چند راهکار ویژه برای افزایش بازدهی مغز ؟

افزایش-بازدهی-مغز

بروکا کنکوری های عزیز سلام, ایشالا که حالتون عالی باشه رفقا.دیگه چیزی تا کنکور 1402نمونده و به عنوان تیر نهایی تصمیم گرفتم تا تو این مقاله راجع به افزایش بازدهی مغز باهاتون صحبت کنم تا بتونین قدرت یادگیری بالاتری داشته باشین. لذا با استفاده از تجربیات مشاورین مجموعه و همچنین صحبت هایی که در طول این سالها با دانش آموزان مختلف از گروه های ترازی گوناگون داشتیم. راهکار هایی رو برای عملکرد بهتر و دقیق تر به شما عزیزان معرفی میکنیم

مغز چه ویژگی هایی داره؟؟

کافیه یکم با مغزت رفیق شی و بدونی چه روحیاتی داره مثل انیشتین عزیز که این کار رو میکرد، پس یه کنکوری متفاوت باش. بریم با ویژگی های مغزمون آشنا بشیم

1- منظم و شرطی مثل ساعت

اگر 15 ساله مغزت 12 شب تا 8 صبح خواب بوده، نباید برنامش رو تغییر بدی. پس بهترین بازده برای مطالعه رو صبح ها داری چون 10 ساله که اون ساعت مدرسه بودی و داشتی درس میخوندی.

2- ماهیچه های منعطف

باید مغزت رو پرورش بدی و قویش کنی، با تمرین درست. حتما سطح های مختلفی از سوالات هر درسی رو حل کن و مغزت رو به چالش بکش. اینجوری قدرت تجزیه و تحلیل مغزت حسابی میره بالا.

3- زیرک و باهوش

مغزت رو دست کم نگیر، شاید فکر کنی برای یادگیری یه مطلب 4 ساعت زمان لازم داری، ولی شک نکن مغزت پتانسیل یادگیری اون مطلب تو 2 ساعتم داره. پس یکم جاه طلبانه تر برنامه ریزی کن و نگران نباش.

4- عاشق کار تیمیه

مغزتون عاشق هماهنگی با چشم و دست و زبان شماست. پس موقع خوندن با دستت خط ها رو دنبال کن و یه برگه هم کنارت باشه و مطالب رو بنویس. سعی کن زیر لب هم تکرارشون کنی. اینجوری قدرت یادگیری خودت چندین و چند برابر میشه.

چجوری میتونیم حافظه رو تقویت کنیم؟

۱ورزش:

سلول‌های عصبی با ورزش تحریک می‌شوند و تولید آنها سریعتر اتفاق می‌افتد  در نتیجه ارتباط بین این سلول‌ها قوی‌تر می‌شود؛ ورزش باعث می‌شود جریان خون به سمت مغز افزایش یابد و سرعت در یادگیری چند برابر شود.

۲تمرکز برای درس خواندن:

از انجام همزمان کارها با هم خودداری کنید زیرا باعث کندی ذهن می‌شود و خطا را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر قصد دارید در یک روز درس بخوانید، آن روز را فقط به درس خواندن اختصاص دهید و از انجام کارهای دیگر خودداری کنید.

۳دور کردن افکار منفی:

هر فکری غیر از درس و هر فکری که شما را از هدف اصلی دور کند افکار منفی محسوب می‌شود؛ گاهی افکار منفی مثل خوره به جان انسان می‌افتد. در این زمان بهترین راه این است که با ذکر خدا روز خود را شروع کنید و یاد او را در آن روز از دل و ذهن خود بیرون نکنید . پیوسته به او توکل کنید و از افکار منفی به خدا پناه ببرید.

۴خواب و استراحت:

خواب و عملکرد مغز ارتباط بسیار تنگاتنگی با هم دارند؛ مثلاً: خواب راحت در شب باعث عملکرد عالی حافظه در روز می‌شود. همچنین توصیه می‌شود کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت در شب نخوابید تا باعث عملکرد بهتر مغز خود شوید همچنین خواب‌هایی در حد چرت‌های کوتاه‌مدت روزانه هم باعث افزایش بازدهی مغز می‌شود.

۵شاد بودن و ارتباط برقرار کردن با دیگران:

شاید خود شما نیز تجربه کرده باشید که وقتی از زیاد درس خواندن حالت کسل کننده‌ای پیدا کردید بعد یکدفعه دوستتان با شما تماس می‌گیرد و با هم صحبت می‌کنید و دقایقی خوش هستید. یا مثلا بعد از مقدار نسبتا طولانی درس خواندن می‌روید دقایقی را در کنار خانواده می‌گذرانید و مجدداً برای درس خواندن اقدام می‌کنید یک نشاطی شما را به جلو می‌راند و حس می‌کنید درس را بهتر متوجه می‌شوید. این احساس، واقعی است زیرا مغز با شاد بودن بهتر عمل می‌کند و آمادگی بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کند.

۶ استرس نداشته باشید:

استرس بزرگترین دشمن حافظه شما است و باعث نابودی سلول‌های مغزی در طول زمان می‌شود. بنابراین با تمام قوا باید از این خطر جلوگیری کرد؛ مصرف ماهی و گردو باعث کاهش اضطراب و افزایش بازدهی مغز می شود.

و اما کلام آخر و نکته پایانی

یکی از مهمترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن تغذیه است. هیچگاه نمی‌توان از اهمیت تغذیه، نه تنها برای تقویت حافظه بلکه تمام امور غافل شد. برای مثال: اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم، با حجم زیادی از اختلافات زوجین که دلایل آن بیشتر سردی مزاج است که از لحاظ روانشناسی منبع آن از تغذیه نامناسب است گرفته تا برخوردهای نامناسب افراد با یکدیگر، موفقیت‌ها، شکست‌ها، ناکامی‌ها و…. خواهیم دید که رابطه حافظه با تغذیه اصلاً امری دور از ذهن نیست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=7694
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x