؟

اپلیکیشن‌های مربوط به فضای مجازی هم مزیت و فایده برای شما دارن و هم توانایی این رو دارن که روند مطالعاتی شما رو نابود کنن. خب اینجا چیزی که بیشترین اهمیت رو داره بحث اراده و مدیریت شماست. شما باید از نرم افزار های ارتباطی درست استفاده کنید. شما در سال کنکور باید کانال یا صفحه ای رو دنبال کنین که به ذهن شما انگیزه بده و شما رو به جلو هل بده. اگه هر چیزی به غیر این بود باید اون کانال رو ترک کنین و یا از دنبال کردن اون صفحه خودداری کنین.

اپلیکیشن های مدیریت موبایل

حال در ادامه مقاله مدیریت موبایل و فضای مجازی در سال کنکور میخوایم با کمک موبایل خود، اپلیکیشن هایی مثل تگرام، اینستاگرام و … را مدیریت کنیم. اپلیکیشن هایی که در ادامه مقاله به شما معرفی میکنم میتونه کمک زیادی به استفاده کمتر از موبایل کنه.

Forest

فرض کنید می خواین دو ساعت درس بخونین و توی این دو ساعت نباید از گوشی استفاده کنین. این دو ساعت رو برای این نرم افزار تعریف می کنین و اون به مدت دو ساعت بهتون اجازه استفاده‌ از گوشی موبایلتون رو نمیده. اگه بتونین این دو ساعت رو دوام بیارین نرم افزار بهتون یک درخت جایزه میده. حالا هر بار که استفاده نکردن از موبایل رو رعایت کنین یک درخت به درختای شما اضافه میشه و اگه به تصمیمون عمل نکنین درختاتون کم کم خشک میشن.

QualityTime

به کمک این اپلیکیشن متوجه میشین که در طول روز چقدر از زمانتون رو صرف استفاده از هر برنامه کردین. بعد از شناسایی، برنامه‌هایی که زمان زیادی رو ازتون میگیره. همچنین می تونین برای استفاده از هر برنامه یک محدودیت زمانی تعیین کنین.

OffTime

اگه نمی‌خواین از گوشیتون نرم افزاری رو حذف کنین از این اپلیکیشن استفاده کنین. این اپلیکیشن برای بلاک کردن و محدود کردن برنامه‌ها و بازی ‌هایی که زمان شما رو هدر میدن کاربرد داره.

Space

با استفاده از این برنامه میتونین برای مدت زمان استفاده از موبایل، یا حتی دفعات باز و بسته کردن قفل گوشیتون محدودیت تعیین کنین. اگر هم از گوشیتون بیشتر از حد مجاز استفاده کنین، این برنامه با کم کردن نور صفحه یا ارسال اعلان، شما را متوجه اشتباهتون می کنه.

سخن پایانی

در این مقاله باهم در مورد مدیریت موبایل در سال کنکور و همچنین فضای مجازی، تگرام، یوتیوب و اینستاگرام در سال کنکور صحبت کردیم. سعی کردم راهکارهایی بهتون بگم که ساده و قابل اجرا باشن. دوست من اینو بدون که سال کنکور مثل چشم بر هم زدنی میگذره و تموم میشه. حالا اون دانش اموزی که تونسته به تفکرات منفی خودش غلبه کنه و از گوشی خودش استفاده منطقی داشته باشه، نتیجه عمل خودشو با کسب موفقیت میبینه.

درسته که استفاده از گوشی موبایل مزایای زیادی داره. اما شما به عنوان یک دانش‌ آموز یا یک داوطلب کنکوری باید حواستون به مدت زمان استفاده از این وسیله باشه.کار هایی مثل چک کردن صفحات سرگرمی، سینمایی، ورزشی، خبری و … فایده چندان خاصی برای ما نخواهد داشت. امیدوارم مطالبی که به شما گفتم کاربردی باشه و بتونید با استفاده ازشون به موفقیت برسید.

سربلند و سلامت باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1358
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x