موفقیت در دو ماه پایانی

موفقیت-دردوماه-پایانی

سلام به همه ­ی بروکا کنکوری­های عزیز. به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1402در رشته های مختلف. تو این مقاله میخوام باهاتون درباره این روزای باقی مونده تا کنکور سراسری 1402صحبت کنم. و بهتون بگم که خودم برای موفقیت در دو ماه پایانی با چه چالش هایی روبرو بودم. و البته چطور تونستم از این شرایط به نفع خودم استفاده کنم.

پس با دقت مطالبی که بهتون میگم رو بخونین. و سعی کنین از راهکارهایی که تو موقعیت های مختلف بهتون پیشنهاد دادم استفاده کنین. تا بتونین یه نتیجه عالی رو تو کنکور سراسری 1402بگیرین.

بذار اینجوری شروع کنم که ماه‌های پایانی از حساس‌ترین روزهایی است. که باید با برنامه‌ریزی صحیح آن‌را مدیریت کرد. اهمیت لحظه‌های پایانی در هر فرآیندی، مهم است به‌ویژه اگر این فرآیند، کنکور باشد.

 هرچند استرس کنکور برای قبولی در رشته‌های تاپ دانشگاهی با موقعیت شغلی مناسب بیش‌تر می‌شود. اما خوش‌بختانه افزایش ظرفیت دانشگاهی این تب را تا حد زیادی شکسته است. با این حال برای یک نوجوان کنکور سراسری، یکی از حساس‌ترین و پراسترس‌ترین امتحان‌ها است. که نه تنها تمام زندگی او بلکه خانواده‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ماه‌های پایانی از جمله روزهایی است که خطاها و سهل‌انگاری در آن غیرقابل جبران است. اگر در طول سال تحصیلی، یک‌ روز درس نمی‌خواندیم یا کم‌ درس می‌خواندیم،.می‌توانستیم آن را با مطالعه در روزهای دیگر، جبران کنیم‌ اما اشتباه در لحظه‌های پایانی، غیرقابل جبران است.پس باید با دقت حرکت کنیم. 

با نزدیک شدن به کنکور، استرس و اضطراب در بین داوطلبان افزایش پیدا می‌کند.اما با رعایت و اجرای نکته‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، می‌توان تا حد زیادی این استرس را کاهش داد. تا بعد از چندین ماه تلاش و کوشش بتوانید با حضور در جلسه کنکور نتیجه زحمات خود را بگیرید.

 یادگیری مطلب جدید ممنوع

خواندن مطالب جدید در این روزها، به‌جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی، هیچ مزیت دیگری ندارد.اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته‌اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست. تثبیت آموخته‌های قبلی به‌‌طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه‌ی شما دارد.

برای موفقیت در دو ماه پایانی ،در این مدت به‌مرور مطالب خوانده شده بپردازید. و از یادگیری مطالب جدید بپرهیزند و وقت مطالعه خود را به مرور و جمع‌بندی مطالب قبلی اختصاص دهید. علاوه‌بر ‌این باید واقع‌بین و در حد توان از خود توقع داشته باشید.

تمرکز روی اشكالات و ضعف‌ها باعث رفع موضوعی آن‌ها می‌شود. با تفکیک مطالب مهمتر از مطالب کم اهمیت‌تر و خواندن یادداشت برداری‌ها و نکات خلاصه شده، به راحتی می‌توان سرعت مرور را افزایش داد؛ این کار همچنین باعث می‌شود اولویت‌بندی سوالات سخت و آسان کنکور برای پاسخ‌دهی در زمان مشخص هم راحت صورت گیرد.

داوطبان کنکوری بهتر است نهایتا تا آخر اردیبهشت ماه مطالعه مباحث جدید از هر درس را داشته باشند. چرا که شما فرصت اینکه روند مطالعاتی یک مبحث را تا انتها سپری کنید نخواهید داشت. بنابراین درس‌های خود را با دقت بررسی کنید در صورتی که نیاز می‌بینید مبحث جدیدی را که تا این زمان آن را به خوبی مطالعه نکرده‌اید. در همین اردیبهشت ماه شروع به مطالعه‌ی آن کنید.

اردیبشهت ماه زمانی است که شما می‌توانید مباحثی را که در ماه‌های گذشته مطالعه کرده‌اید. ولی در بعضی قسمت‌های آن حس می‌کنید ضعف دارید برای بار مجدد مطالعه کنید و روند مطالعاتی آن را تکمیل کنید.

شما می‌توانید در این زمان محدود باقی‌مانده، با استفاده از اطلاعات و تجربیات آموزشی یک معلم خصوصی کنکور. علاوه بر بهبود و سرعت بخشیدن در یادگیری مطالب و رفع مشکلات درسی، برای جمع‌آوری مطالب خلاصه و مهم کمک بگیرید.

از خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی استفاده کنید

برای استفاده و مدیریت زمان باقی مانده تا کنکور باید از مطالب جمع‌بندی و خلاصه‌نویسی شده استفاده کنید. بهترین منبعی که می‌توانید برای مرور مباحث مختلف از هر درسی استفاده کنید. همان خلاصه‌ها و یادداشت‌هایی هستند که در حین مطالعه در طول سال تحصیلی برداشته‌اید.

به‌طوری که بعد از پایان تمامی دروس بفهمید کدام درس را ضعیف و کدام درس را قوی هستید. و در کنار این کار برنامه‌ریزی دقیق و معینی برای تقویت دروس داشته باشید.

سبک مطالعه برای دوران جمع‌بندی بسیار متفاوت است. و با وجود مطالب زیاد باید سعی کنید به‌صورت ترکیبی مطالعه کنید. تا اطلاعات ذخیره شده در ذهن شما نظم بگیرد.

کتاب‌های درسی را ورق بزنید و مرور کنید؛ در واقع بهترین روش مطالعه در هفته‌ی پایانی، «ورق زدن سریع جزوه‌ها و کتاب‌های درسی» است. در این روش، شما باید جزوه‌های خود را در تمامی درس‌ها به‌ سرعت ورق بزنید. و نکته‌های مهم آن را مطالعه کنید و یادتان باشد که هدف اصلی از این کار، مرور و نه دوباره خواندن است. بنابراین باید خیلی سریع، کتاب‌های درسی و جزوه‌ها را ورق بزنید و آن‌ها را مرور کنید. مهارت خواندن درس‌نامه و مرور آن خیلی مهم است. و باید این مهارت را در دوران جمع‌بندی یاد بگیرید. مرور با مطالعه کاملا فرق دارد. مهارت سریع خواندن را از همین لحظه در خود تقویت کنید. هرگز نباید در بازه مرور، زمان زیادی را صرف دوباره فهمیدن و موشکافی مباحث کنید.

در درس‌های اختصاصی، مرور فرمول‌های مهم و نکته‌های ویژه و نیز زدن تست‌های مهمی که در گذشته، آن‌ها را درست پاسخ نداده‌اید. ضرورت دارد. هم‌چنین اگر خلاصه‌ای از درس‌های اختصاصی دارید. آن‌ها را مرور کرده تا نکته‌ها را دوباره در ذهن‌تان تازه کنید. 

روش مطالعه برای موفقیت در دو ماه پایانی

دروسی که ماه‌های گذشته باصرف زمان نسبتا زیاد مطالعه کرده‌اید. باید در این زمان باقیمانده تا کنکور همه را در اصطلاح بسته‌بندی کنید. تا بتوانید حجم زیاد مطالب را در زمانی کمتر مطالعه کنید.

در این بازه زمانی کوتاه باید دروس را به دوگروه تقسیم کنید:

  1. دروسی که در آن‌ها اشکال خاصی ندارید. 
  2. دروسی که در آن‌ها ضعیف هستید و اشکالات زیادی دارید. 

بهتر است تمرکز خود را برروی مباحثی بگذارید که در آن‌ها تسلط نسبی دارید. و فقط نیاز به تثبیت دارید. مثلا باید تست بزنید تا به تسلط کامل برسید، اما اگر درسی را قبلا اصلا نخوانده‌اید. و ضعف شدید دارید به راحتی کنار بگذارید. اگر هم در درسی کمی ضعیف هستید. و با یک مطالعه چند ساعته می‌توانید بر آن مسلط شوید آن را بخوانید. فراموش نکنید اصل جمع‌بندی بر مبنای مرور و مطالعه‌ی سریع است .بنابراین در این دوران نباید از صفر مطلبی را یاد بگیرید بلکه فقط باید مرور و جمع‌بندی داشته باشید. برای این‌کار لازم است شما محدوده‌ی زمانی روزانه مشخص کنید .و به هیچ عنوان هیچ درسی را بدون هدف‌گذاری و تعیین بازه‌ی زمانی مورد نیاز، نخوانید. زیرا بدون تعیین آن مطالعه و زحمت شما حتی با وجود داشتن ساعات مطالعه بالا هیچ کیفیتی نخواهد داشت.

جمع بندی رو شروع کنم یا نه؟!

خیلی وقت ها یه سوال مهم برای بچه ها اینه که برن سراغ جمع بندی. یا همون زمان رو بذارن برای مطالعه بیشتر مطالب درسی؟ داوطلبانی که در طول این مدت و از ماهها پیش درس خوانده اند. می‌توانند از هم اکنون جمع‌بندی را شروع کنند و دوره و مرور با تست بسیار داشته باشند. و بسته به سطح درسی و ترازتان اگه متوسط رو به بالا هستید می‌توانید چند مبحث جدید و ترازبیار را هم بخوانید. داوطلبان قوی و با تراز ۵۶۰۰ تا ۷۰۰۰ هم می‌توانند جمع‌بندی و دوره و مرور را شروع کنند. و اما داوطلبان ضعیف و در سطح تراز ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰، که توصیه می‌شود دیگر از این به بعد گزینشی درس بخوانند، نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی گفته شده در این‌جا جمع‌بندی خود را شروع کنند. داوطلبان تازه کار که تازه ومثلا از بعد از عید استارت درس خواندن را زده اند. نیز می‌توانند از این تیپ برنامه‌ریزی استفاده کنند. هرچند که به این گروه از داوطلبان توصیه می‌شود حتما با برنامه‌ریزی یک کارشناس درس بخوانند.

و اما کلام آخر برای موفقیت در دو ماه پایانی

سعی کنید سوالات و تست‌های کنکور را برای دوران جمع‌بندی کنار بگذارید. منظور از این حرف این نیست که هیچ سوال کنکوری حل نکنید. بلکه منظور حل نکردن سوالات کنکور یک سال به‌صورت کلی و یک‌جا است. زیرا همانطور که در بالا گفته شد . الان و در دوران جمع‌بندی بهتر است از آزمون‌های مجموعه‌ای استفاده کنید .نه آزمون‌های طبقه‌بندی شده.

در این زمان باقی‌مانده سراغ تست‌های تالیفی نروید. و اولویت اول شما تست‌های ۵ سال اخیر و الویت دوم شما تست‌های ۱۰ سال اخیر باشد. بهترین کار این است با توجه به این‌که سبک سوالات در تمامی دروس مانند سال‌های گذشته است. تمام تمرکز خودتان را بر روی سوالات کنکور سراسری بذارید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8325
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x