روش صحیح تندخوانی برای کنکور

تندخوانی

مقدمه

تندخوانی یکی از ترفند هاییه که اگه یک دانش آموز یا داوطلب کنکور اونو بلد باشه و ازش استفاده کنه. پیشرفت چند برابری رو برای خودش توی دروس رقم میزنه. توی این مقاله می خوام بهتون روش صحیح تندخوانی برای کنکور رو آموزش بدم.

 

روش صحیح تندخوانی

توی این روش باید از انگشتات به عنوان دنبال کننده متن و از چشماتون به عنوان تعقیب کننده انگشتت استفاده کنی. به تدریج و آروم آروم با بالا رفتن سرعت حرکت انگشتت، سرعت مطالعه شما هم بیشتر و بیشتر میشه. بعضی از داوطلبان کنکور که با بلند بلند خوندن متن، سعی می کنن مطالب رو حفظ کنن .ولی این کار نقطه مقابل تندخوانیه. علاوه بر این باعث میشه زودتر خسته بشی و امکان مطالعه تو مکان‌های عمومی، مثل کتابخونه رو برات محدود می کنه. چون مکث کردن و موندن روی کلمات چند هجایی، بلند خوندن و برگشت به عقب حین مطالعه، بدترین عادات مطالعه هستن. پس سعی کن که کم کم این عادتُ ترک کنی. و سعی کنی با چشم درس بخونی نه با لب.

 

زیرلب خوندن

زیر لب خوانی یعنی زمزمه کلماتی که داری می خونی اون هم طوری که صدای کلمات رو توی گوش خودت بشنوی. توی این مدل مطالعه، سرعت مطالعه شما با سرعت حرف زدن شما تطبیق پیدا می کنه و سرعتتون رو تا حد زیادی کم میکنه. مغز و نگاه شما برای مطالعه یک درس، نیازی به شنیدن کلمات برای فهمیدنشون ندارین.

 

برگشت خوانی

شاید بدترین عادت مطالعه همین برگشت خوانی باشه. برگشت خوانی، همون برگشتن به کلمات یا پاراگراف یا حتی صفحات قبل حین مطالعه اس که غالبا به دلیل وسواس پیش میاد. داوطلب حین مطالعه دائما حس می کنه مطلبی رو فراموش کرده .و به همین دلیل برمیگرده عقب تا دوباره اون مطلب رو بخونه. برای اینکه این عادت بد رو ترک کنی، سعی کن که وسواس مطالعاتی رو بذاری کنار.

روش ها

اولین روش برای تندخوانی، سطحی­ خوندن اون مطلبه. این کار به شما کمک می کنه هدف اصلی متن و چیزی که قراره اون متن براتون توضیح بده رو با یک نگاه 4-5 ثانیه ای بفهمین. فقط کافیه تا به عناوین پاراگراف ها و تصاویر اون صفحه دقت کنین. تا هدف اصلی متن دستتون بیاد. این اولین تجربه شما در حذف بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه می‌کنید.

به طور کلی اگه بخوام روش صحیح تندخوانی رو براتون شرح بدم. پیشنهاد می کنم به این صورت انجامش بدین:

بالاتر گفتم وقتی می خوای درس بخونی، از انگشتت به عنوان دنبال کننده متن استفاده کن. اما قبل از اون و برای تمرین، محیط مطالعه تون رو از هر عاملی كه می تونه حواست رو پرت کنه خالی کن. چون این موضوع نیاز به تمرین خیلی زیادی داره . و این یعنی موقع تمرین به چيز ديگه ای نباید فكر کني. حالا کتابُ بردار و متن رو بدون نیت فهمیدن بخون تا بین دست و چشمت هماهنگی به وجود بیاد. و چشم و دست همزمان با هم در حرکت باشن. برای این کار وقتی  پشت ميز مطالعه نشستی شروع کن به خوندن. و خط بردن متن و هیچ توجهی به خط های بالا یا پایین تر و مفهوم متن نداشته باش.

 

سخن پایانی

این تکنیک چندین ساله که در سطح بین المللی برای دانش آموزان و دانشجویان، به عنوان یک روش عالی برای افزایش بازدهی مغز آموزش داده میشه. پیشنهاد می کنم شما هم از این روش فوق العاده کاربردی استفاده کنین..

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11328
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x