بهترین منابع زیست شناسی کنکور

منابع زیست کنکور

مقدمه

در اینکه درس زیست شناسی مهمترین درس رشته تجربی محسوب می­شه شکی نیست. همین ویژگی باعث شده تست های این درس در آزمون سراسری دشواری و پیچیدگی زیادی رو متحمل بشن. و از این رو داوطلب مجبوره تا نیاز تستی خودش رو با یک منبع خوب و کامل برطرف کنه. ما اینجاییم تا براتون بهترین منابع زیست شناسی کنکور رو بررسی کرده و شما برای انتخاب یک منبع استاندارد کمک کنیم.

 

زیست جامع خیلی سبز

درسنامه

درسنامه زیست شناسی جامع معمولا به صورت جدولی تهیه شدن که دانش آموزان در مدت زمان کم، بخش بیشتری از مباحث رو مرور کنند. ویراستاری این کتاب هم خوب انجام شده و می­شه این کتاب رو به عنوان یک منبع دوم خوب بعد از کتاب درسی به شمار آورد. از این کتاب می­توان برای جمع بندی در ماه های پایانی نیز استفاده کرد.

تست

تعداد تست های موجود در این کتاب کافیه و انتهای جلد اول این کتاب پاسخ نامه کلیدی رو توی خودش جا داده. این کتاب به دلیل تست های تالیفی با کیفیتی که داره میشه ازش به عنوان  یک منبع خوب برای دانش آموز ها نام برد. علاوه بر تمامی این ها، پاسخنامه ی تشریحی اون هم به کامل ترین شکل ممکن تالیف شده. و نویسنده از کوچکترین نکته هم نگذشته و اونو در قالب پاسخ به تست ها براتون مطرح می کنه. از نظر تعداد تست هم اگه بخوایم بررسی کنیم این کتاب برای پایه دهم 750 تست، برای یازدهم 1100 تست و برای دوازدهم 1400 تست داره. که نیاز تستی شما رو کاملا پوشش می ده.

امتیاز بروکا: 6.5 از 10

 

بانک تست زیست کامل کنکور میکرو طلایی گاج

درسنامه

این کتاب هم تست های بسیار خوبی داره. و هم پاسخنامه ی غنی و پر محتوایی رو درون خودش جا داده اما متاسفانه درسنامه ای نداره.

تست

تست های این کتاب از دو بخش تالیفی و نمونه سوالات کنکور های گذشته تشکیل شدند. تعداد تست های هر مبحثی با توجه به اهمیت اون در آزمون سراسری معین شده .و گاهی حتی بی دلیل مبحثی غیر مهم تست های زیادی طرح شده. مثلا از فصل کم محتوای “دنیای زنده” 138 تست طرح شده که معقول به نظر نمی رسه. تست های این در چند دسته تقسیم می­شن که شامل خط به خط، مفهومی، استنباطی و تله های تستی تقسیم می­شن. پاسخنامه تست های این کتاب هم یک منبع کامل و قابل اطمینان برای مخاطب به حساب میاد. که در تمامی سوالات، تمامی گزینه ها رو بررسی می­کنه .و دلیل درستی یا غلط بودن گزینه رو شرح میده. تعداد تست های این کتاب برای پایه دهم حدود 1050 تست، برای پایه یازدهم حدود 1200 تست و برای پایه دوازدهم حدود 1100 تست است.

امتیاز بروکا: 8 از 10

 

جامع زیست شناسی دهم،یازدهم و دوازدهم نسل جدید نشر الگو

درسنامه

درسنامه های این سری کتاب­های زیست شناسی توضیحات بخش به بخش کتاب رو همراه با نکات کنکوری و مباحث تکمیلی به مخاطبش ارائه می­ده. با این وجود مولف سعی کرده تا مطالب رو علاوه بر کامل بودن، به شکل ساده و آسان بیان کنه. تا ضعیف ترین دانش آموز ها هم مفاهیم موجود در متن رو درک کنن. شما توی متن درسنامه مثال های تستی آموزشی هم مشاهده می­کنین. که به درک بیشتر شما کمک میکنه. و مباحث ترکیبی درون متن هم به خوبی بیان شده. و می­شه گفت هیچ نکته ای از هیچ بخشی از کتاب از قلم نیافتاده .و تمام مفاهیم کتاب توی این درسنامه گنجانده شده.

تست

تست های این کتاب با توجه به نکات مهم هر فصل کتاب طبقه بندی شده .و تعداد تست ها برای هر موضوع و هر فصل کاملا معقول و کافی به نظر می­رسه. بین سوالات شما می­تونین تیپ های مختلف تستی کنکور سراسری رو بخوبی ببینین. علاوه بر این تست های آزمون های آزمایشی و کنکور های سراسری چند سال اخیر هم توی این کتاب موجوده. و این امر این کتاب رو به یک منبع تستی قابل اکتفا برای آزمون سراسری تبدیل کرده. اما از نظر تعداد تست ها، در کتاب سال دهم حدود 1700 تست، برای سال یازهم حدود 1850 تست و برای سال دوزادهم حدود 1600 تست است.

امتیاز بروکا: 8 از 10

 

تانک تست زیست شناسی جامع کنکور تخته سیاه

درسنامه

همونطور که از اسمش پیداست، این کتاب درسنامه نداره. و از تست ها و پاسخ تشریحی اون­ها تشکیل شده.

تست

تست های این کتاب از دو قسمت تشکیل شده که شامل تست های تالیفی و نمونه تست های کنکور سراسریه. جای خالی سوالات آزمون های آزمایشی در این کتاب به شدت احساس می­شه. طبقه بندی مشخصی توی این کتاب دیده نمیشه .و به نظر تست ها کاملا بدون برنامه و بدون تعیین میزان سختی چیده شدند. سطح سوالات این کتاب استاندارده و شما سوالات پیچیده رو توی این کتاب پیدا نمی کنین. بعد از پایان تست های هر فصل شما پاسخنامه اون فصل رو در اختیار دارید. که پاسخ سوالات رو به طور مفصل براتون بیان کرده. تعداد تست های سال دهم این کتاب حدود 750 تست، سال یازدهم حدود 1100 تست و سال دوازدهم حدود 900 تست است.

امتیاز بروکا: 6.5 از 10

 

زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم تست خیلی سبز

درسنامه

درسنامه جوری تالیف شده که دانش آموز دیگه نیازی به مطالعه کتاب درسی نداره .و تمام مفاهیم، نکات و مباحث کنکوری توی متن درسنامه موجوده. مطالب کتاب به صورت ساده سازی شده به مخاطب ارائه میشه. تا هر دانش آموزی با هر سطحی توانایی درک اونا رو داشته باشه. علاوه بر این، این کتاب ها مطالب رو در قالب جدول و نمودار بیان می کنه که این ویژگی به درک بهتر مطالب کمک می کنه. هر درسنامه این کتاب از 2 یا 3 بخش تشکیل شده و بین هر بخش با بخش دیگه، تست ها قرار گرفته. به طور کلی میشه درسنامه این کتاب ها رو یکی از بی نقص ترین منابع آموزشی درس زیست شناسی به شمار آورد.

 تست

تست های این کتاب 2 دسته اند: اونایی که بین درسنامه ها اومدن و اونایی که تست های ترکیبی نام گذاری شدن. سطح سوالات هم استاندارد و مشابه سوالات کنکور سراسریه .و شما علاوه بر این ها ممکنه سوالات آزمون های قلمچی رو هم بین سوالات دیگه مشاهده کنین. پاسخنامه تشریحی این کتاب ها هم در پایان هر فثل قرار گرفته که برای هر سوال تمامی گزینه ها رو بررسی می کنه. از نظر تعداد سوال این کتاب ها در مقطع دهم حدود 1500 تست، در مقطع یازدهم 2100 تست و در مقطع دوازدهم با 1800 تست داره.

امتیازط بروکا: 8.5 از 10

 

آزمون زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم فار

درسنامه

توی درسنامه این کتاب تلاش شده تا نکات به صورت خلاصه به دانش آموز ارائه بشه. اگه به داشتن یک درسنامه ی کامل فکر می کنید این سری کتاب نمی تونه توی لیست مطالعه شما قرار بگیره. سلیقه ی خوب نویسنده باعث شده تا توی این کتاب نمودار ها و جداول مختلفی از نکات مهم کتاب درسی وجود داشته باشه. یکی از مشکلاتی که به متن درسنامه کتاب های فار گرفته میشه فونت ریز متنِ اونه که گاهی خوندن رو برای مخاطب با مشکل روبرو می کنه. به طور کلی درسنامه های فار برای افرادی که پایه ضعیفی دارند مفید به نظر نمی رسه. و بیشتر برای افرادی که دنبال رشد سطح علمی خودشون هستند نوشته شده.

 تست

در بخش تست ها بر خلاف درسنامه که کامل نبود، شما با یک بانک تست کامل و جامع روبرو هستین. سوالاتی که هم از نظر تعداد و هم از نظر تنوع، استاندارده و نیاز های داوطلب رو کاملا برطرف می کنه. سوالاتی از قبیل غلط‌یابی متن و گزینه‌ها، سؤالات ترکیبی و شمارشی و تکمیل کننده جملات توی این کتاب به وفور پیدا میشه. توی بخش پاسخ های تشریحی هم تلاش شده که مطالب به طرز مفیدی به دانش آموز ارائه بشه. و مولف از آوردن نکات تکراری برای پاسخ به سوالات مشابه خودداری کرده. از نظر کمیت شما با حدود 1400 تست در کتاب دهم، حدود 1500 در کتاب یازدهم و حدود 1400 تست در کتاب دوازدهم روبرو هستید.

امتیاز بروکا: 7.5 از 10

 

زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم میکرو گاج

درسنامه

درسنامه این سری کتاب ها به طور کامل مفاهیم کتاب درسی رو آموزش میده .و توی متن اون، خبری از مطالب تکراری و غیر مفید نیست. فعالیت های کتاب درسی هم در قالب درسنامه تحلیل و بررسی و نکاتش به طور کامل بیان شده. به طور کلی نگارش این کتاب طوری بوده که دانش آموز با خوندنش فهم خوبی از مطالب کتاب به دست بیاره. و بتونه تست های مربوط آزمون های مختلف رو به راحتی پاسخ بده. درسنامه ی آموزشی این کتاب از سطوح ضعیف تا قوی رو تحت پوشش قرار میده و و بخش گنگی رو برای مخاطب باقی نمی­ذاره.

تست

تست های هر گفتار به طور جداگانه آورده شده و تست های ترکیبی کتاب هم با علامت های خاصی مشخص شدند. که ردیابی اونارو برای مخاطب آسون کرده. بعد از تموم شدن تست های هر فصل شما با یک آزمون از تمام مباحث فصل روبرو می شین. همچنین مولف برای شما حدود 60 درصد سوالات رو با رنگ آبی علامتگذاری کرده .که اگه زمان کافی برای تمام کتاب ندارین، فقط تست های منتخب رو کار کنید. سطح دشواری تست ها هم از آسان تا سخت با 3 رنگ مختلف مشخص شده. تعداد تست های کتاب های سال به سال میکروطبقه بندی شامل حدود 1700 تست در سال دهم، حدود 120 تست در سال یازدهم و حدود 1600 تست در سال دوازدهم میشه.

امتیاز بروکا: 8 از 10

 

 

زیست جامع دهم،یازدهم و دوازدهم مهر و ماه

درسنامه

این سری کتاب ها درسنامه ی ساده و قابل فهم اما با لحنی کاملا رسمی دارن. حجم درسنامه ها نه خیلی زیاد و نه خیلی کمه و مطالبی که پوشش می ده به نظر کافی میان. شما توی متن این کتاب توضیحات اضافی نمی بینید. اما در بخشی تحت عنوان “اصل مطلب”، درسنامه به شکل خلاصه و فشرده برای شما ارائه شده. علاوه بر این، درسنامه ها بخشی به اسم “جمع بندی” هم دارند که مطالب رو به شکل جدول طبقه بندی کرده. بخش هایی هم با اسم “دقت کنید” توی متن موجوده که به داوطلب کمک میکنه که توی دام تستی نیوفته. به طور کلی می شه درسنامه این کتاب رو درسنامه ای جامع و برای تمامی سطوح معرفی کرد.

تست

مولف توی این کتاب تست ها رو بر اساس میزان سختی طبقه بندی کرده. و ابتدا تست های ساده و بعد مفهومی و بعد از اون تست های ترکیبی رو می­بینیم. تست های کنکور و آزمون های آزمایشی هم لابلای تست دیگر این کتاب قابل مشاهده هستند. این کتاب تست با ایده های نو کم نداره و از این حیث از باقی رقبا پیش افتاده این به دانش آموز کمک می کنه. تا با تیپ های تستی جدید احتمالی آشنا بشه. پاسخنامه این کتاب ها هم جامع و کامله و تمامی گزینه ها رو مورد بررسی قرار می ده. کتاب دهم مهروماه حدود 1550 تست، یازدهم حدود 2100 تست و دوازدهم حدود 1300 تست رو توی خوش جا داده.

امتیاز بروکا: 8.5 از 10

 

بانک تست زیست شناسی جامع کنکور IQ گاج

درسنامه

این کتاب هم مشابه کتاب تانک تست تخته سیاه درسنامه نداره و تست ها و پاسخنامه ی تشریحی اون ها، بدنه اصلی کتاب رو تشکیل دادند.

تست

این کتاب برای داوطلبانی تالیف شده که به دنبال سوالاتی با سطح بالا هستند. طبقه بندی تست ها بر اساس موضوعات هر فصل انجام شده. و این ویژگی یک امتیاز محسوب میشه برای این کتاب محسوب میشه. علاوه بر تست های تالیفی، این کتاب تست های کنکور و آزمون های آزمایشی رو هم پوشش داده. به طور کلی با توجه به سطح بالای سوالات این کتاب و پاسخنامه تشریحی که داره. از این کتاب میشه به عنوان یک منبع مناسب برای کنکور سراسری نام برد. تعداد تست های سال دهم حدود 1100 تست، یازدهم حدود 1650 تست دوازدهم هم حدود 1400 تست است.

امتیاز بروکا: 8.5 از 10

 

نتیجه گیری

امیدوارم تونسته باشم کتاب های زیست شناسی رو به طور کامل براتون بررسی کرده باشم و نقطه ابهامی در این زمینه توی ذهن شما باقی نمونده باشه. لازم می بینم ذکر کنم که امتیاز ما به یک کتاب مبنی بر خوب یا بد بودن اون کتاب نیست و خوب یا بد بودن کتاب رو سطح علمی شما معین می کنه.

موفق و پیروز باشید

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8827
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x