تلویزیون در سال کنکور _ راهکار های مدیریت زمان استفاده

تلویزیون در دوران کنکور

معمولا یکی از مسائل و مشکلاتی که در دوران کنکور در محیط خانواده برای افراد کنکوری پیش میاد. بحث درمورد استفاده از تلویزیون در سال کنکور هست. افراد در مورد استفاده از تلویزیون به دو دسته تقسیم میشن:

  1. پدر و مادر هایی که مخالف سرسخت روشن بودن و استفاده از تلویزیون هستند. و تلویزیون را یک مانع بزرگ در راه موفقیت بچه خودشون میدونند.
  2. پدر و مادر هایی که اصلا به فکر دانش آموز کنکوری نیستن. و تلویزیون خونه رو در طول شبانه روز روشن میزارن. معمولا در این خونه دانش آموز مدام از سر و صدای ایجاد شده ناشی از تلویزیون ناراضی هستش.

امروز و در این مقاله می خوایم در مورد تماشای تلویزیون در سال کنکور صحبت کنیم.

فهرست مطالب

دیدن یا ندیدن؟ مسئله این است …

اون دسته از خانواده هایی که مخالف روشن بودن تلویزیون هستن. تلوزیون رو یک وسیله غیر قابل کنترل میدونن. از نظر اونها استفاده از تلویزیون در سال کنکور وقت و انرژی مفید بچه ها رو میگیره. و اون هارو از فضای درس خوندن دور میکنه. علاوه بر این اعتقاد دارن که تماشای تلویزیون در سال کنکور تمرکز دانش آموز رو بهم میزنه. و جز خستگی و اتلاف وقت هیچ نتیجه دیگه ای نداره. این افراد به محض اینکه که فرزند کنکوریشون رو جلوی تلوزیون میبینن سعی میکنن با کنایه زدن و سر و صدا کردن دانش آموز رو بفرستن توی اتاقش که درسش رو بخونه.

تلویزیون در دوران کنکور

این دسته از پدر مادر ها وقتی بچشون می خواد تلویزیون تماشا کنه بهش می گن: “تو مگه درس نداری که همش جلوی تلویزیونی؟”. اگه این روش برای فرستادن بچه به داخل اتاق پاسخگو نباشه. پدر و مادر میرن سراغ پلن B !!! و اون چیزی نیست جز: “بچه های فلانی اون همه درس میخونن، از اتاق بیرون نمیان! اونوقت تو کل وقتت رو جلوی تلویزیون هدر میدی”. درست گفتم یا نه ؟! 😊

پدر و مادر های عزیز باید بدونن که این مدل حرف زدن ها چیزی جز خستگی و کلافگی برای دانش اموز نداره. و خودم که قبلا دانش اموز بودم میدونم که خستگی ذهنی و روحی بشدت مخرب تر از خستگی جسمی است. این کار باعث ایجاد ناراحتی بین والدین و فرزند میشه. و زمینه های مخفی کاری دانش اموزان را فراهم میکنه. و تقریبا هیچ پدر و مادری نمی تونه با این روش، مدیریت استفاده از تلویزیون در سال کنکور رو برای بچش فرهنگ سازی کنه.

تلویزیون را انبار کنیم؟!

در خانواده هایی که تعداد فرزندان بیشتری دارن کار پیچیدگی بیشتری هم داره. در این خانواده ها فرزندان در سنین پایین تر علاقه زیادی به تماشای تلوزیون دارن. گاهی بچه ها دوس دارن با صدای بلند فیلم یا برنامه کودک محبوبشان را ببینند. اما دانش اموز به محیط ساکت و ارام نیاز داره! و گاهی دیده میشه که بین بچه های خانواده برای دیدن یا ندیدن یک برنامه ممکنه بحث و سر وصدا ایجاد بشه …

به همین دلیل پدر خانواده برای اینکه خیال خودش و کل اعضای خانواده اش رو راحت کنه. و دیگه بحثی پیش نیاد تلویزیون رو جمع میکنه. و منتقلش می کنه به انباری!! اینکه یک خانواده تصمیم بگیره تلویزیون رو کلا از جمع خانواده حذف کنه هم اصلا راهکار مناسبی برای کنترل تلویزیون در سال کنکور نیست. مخصوصا اون خانواده هایی که تا امروز تلویزیون خونشون همیشه روشن بوده. چون این عزیزان اگه الان تصمیم بگیرن که کلا تلویزیون رو خاموش کنن. تازه متوجه میشن که در طول روز فضای خونه بیش از حد ساکت میشه. و بقیه افراد هم ممکنه حوصلشون سر بره. و این حوصله سر رفتن ممکنه باعث بشه باقی افراد خانواده ناخوداگاه تمرکز دانش آموز کنکوری رو بهم بزنن.

تلویزیون

پدر و مادری که مخالف سرسخت تماشای تلویزیون در سال کنکور هستن. هم خودشون باید سعی کنن تا در طول روز فعالیت های مفیدی برای انجام دادن پیدا کنن تا فرزندشون ازشون الگو برداری کنه. اگر شما به عنوان یک پدر یا مادر دوست دارین فرزندتون درس خون و اهل مطالعه باشه. باید از خودتون شروع کنین. مثلا شما هم در طول روز چند دقیقه ای رو به مطالعه کتاب مشغول بشین. تا این کار شما، بر روی دانش آموز تاثیر بذاره و حس درس خوندن رو بهش القا کنه.

در غیر این صورت وقتی فرد کنکوری ببینه که بخاطر کنکور اون بقیه افراد تحت فشار هستن. و از سرگرمی و رفت و آمد های خودشون جا میمونن حس بدی پیدا می کنه. این قضیه ممکنه برای دانش آموز استرس و درگیری ذهنی ایجاد کنه. و باعث بشه فرد نتونه مطالعه مفیدی داشته باشه.

اهمیت تعادل

در هر مسئله ای که پیش میاد یک نکته مهم وجود داره .و اون اینه که باید سعی کنین تعادل رو بین کارها و برنامه هاتون حفظ کنین. عادت به تماشای زیاد تلویزیون در سال کنکور هم از همین دست کار ها محسوب میشه که باید متعادل بشه. از طرفی تما‌شای زیاد تلویزیون باعث خستگی چشم و ذهن میشه. از طرفی دیگه باعث دور شدن خلاقیت از افراد میشه. اما مهمترین پیامد اون اینه که وقتی اعضای خانواده مشغول تماشای تلویزیون هستن. چون وقتی برای گفت و گو و حرف زدن باهم دیگر پیدا نمیکنن کم کم از هم دور میشن.

درک متقابل

در بین کنکوری ها افرادی هستن که علاقه زیادی به درس خوندن و مطالعه دارن. و سخت برای هدفشون تلاش میکنن. اما از سر و صدای ناشی از تلویزیون کلافه هستن و نمیتونن اونجور که باید هنگام مطالعه تمرکز داشته باشن. ممکنه در خانواده ای حضور داشته باشن که جمعیت زیادی داره. و تعداد اتاق محدود باشه. بعضی از دانش آموزان هم حتی اتاق مخصوص یا جایی آروم و ساکت برای درس خوندن در منزل خود ندارند.

با این شرایط گاهی پیش میاد که وقتی فرد کنکوری به صدای بلند تلویزیون اعتراض می کنه. با واکنش های خیلی بدی از طرف خانواده روبرو میشه که تاثیر زیادی روی تمرکز و روحیه اون داره. بعضی از پدر و مادر ها وقتی فرزند کنکوریشون به صدای تلویزیون اعتراض میکنه. بهش میگن: “اگه بخوای بخونی با همین شرایط هم راحت میشه بخونی. خیلی ها همینو هم ندارن”. این گروه از پدر و مادر ها آگاه یا ناخودآگاه سعی نمیکنن تا شرایط کنکور و کنکوری بودن رو درک کنن. و محیط آرومی رو برای فرزندشون فراهم کنند.

در صورتی که اینجا لازمه خانواده با دانش آموز کنکوری همکاری داشته باشه. و به یک درک متقابل با فرزند کنکوری خودش برسه. وقتی که از یک طرف صدای تلویزیون و از طرفی دیگه صدای بلند بلند حرف زدن یکی دیگه بیاد. یا مادر در حال جارو برقی کشیدن خونه باشه. واقعا فردی که قراره برای آزمون پر استرس کنکور مطالعه کنه قادر به تمرکز کردن نیست. اما دانش آموز وقتی ببینه که خانوادش براش اهمیت قائل هستند مسلما حس خوبی میگیره. دانش آموز وقتی احساس کنه شرایطش رو درک میکنن و محیط مناسبی رو براش فراهم کردن با انرژی بیشتری به مطالعه خودش ادامه میده.

تلویزیون

تنظیم زمان تلویزیون در سال کنکور

اعضای یک خانواده میتونن با هم همکاری کنن تا تلویزیون فقط در ساعات خاصی روشن باشه. شما هم به عنوان یک دانش آموز وقت خودتون رو به گونه ای تنظیم کنید. تا در ساعت خاموشی تلویزیون دروسی که به تمرکز بیشتری نیاز دارن رو مطالعه کنید. شما باید با خانواده خودتون هم فکری کنین. و ببینین واقعا چه برنامه های مفیدی رو لازمه که تماشا کنن. مثلا پدر خانواده دوست داره اخبار ببینه. مادر میخواد سریال و فیلم سینمایی تماشا کنه و فرزند دیگه خانواده هم ممکنه بخواد کارتون تماشا کنه.

در این صورت میبینین که در طول روز استفاده از تلویزیون بیشتر از پنج شش ساعت نمیشه. اینطوری تلویزیون هم فقط در مواردی که لازمه روشن میشه. اگه این تنظیم زمان انجام بگیره آرامش بیشتری در محیط خونه ایجاد میشه. و اون سر و صدا و بحث های قبل دیگه وجود نخواهد داشت.

کنکوری مجاز به استفاده از تلویزیون در سال کنکور هست؟

و اما مهمترین بخش مقاله امروز که قراره به این سوال جواب بده! خانواده ها و افراد کنکوری باید دقت کنن. که سال کنکور به معنای محرومیت از همه چیز نیست. فرد کنکوری هم نیاز به استراحت و تفریح داره. خانواده هایی که با زور و اجبار فرزندشون رو توی خونه حبس میکنن. و اجازه هیچ گونه رفت و آمدی رو بهش نمیدن. و با هر برنامه ایی مخالفت میکنن، باید بدونن که راه درستی رو در پیش نگرفتن. فرزند اون ها در کنار درس خوندن نیاز به استراحت داره. و میتونه این زمان استراحت رو به انجام کار هایی که دوست داره بپردازه.

تماشای تلویزیون در سال کنکور هم می تونه از این تفریحات باشه. اگه فرد کنکوری بخواد بدون توقف و هیچ استراحتی فقط به درس خوندن مشغول باشه. و خودش رو از هر فعالیت دیگری محروم کنه. مسلما بعد از گذشت مدتی احساس خستگی و افسردگی به سراغش میاد. در این شرایط دانش آموز روحیه خودش رو از دست میده. خانواده ها باید از خودشون بپرسن. که واقعا حاضرن در عوض قبول شدن فرزندشون در رشته ای خوب، سلامتی اون ها به خطر بیفته؟ مسلما جواب همه نه خواهد بود.

پس یک کنکوری میتواند با یک برنامه ریزی درست و ایجاد تعادل بین استراحت و درس خواندن. هم به دیدن فیلم و برنامه تلویزیون برسه و هم به مطالعه خود برسه.

البته اگر هم قصد بهبود راندمان مطالعه و پیشرفت قطعی در سال کنکور را دارید. پیشنهاد میکنم مقاله مشاوره رایگان کنکور را در کنار این مقاله مطالعه کنید.

سخن پایانی

بچه ها شما اکثر وقت و ساعات خودتون رو باید صرف مطالعه و مرور مطالب کنید و با تمام انرژی برای هدفتون تلاش کنید. در این بین، ساعاتی در هفته رو مشخص کنین تا زمان استراحت شما باشه. توی این تایم به کار های مورد علاقتون بپردازین و با انرژی بیشتری دوباره درس خوندن رو شروع کنین. اگه به برنامه خودتون وفادار بمونید، مطمئن باشید هیچ چیزی نمی تونه سد راه موفقیت شما بشه.

موبایل و شبکه های اجتماعی و تلویزیون در سال کنکور برای شما ممنوع نیست. فقط باید سعی کنین اون تعادلی که ازش صحبت کردم رو بین تمام این ها ایجاد کنین. سعی کنین تا زمان پایان مطالعه صبر کنین و در این بین به مرور دوباره درس یا حل تست هایی در اون زمینه بپردازین. شما لایق بهترین ها هستین و مطمئن باشین که اگه تلاش کنید، حتما نتیجه اون میبینین. پس با تمام قدرت به جلو حرکت کنید و فقط به پیروزی فکر کنین و افکار منفی رو از خودتون دور کنین.

موفق و شاد باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

برای کسب اطلاع از خدمات مشاوره تیم بروکا کنکور، لطفا فرم زیر را پر کنید.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت آینده با شما تماس میگیرند و راهنماییتون میکنن.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1764
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x