قوانین موفقیت در کنکور

قوانین-موفقیت

قطعا شما هم اینو شنیدین که برای رسیدن به یه هدفی اول باید مقدماتشو فراهم کنین. هیچوقت هیچ کسی از ابتدا 100% مقدمات رو در اختیارش نداشته. چیزی که باعث شده افراد موفق، به اهداف و آرزوهاشون جامه عمل بپوشونن. فقط شروع قدرتمند و استقامت و پایداری افسانه­ای اوناست. موفقیت توی مسیر تحصیل و کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست. شما باید از افراد موفق قبل درس بگیرین و از زمانی که در اختیار دارین بهترین استفاده رو داشته باشین. در ادامه این مقاله می خوایم تا با قوانین موفقیت در کنکور آشنا بشیم:

۱. قبل از خواب درس بخونین

سعی کنین هر شب چند دقیقه قبل از خواب مطالب درسی رو مرور کنین. وقتی شما خوابین، مغز خاطرات جدیدی که ثبت کرده رو تقویت می کنه. و اینجوری هرچیزی که قبل خواب مرور کردیم توی ذهن تثبیت میشه. این مطاله نباید طوری باشه توی تخت خواب مطالعه یکی دو ساعته داشته باشی. چون این کار خواب شب رو بهم میزنه.

۲. برنامه ریزی داشته باشین

یک روش یادگیری جدید به اسم تکرار با فاصله ابداع شده که شما توی این روش باید اطلاعات رو به بخش های کوچیک تقسیم کنین. و توی یک دوره‌ی زمانی طولانی‌ مرور های مرتبی داشته باشین. مثلا نیاز نیست که کل جدول تناوبی رو توی یک روز حفظ کنین. به جاش هر روز چند ردیف رو یاد بگیرین و روز بعدش، قبل از خوندن بخش جدید، قسمت دیروزی رو مرور کنین

۳. درس رو تبدیل به قصه یا رمز کن

مطالبی رو که الزام به حفظ شدن دارند رو به داستان تبدیل کنین. تا برای مغز قابل درک بشن. مثلا، برای حفظ کردن ستون شونزدهم جدول تناوبی که عناصر O، S، Se، Te و Po رو توی خودش داره رو میشه با رمز روبرو به خاطر سپرد. “اوستا سکه اش ته پاکتش بود”

۴. جاتو تغییر بده

براساس تحقیقات جدید انجام شده خوندن یک مطلب توی مکان‌های مختلف احتمال فراموشی اون مطلب رو کاهش میده. هر بار که مکان مطالعه‌ خودتو تغییر بدی، مغزت رو وادار می‌کنی که یه ارتباط با اون مطلب پیدا کنه.

۵. تنوع مطالعاتی داشته باش

فقط دنبال یک موضوع نباش، برای برنامه ات تنوع بذار. اگه هر حین مطالعه فقط مسائل ریاضی رو حل کنیم، ذهنمون به اون مبحث شرطی می شه. و برای فهمیدن مطالب دیگه از خودش مقاومت نشون می ده. حتما تعادل بین مطالب رو رعایت کن. و بعد هر درس محاسباتی یک درس مفهومی قرار بده.

۶. از خودت آزمون بگیر

آزمون گرفتن از خود، یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای کنکوره. این کار به جسم و ذهنت کمک می کنه تا با شرایط روحی و روانی جلسه کنکور آشنا بشه. و با نقاط ضعفی که داره روبرو بشه و در طول زمان اونا رو برطرف می کنه.

۷. بنویس

نتیایج تحقیقات علمی نشون داده که وقتی مطلبی رو می‌نویسیم . خیلی بهتر توی ذهن ذخیره می شه تا اینکه اون مبحث تایپ یا حفظ کنیم. پس حتما حین مطالعه مهم‌ترین بخش‌های مطالب درسی یا کلمات کلیدی اون مبحث رو توی یک برگه‌ی کاغذ دیگر بنویس.

۸. مایعات یادت نره

طبق نتیجه بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده که قهوه و چای سطح هوشیاری ذهن رو بالا نگه می‌داره، مخصوصا توی فضای خواب‌آور کتابخانه که شما حتی راه رفتن یک مورچه روی زمین هم توجه شما رو به خودش جلب می کنه.

  1. ورزش کن

براساس تحقیقات صورت گرفته، نیم ساعت ورزش هوازی می‌تونه سرعت پردازش مغز و باقی توانایی‌های شناختی ذهن رو تقویت کنه. هر روز چند دقیقه حرکات کششی رو انجام بدین و یا اطراف خانه با سرعت کم شروع به دویدن کنین.

  1. موسیقی خوب گوش کن

با این که سلیقه‌ی موسیقیایی هر کس با یک نفر دیگه تفاوت داره، اما اثبات شده که موسیقی انگیزشی و یا بی کلام و آروم، اضطراب و تنش ذهنی رو کم می کنه. پس هر زمان که استرس شما زیاد شد یا حس کردین از نظر روحی شرایط مساعدی برای مطالعه ندارین یکی از راه های فرار از استرس می تونه گوش دادن به موسیقی باشه.

  1. استراحت کن

تحقیقات علمی نشان داده که استراحت منظم و با برنامه، بهره‌وری ذهن رو بالا می بره و توانایی ما را برای تمرکز روی یک موضوع بهبود میده. پس برای بالا بردن سطح درک و فراگیری ذهن، بین هر تایم مطالعاتی با تایم مطالعاتی بعد، چند دقیقه ای استراحت در نظر بگیرین.

  1. خواب کافی داشته باش

وقتی یک جزوه‌ پر از معادله و فرمول میذاری جلوت، ممکنه ذهنت تورو وسوسه کنه که قید خواب رو بزنی و شب دیرتر بخوابی که بتونی اونا رو حفظ کنی. اما این شب زنده‌داری در نهایت نتیجه خوبی نداره. در حقیقت، این کار باعث حساسیت بدن به شرایط استرسی رو افزایش میده و شما با کوچک ترین استرسی دچار وضعیت جسمی و روحی نا مناسبی میشین که خیلی اذیتتون می کنه. باید توی روز های نزدیک به آزمون، 8 ساعت خواب شبانه رو داشته باشین تا از این بابت کمبودی نداشته باشین.

  1. موبایلتو بذار کنار

برای موفقیت توی کنکور باید حتما حین مطالعه گوشی خودتو در دور ترین فاصله نسبت به خودت قرار بدی که هر وسوسه نشی بری سراغش و بخوای برش داری. توی سال کنکور استفاده از اینستاگرام یا تلگرام رو به مطالعه مطالب پیج ها و کانال های آموزشی محدود کن و از ساعات چت، وبگردی، تماشای فیلم و یا بازی کردن با موبایل رو به کمترین حد ممکنه برسون. شما میتونین اپلیکیشن های مفید کنکوری رو هم روی موبایلتون نصب کنین تا گوشیتونو تبدیل به یک ابزار کمکی مطالعاتی کنین.

سخن پایانی

قوانین موفقیت در کنکور که برات نوشتم رو تمام افراد موفق کنکور رعایت کردند. تو هم اگه می خوای سال بعد اسم خودتو توی لیست رتبه برتر های شهرت ببینی حتما این قوانین ساده اما به شدت کاربردی رو رعایت کن و اینو بدون که هیچ کس از تو برای رسیدن به اهدافت لایق تر نیست.

موفق و سربلند باشید

احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11202
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x