چطور تو سال کنکور چاق نشیم؟

چاق-نشیم

معمولا خیلی پیش میاد که توی سال کنکور، افراد دچار عارضه چاقی میشن. چیزی که با یک تغذیه‌ مناسب می تونه براحتی ازش پیشگیری کرد. توی این مقاله می خوایم با هم در مورد اینکه چطور تو سال کنکور چاق نشیم صحبت کنیم.

 

صبحانه

یک داوطلب کنکور باید حتما سه وعده اصلی غذا رو توی برنامه خودش داشته باشه. بین صبحانه و نهار و نهار و شام هم باید میان وعده بخوره. چون این قضیه به شدت توی قدرت یادگیری مؤثره و حافظه کوتاه مدت رو تا حد خیلی زیادی تقویت می کنه. بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب بین ساعت ۶ تا 8 صبحه.

برای این وعده حتما از مواد پروتئینی استفاده کنین. و یادتون باشه خیلی خوردن صبحانه رو به تعویق نندازین .چون این کار ممکنه تمایل شما رو به خوردن خوراکی‌های پر کالری بیشتر می کنه و نتیجه اش میشه چاقی!

بعضی از دانش آموزا رو میبینم که میگن صبحا شیرینی و شکلات میخورن که دچار افت قند خون نشن و پر انرژی درس بخونن. اما این اشتباهه؛ این عادت غذایی ممکنه اوایل روز یکم فشار خون رو ببره بالا و انرژی بهتون بده . اما بعد یه مدت قند خون پایین میاد انرژی افت می کنه.

برای میان وعده بین صبحانه و نهار میتونین از پف‌فیل یا ذرت بو داده کم روغن استفاده کنین. هم سالمه و هم قند خون رو کنترل می کنه.

 

ناهار

بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر بدن توی شدیدترین حالت متابولیسم و سوخت ساز خودش قرار داره. پس بهترین زمان برای خوردن ناهار توی همین بازه زمانی 4 ساعته اس. شاید اصلا اینو نشنیده باشین. اما به عقیده خیلی از متخصصان تغذیه، بهتره که وعده ناهار از وعده صبحانه و حتی شام سبک‌تر باشه. به این دلیل که توی این ساعات افراد معمولا سرکار یا توی مدرسه و دانشگاه و … هستن. و معده ی سنگین اجازه اینکه بخوان روی کارشون متمرکز باشن رو بهشون نمیده. کنکوری ها بهتره که توی این وعده غذاهایی استفاده کنن. که سالم باشن، اضافه وزن نیارن و در عین حال انرژی بدن رو هم تامین کنن.

 

شام

بهترین زمانی که یک کنکوری می تونه شام بخوره 7-8 ساعت بعد ناهاره یعنی حدود ساعت 8 تا 9 شب. حتما به این نکته توجه داشته باشین که باید بین خوردن شام و زمان خوابیدنتون چند ساعت فاصله وجود داشته باشه. علاوه بر این خوردن شام تو ساعت های نزدیک به خواب قند خون رو بالا می بره . و باعث میشه بیخوابی سراغتون بیاد.

 

چند نکته مفید

  • سعی کنین بعد از حدود 40 دقیقه نشستن و درس خوندن، از جاتون بلند شین و یکی دو دقیقه قدم بزنین و بعد برگردین سراغ درستون.
  • یه روش دیگه ای هم که ممکنه به قدم زدن ترجیح بدین اینه که یک آهنگ شاد پلی کنین و باهاش برقصین؛ این کار هم باعث میشه تحرک داشته باشین و چاقی سراغتون نیاد و هم بی حالی و کسل بودن رو ازتون دور میکنه.
  • اول صبح‌ها که تازه از خواب بیدار شدین در حد 15 دقیقه نرمش کنین.
  • سعی کنین شبها زودتر شام بخورین که تا قبل خواب شکمتون خیلی پر نباشه.
  • موقع درس خوندن سراغ هله‌هوله هایی مثل چیپس و کرانچی و پفک و … نرین، چون همه این مدل خوراکی ها به شدت چاق کننده ان.
  • اگه درسی هست که نیاز به نکته برداری و نوشتنش نداری می تونی بایستی و حین قدم زدن بخونیش.
  • وبه عنوان سخن پایانی هم باید بگم که یادتون باشه هیچ چیزی از سلامتی شما مهمتر نیست، بهش اهمیت بدین.

در این مقاله به اینکه  چطور تو سال کنکور چاق نشیم پرداختیم،امیدواریم براتون مفید بوده باشه.

موفق باشید

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11479
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x