انتخاب رشته درست

انتخاب-رشته-درست

مقدمه

همونطور که شاید خودتون هم بدونید، ما رشته ی خوب و بد نداریم.شاید یکی توی یک رشته ی غیر معروف، اینقدر خوب عمل کنه. و با علاقه ادامه بده که بعد ها از خیلی از افرادی که رشته های محبوب رو قبول شدن، موفق تر ظاهر بشه. اینجاست که اهمیت یک انتخاب رشته خوب، خودشو نشون میده .و شما به عنوان یک کنکوری باید قبل از هر چیزی در مورد رشته ای که قصد انتخابشو دارین، تحقیق و مطالعه کافی داشته باشین. تا یک انتخاب رشته درست رو رقم بزنین.

 

اهداف انتخاب رشته:

به طور کلی یک انتخاب رشته استاندارد باید دو هدف رو دنبال کنه:

  • هدف فردی
  • هدف اجتماعی

که خب هدف اول، آرزو ها و رویا های شما رو در برمیگیره. و هدف دوم در مورد رشد اجتماعی و خدمت به مردم و جامعه است.

شما باید قبل از انجام انتخاب رشته، هر دوی این اهداف رو باهم ترکیب کنین. و بعد با توجه به هر دوی اون ها، رشته ی تحصیلی آینده خودتونو انتخاب کنین. به این دلیل این حرف رو می زنیم چون فردی که بدون اطلاعات صحیح و دقیق، انتخاب رشته کنه. قطعا در آینده موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی نداره. و ممکنه حتی پیامد هایی مثل افسردگی و نا امیدی رو برای شخص به دنبال داشته باشه. از طرفی برخی می پرسن که “وقتی رتبه ی ما تعیین نشده، چطور می تونیم رشته ی مورد نظرمونو انتخاب کنیم؟”

این موضوع که رتبه ی شما نقش زیادی در رشته هایی که می تونین انتخاب کنین داره. اما شما می تونین با انتخاب هدف آینده ی خودتون و مشاوره با خانواده، مشاوران و معلمین و دوستان خودتون، از استعداد ها و علایقی که دارید مطلع بشین. و بتونین هدف نهایی خودتونو دقیق تر معین کنین.

 

راه های کسب اطلاعات

  • اینترنت

قطعا فضای مجازی یکی از بهترین منابع تحقیق در مورد رشته ها و دانشگاه های مختلف محسوب میشه .و شما می تونین با جستجو در سایت های معتبر از جمله سایت بروکا کنکور، در مورد رشته های دانشگاهی و دانشگاه ها اطلاعات کافی بدست بیارین. و بیشتر با علایق خودتون آشنا بشین.

  • خانواده

قطعا بعد از خودِ شما، هیچکس به اندازه ی والدینتون شما رو نمیشناسه. و نمیتونه در مورد استعداد ها و علایقی که دارین نظر بده چون از اولین روز زندگی شما همراه شما بودن. و کاملا با روحیات و ویژگی های اخلاقی شما آشنا هستن. و با توجه به این سطح شناختی که از شما دارن، می تونن کمک بسیار زیادی به شما برسونن.

  • معلمین

مدرسین دوره متوطسه ی دوم دانش آموز، معمولا اطلاعات خوبی در مورد علایق و توانایی های شما داره .و چون با سطح علمی شما آشنایی کامل داره، می تونن کمک شایانی توی این موضوع انجام بدن.

  • مشاوران تخصصی

مشاوران تخصصی انتخاب رشته به دلیل تجربه بالایی که در این زمینه دارن، منبع خوب و قابل اعتمادی محسوب میشن. اما باید به این موضوع توجه داشت که مشاوری بهش مراجعه می کنین حتما متخصص این حوزه باشه .و شما رو به سمت بیراهه هدایت نکنه. یک مشاور انتخاب رشته باید اطلاعات کافی در مورد رشته ها و دانشگاه ها داشته باشه. و برای راهنمایی شما از تمام تواناییش استفاده کنه. نه اینکه توی یک جلسه 20 دقیقه ای، مشاوره و انتخاب رشته شما رو انجام بده.

 

چند نکته مهم

  • شما ممکنه در هر رشته ای که توی فرم انتخاب رشته وارد می کنین، انتخاب بشین .پس با دقت کامل این کار رو انجام بدین تا انتخاب 150 رو با دقت و وسواس پر کنین.
  • به دنبال این نباشین که 150 کد رشته رو فقط پر کنین، انتخاب های آخر، حکم آخرین امید شما رو دارن .و اگه شما توی یکی از این رشته ها پذیرفته نشین، باید پشت کنکور بمونین و دوباره درس و تست و آزمون و استرس رو تحمل کنین. تا دوباره کنکور بدین و بتونین رتبه بهتری بیارین. پس انتخاب های آخر رو به کد رشته هایی اختصاص بدین که مطمئن هستین برای شما قبولی رو به ارمغان میاره.
  • در مورد شرایط سکونت و شرایط خوابگاه دانشگاهی مد نظرتون تحقیق کنین .چون بعضی از دانشگاه ها خوابگاه ندارن. یا گاهی به دانشجو های سال اول خوابگاه نمیدن.
  • اگه می خواین دانشگاه رو توی یک شهر غیر از شهر خودتون انتخاب کنین، بررسی کنین که آمادگی جدایی از خانواده رو دارین؟ می تونین توی شهری کاملا باهاش غریب هستین، با مشکلات و موانع سر راهتون مقابله کنین؟

 

سخن پایانی

دوست عزیزم، بحث انتخاب رشته درست به اندازه آزمون اهمیت داره. و شما باید به همون اندازه که برای تست زنی و مطالعه جدی بودین. باید برای انتخاب رشته هم وسواس به خرج بدین و به هیچ وجه سرسری ازش نگذرین. انتخاب رشته شاید همون تصمیمی باشه که ادامه مسیر زندگی شما رو تعیین می کنه. بنابراین نباید تحت هیچ عنوانی توی این کار عجله به خرج بدین. انتخاب رشته درست = تحصیل و زندگی موفق.

موفق و شاد باشین

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8915
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x