هوش بالا یا پشتکار قوی،کدوم باعث موفقیت در کنکور میشه؟

هوش-بالا-یا-پشتکار-قوی

دوران کنکور، برای اکثر دانش آموز ها یکی از مهم ترین مراحل زندگی به حساب میاد. از این جهت که آینده اون ها تا حد زیادی به این آزمون سرنوشت ساز بستگی داره. چون رشته یا دانشگاهی که قراره در اون قبول بشی تاثیر خیلی مهمی روی مسیر زندگی و آینده هر فردی داره. هر فرد بعد از قبولی در دانشگاه، با ادم های مختلفی برخورد می کنه و با اهداف شرایط روبرو می شه. در این مقاله می خوایم در مورد این موضوع صحبت کنیم که کدوم مورد تاثیر بیشتری در نتیجه کنکور هر فرد داره؛ هوش بالا یا پشتکار قوی …

فهرست مطالب

دوران پر استرس

دوران کنکور، دوران سخت و چالش برانگیزی هست. ولی نباید با استرس و اضطراب این دوران رو برای خودت سخت تر کنی. اولین کاری که باید بکنی اینه که همیشه سعی کن با آرامش و رو به جلو حرکت کنی. در سال کنکور سراسری لازمه که شاد و خوشحال باشی. با این دید به سال کنکور نگاه کن که یه فرصت خیلی خوب در اختیار تو قرار داده شده، تا با اون بتونی مسیر زندگی خودتو تعیین کنی.

فرض کن اینهمه سال درس خوندی و قراره فقط در چند ساعت سرنوشت شما مشخص بشه! پس آنچه که از اهمیت بالایی برخورداره کنترل استرس در سال کنکوره، که هم بر هوش و هم بر پشتکار شما تاثیر داره. پس ابتدا باید هیجانات درونی خودمون کنترل بشه و بعد به این موضوع بپردازیم که هوش بالا موثرتر هست یا پشتکار قوی …!

هوش یا پشتکار- استرس

اهمیت پشتکار

فکر کردن یا داشتن آرزو های بزرگ خیلی خوبه و مهمه که آدم برای آینده خودش برنامه های بزرگی داشته باشه. فکر و خیال کردن خیلی لذت بخشه و در عین حال آسون به نظرمیاد. اما آیا فقط داشتن آرزوهای بزرگ تو زندگی باعث موفقیت، پیشرفت و ترقی شما میشن!؟ رفیق گلم باید با واقعیت زندگی روبه رو بشی. قرار نیست موفقیت های بزرگ آسون و راحت بدست بیان. برای دست یابی به آنچه که برات مهم و ارزشمنده باید خیلی تلاش کنی و در مسیر رشد و پیشرفت قدم برداری.

اما خب چطور میشه پشتکار بالا داشت؟! خب قطعا باید از یه سری خوشی های موقت دل بکنی و دل به کار بدی. دل به درس خوندن بدی. از تلاش کردن خودت لذت ببری و به خودت افتخار کنی. به اینی که هستی و به فردی که قراره در آینده باشی افتخار کنی. سعی کنی تو این دوره مهم از زندگیت بهترین خودت باشی. وقت ارزشمند خودتو به بیهودگی نگذرونی و با پشتکار قوی به مسیرت ادامه بدی. و به این امید و باور داشته باشی که تو میتونی و قراره نتیجه همه زحمات خودت رو ببینی.

پشتکار بالا با چاشنی توانمندی

 فرض کن با یک پشتکار بالا وارد مسیر اشتباه شدی!! حالا کلی تلاش میکنی، انرژی و وقت صرف میکنی اما هر روز که به عملکردت نگاه میکنی متوجه میشی هیچ پیشرفتی در کارت نیست. خب چه اتفاقی میفته!؟ انگیزت کاهش پیدا میکنه و علاقه ای به ادامه نداری. این دقیقا اتفاقی هست که برای خیلی از کنکوری ها در مسیر کنکور سراسری رقم میخوره.

اما اگر میخوای که این پشتکار بالا در مسیر قبولی باشه و در انتها به موفقیت ختم بشه، باید درباره شرایط برنامه ریزی، انتخاب منابع، تکنیک های مطالعه و … اطلاعات داشته باشی. اگر نیاز به یک جلسه مشاوره رایگان کنکور داری، پیشنهاد میکنم در کنار این مقاله حتما مقاله پایین رو هم مطالعه کنی. تا بتونی این هوش و پشتکار بالا رو در مسیر قبولی صرف کنی.

مشاوره رایگان کنکور

هوش یا پشتکار

برای رسیدن به موفقیت در کنکور عوامل زیادی تاثیر گذار هستن. اما به نظرت احتمال موفقیت چه کسی بالاتره؟ کسی که باهوش تره؟ یا کسی که تلاش و پشتکار بیشتری تو این مسیر داره؟! شاید با خودت بگی خب معلومه کسی که هوش بالایی داره موفق تره. شاید گاهی برای خودت هم پیش اومده باشه که یه سری از مطالبی خوندی رو فراموش کرده باشی، با خودت بگی من چقد هوشم پایینه و شانس برای موفقیت ندارم.

دوست گلم به این نکته توجه کن که همه ما از بهره هوشی بالایی برخوردار هستیم. پس هوش و پشتکار دو عاملی هستن که هیچ کدوم به تنهایی نمی تونن باعث موفقیت تو بشن. در اکثر مواقع میزان تلاش و پشتکار و اراده قوی فرد برای ادامه مسیر هست که باعث موفقیت اون میشه. لازمه موفقیت‌ در این مسیر داشتن پشتکار و برنامه منظم و پیوسته ای هست. مثل این بیت شعر از حسن سلطانی که میگه:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

اگه از دید کنکوری بهش نگاه کنیم، این بیت داره میگه اگه یه روز ساعت مطالعت خیلی زیاد باشه ولی یه روز دیگه اصلا نخونی فایده ای نداره. باید سعی کنی میانگین مطالعه خودتو ثابت نگه داری. حالا یه سری از افراد هم وجود دارن که همیشه به هوش بالای خودشون افتخار میکنن و نظرشون اینه که یک بار خوندن هر مطلب کافیه.

اما خب صرفا با تکیه به هوش بالا نمیشه گفت شانسی برای موفقیت در کنکور سراسری خواهید داشت! چه بسیار کنکوری هایی که هوش بالا داشتن اما نتونستن به موفقیت خاصی در کنکور برسن. پس درست اونجایی میتونی شانس موفقیت داشته باشی که هوش بالا در کنار پشتکار قوی باشه.

اهمیت هوش

پس دیگه نباید ابهامی در مورد اینکه هوش بالا در نتیجه کنکور تاثیر بیشتری داره یا پشتکار قوی داشت؟

همیشه باید در کنار درس خوندن برای مرور مطالب برنامه منظمی داشته باشی و طبق اون برنامه پیش بری. باید وقت بزاری و برای اون درس انواع سوالات مربوط به اون بخش رو تمرین کنی. سعی کنی به مرور زمان سطح سوالات بالا رو برای تمرین انتخاب کنی تا نکته ای از اون مبحث رو از دست ندی. تمام این موارد با صرف زمان و ساعت مطالعه زیاد و اراده و پشتکار قوی امکان پذیره.

اما به هرحال از تاثیر هوش هم نمیتونیم غافل بمونیم. هوش بهتون تو درک مطالب جدید کمک میکنه. اینکه ذهنتون قادر باشه بین اطلاعات مختلفی که درحال درد و بدل هستن ارتباط برقرار کنه، اونا رو درک کنه و بتونه جواب درست رو تو زمان کم تری پیدا کنه.

اهمیت هوش

چطور هوش خودمون رو افزایش بدیم؟؟

 روش های زیادی وجود داره که می تونه بهتون در افزایش بهره هوشی کمک کنه. یکی از روش های موجود اینه که روی هوش خودت کار کنی. یعنی همیشه دنبال جواب حاضر و آماده نباش. مطالب رو فقط حفظ نکن و سعی کن درک کنی. سعی کن ذهن خودتو به چالش بکشی. راه حل های جدید برای مسئله ها پیدا کنی. سعی کن وقتی مشغول تمرین کتاب های تست هستی و جواب سوال رو نمی دونی سریع به قسمت پاسخ نامه نری.

میتونی برای اوقات فراغت از بازی هایی که باعث افزایش بهره وری هوشی میشن استفاده کنی. بازی هایی مثل سودوکو ، جدول، محاسبات ذهنی اعداد و … . اینطور بازی ها در زمان استراحت بین درسی میتونه ذهن شمارو بازتر کنه.

تغذیه در هوش موثره؟

بله تغذیه در عملکرد و هوش شما تاثیر زیادی داره. اولویت اصلی برای داشتن یه ذهن پویا خوردن صبحانه هست. همیشه سعی کن صبحونه خودتو کامل بخوری. فقط به خوردن چای اکتفا نکن. با خوردن صبحانه ‌ای که حاوی مواد قندی، غلات و چربی ‌ها هست. در مورد وعده ناهار و شام هم سعی کن که غذا های خیلی پرچرب مصرف نکنی. چون بعد این غذاها خیلی احساس خستگی و خواب آلودگی بهت دست میده و یادگیری شمارو کم میکنه.

مشکلات فقر آهن و کم خونی ممکنه باعث کاهش قدرت یادگیری شما بشن. کمبود آهن باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز میشه و در نتیجه احساس خستگی و کمبود انرژی بهت دست میده. سعی کن توی رژیم غذایی خودت از منابع آهن مثل گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، لوبیا قرمز، عدس، زرد آلوی خشک، غلات صبحانه غنی ‌شده، کلم بروکلی و… استفاده کنی. ضمن این که مواد غذایی غنی از ویتامین‌ های B بخصوص مرغ، سیب زمینی، موز و جوانه غلات هم میتونن برای تقویت حافظه و سلامت مغز موثر باشن.

یکی از مواد خوراکی دیگه ای که برای تقویت حافظه وجود داره و تو طب سنتی هم توصیه میشه “ کندر ” هست . به نظر می ‌رسه که کندر به دلیل خواص ضد التهابی و همچنین بهبود گردش خون توی مغز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش میده .

روش مصرف کندر

یکی از روش های مصرف این گیاه، جویدن اون به شکل آدامس هست که البته چون طعم گس و تلخی داره اکثرا به روش های دیگه ای مصرف میکنن. در روش های دیگه کندر رو پودر میکنن و با آب مخلوطش می کنن و این مخلوط رو صبح به صبح به صورت ناشتا میل می کنن. یا کندر رو که به صورت پودر شده در میارن و با یه قاشق مربا خوری عسل مخلوط می کنن و بعد نوش جان می کنن.

درسته که مصرف کندر باعث تقویت حافظه میشه، اما مصرف بیشتر از اندازه اون ممکنه با سردرد و مشکلات پوستی همراه باشه. استفاده از کندر تا دو هفته مفید هست و استفاده طولانی مدت و بی رویه اون عوارض داره. پس باید دقت کنید که در مصرف اون زیاده روی نکنید.

 

سخن پایانی

در طول این مقاله سعی کردیم تا این درک رو در شما ایجاد کنیم که پشتکار قوی نسبت به هوش بالا عامل مهمتری در مسیر موفقیت در دوران کنکور محسوب میشه. پس نباید دلسرد و نا امید باشین، چون هنوز سلاحی به نام تلاش و پشتکار همراه خودتون دارین. سلاحی که می تونه تمام چیز هایی که برای موفقیت نیاز دارین براتون فراهم کنه.

دوست گلم! نذار که خودت جلوی خودت رو برای پیشرفت بگیری!

 

سلامت باشی و پر تلاش

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=1416
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محنا محمدی
محنا محمدی
1 ماه قبل

ممنونم
واقعا با این مقاله بهم انگیزه دادین

لایک

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x