بهترین روش تحلیل آزمون

تحلیل آزمون

اکثر داوطلبان کنکوری ترازی بین 4000 تا 5000 در آزمون های آزمایشی دارن که تراز پایینی محسوب میشه. و این موضوع به شدت خود فرد و خانواده اون رو از لحاظ روانی و انگیزشی تحت تاثیر قرار میده. شاید درنگاه اول این ترازها غیر قابل بهبود به نظر بیاد، اما فقط با کمک چند تکنیک ساده میشه این عدم پیشرفت رو اصلاح کرد. یکی از این تکنیک ‌ها تحلیل آزمون‌ هست.

امروز می خوام براتون نکاتی برای تحلیل آزمون بهتون بگم که با اجرای اون ها صد در صد پیشرفت خوبی رو برای خودتون رقم می زنین. توصیه می کنم این مقاله رو تا انتها با دقت بخون تا روش تحلیل آزمون رو خوب یاد بگیری. روشی که اگر دقیق و با تمام نکات اجرا بشه، میتونه زمینه های پیشرفت آزمونی شمارو فراهم کنه.

فهرست مطالب

چرا باید تحلیل آزمون داشته باشیم؟

بررسی یک آزمون آزمایشی از شرکت کردن در اون آزمون اهمیت بیشتری داره. قطعا این جمله رو بار ها در شبکه های اجتماعی یا از زبان معلم و مشاور خودتون شنیدین. اما وقتی این جمله رو درک می کنین که در یک یا چند آزمون شرکت کرده باشین. بررسی آزمون آزمایشی مزایای خیلی زیادی داره. یکی از اهداف اصلی تحلیل یک آزمون، شناسایی نقاط ضعف داوطلب کنکوری هست.

شما وقتی می تونین نقاط ضعف خودتون رو پوشش بدین که بدونین در چه بخش یا مبحثی ضعف دارین. وقتی شما یک آزمون رو تحلیل می کنین، در واقع دارین نقاط ضعف و اشکالات خودتون رو شناسایی می کنین. و این کار زمینه پیشرفت شما در آزمون های بعدی ساخته میشه.

علاوه بر این، تحلیل یک آزمون نظر دانش آموز رو به این موضوع جلب می کنه که باید در کدام دروس و مباحث تلاش بیشتری انجام بده، و در کدام دروس می تونه با یک تلاش معمولی و مطالعه ساده بهترین درصد رو مال خودش کنه. مضاف بر این بررسی آزمون، شما رو با انواع روش های حل سوالات هم آشنا می کنه تا شاید در آزمون بعدی بتونین با روشی که در تحلیل آزمون یاد گرفتین سوال رو سریعتر به جوابش برسونین.

حال وقتی نقاط ضعف و قدرت ما مشخص شد، میشه با یک برنامه ریزی اصولی و شخصی کاری کرد که در هفته های آتی بهتر درس بخونیم. در واقع با هر تحلیل درست و پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت، میتونیم برنامه شخصی تری برای خودمون بنویسیم.

روش تحلیل آزمون

هدف اصل از تحلیل آزمون، پیدا کردن و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هست. با تحلیل درست آزمون سوالاتی که در گذشته نتونسته بودین جواب بدین یا اشتباه جواب دادین رو شناسایی و بررسی می کنین. حالا اگه یک بار دیگه با همچین سوالی رو به رو بشین به راحتی می تونین اونو حل کنین. پس بررسی آزمون رو دست کم نگیرید چون کمک زیادی به مدیریت آزمون شما سر جلسه آزمون و کنکور میکنه.

روش تحلیلی که امروز می خوام بهتون بگم، روشیه که رتبه‌های برتر هم از اون استفاده می کنن. خود من هم در دوران کنکورم از این روش بررسی آزمون استفاده می کردم. روشی هست که میتونه تضمینی برای برطرف شدن نقاط ضعف شما باشه. شاید یکم سخت اما پیشنهاد میکنم حداقل یکبار از این روش استفاده ببرید.

زمان تحلیل آزمون

بهترین زمان برای تحلیل آزمون های آزمایشی، عصر همون روز هست. یعنی شما باید روز جمعه بعد از آزمون برین خونه و یه استراحت یکی دو ساعته داشته باشین و بعد به سراغ تحلیل سوالات آزمون برید. دلیل اینکه میگم عصر همون روز تحلیل آزمون رو انجام بدین، اینه که شما بعد از آزمون تا چند ساعت آمادگی ذهنی برای تحلیل سوالات دارین.

اما اگه نتونستین یا نشد که همون روز انجامش بدین ایرادی نداره، ولی سعی کنید بیشتر از دو روز فاصله بین آزمون و تحلیل اون ایجاد نشه. چون اگه این اتفاق بیوفته شما با مشکل بزرگی به اسم تنبلی مواجه میشین. این تنبلی بعد فاصله افتادن بین آزمون و بررسی آزمون، مانع از انجام تحلیل میشه.

دفتر تحلیل آزمون

اگر در تصورات خودتون اینجوری فکر می کردین که بهترین روش تحلیل آزمون اینه که سوالات آزمون رو بخونین و بعدش جواب‌ هاشو از روی پاسخنامه چک کنین، باید بگم این روش اصلا درست نیست.

دفتر-نکات-آزمون

برای بررسی آزمون پیشنهاد میکنم که حتما دفتر نکات و دفتر تحلیل آزمون داشته باشید. برای تهیه دفتر تحلیل آزمون سراغ راه های سخت نرین. نیازی نیست یک دفتر مخصوص بخرین یا اپلیکیشن خاصی دانلود کنید! برای اینکه دفتر تحلیل آزمون خودتونو بسازین، کافیه یه دفتر بردارین و برای هر آزمون صفحاتی که نیازه رو به سه ستون تقسیم کنین.

ستون یک: شماره و تاریخ آزمون

ستون دو: شماره سوال

ستون سه: دلیل اشتباه

حالا هر بخش رو با توجه به نتیجه آزمونتون پر کنین. این دفتر رو باید هر هفته بررسی کنین و دلیل اشتباهات قبلی خودتونو مرور کنین. با انجام این‌ کار هر آزمون نسبت به آزمون قبلی اشتباهات شما کمتر میشه.

تفکیک تست

تفکیک تست یعنی چی؟ یعنی اینکه باید به سراغ دفترچه آزمون برین و تک تک سوالات رو بررسی کنین. حالا سوالات رو به سه دسته تقسیم کنیم:

دسته اول سوالاتی که صحیح پاسخ دادین

دسته دوم سوالاتی که اشتباه پاسخ دادین

دسته سوم سوالاتی که پاسخ ندادین

حالا نکات بدست آمده سوالات دسته‌های دوم و سوم را باید وارد دفتر تحلیل آزمون خودتون کنین. برای اینکار هم کافیه تا شماره سوال و شماره و تاریخ آزمون رو توی دفترتون بنویسین. نیازی به نوشتن سوال نیست چون به شدت وقت گیر هست. با انجام تفکیک تست، حالا یک دسته ‌بندی خوب و منظم از سوالات دارین که در دوران جمع ‌بندی کنکور واقعا براتون معجزه می کنه.

تحلیل تست

بعد از اینکه سوالات رو به سه دسته تقسیم کردین، نوبت می رسه به پیدا کردن دلیل پاسخ ندادن یا اشتباه پاسخ دادن به سوالات. حالا باید داخل دفتر تحلیل آزمون خودتون این علت رو یادداشت کنین. شاید الان با خود فکر کنین که این‌ کار بیهوده و زیادی وقت‌ گیر هست. اما یادتون باشه که با انجام این مراحل، شما در واقع دارین بهترین روش بررسی آزمون رو انجام میدین و دیگه از این بابت نگرانی و استرسی نخواهید داشت.

علامت دار کردن سوالات

این مرحله یعنی علامت دار کردن سوالات بیشتر به درد دوران جمع‌بندی می خوره. اما اصلا تست علامت دار چیه؟ تست ‌هایی که به اون ها پاسخ اشتباه دادین، یا اصلا پاسخ ندادین و یا حتی درست پاسخ دادین اما نکته خوبی توی سوال هست و ممکنه در دوران جمع ‌بندی و مرور به کمکتون بیاد. شما باید این سوالات رو علامت دار کنین و یک دسته بندی مشخص از سوالات علامت دار برای خودتون تشکیل بدین.

حل سوالات علامت دار

در این مرحله که توصیه می کنم یک هفته بعد از آزمون یعنی در روز جمعه ای که آزمون ندارین، تست های علامت دار خودتونو حل کنین. با این‌کار بررسی آزمون شما کامل میشه و یه آرامش خاصی بهتون دست میده.

سخن پایانی

امروز سعی کردم بهترین روش تحلیل آزمون بهتون آموزش بدم. امیدوارم این مقاله تونسته باشه حداقل بعضی از نگرانی ها و استرس های شما رو ازتون بگیره. یادتون باشه روشی که بهتون گفتم، روش بررسی آزمون رتبه ‌های برتر کنکور بود. پس حتما تمام مراحل رو مو به مو انجام بدین.

موفق و شاد باشین

احسان جلالی

مدیر گروه آموزشی بروکا کنکور

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11461
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x