معرفی رشته پروتز دندانی

پروتز-دندانی

یه سلام ویژه به همه شما بروکا کنکوری های نازنین به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1402در رشته های مختلف.تو این سری مقالات میخوام شما رو برای انتخاب رشته کنکوری سراسری 1402آماده کنم. بنابراین تمامی رشته­ هایی که میدونم پیگیر آمار و شرایط قبولی اونها هستین رو براتون معرفی می کنم. پس دیگه نگران هیچی نباشین. و با خیال راحت هر اطلاعاتی که میخواین درباره رشته مورد علاقتون به دست بیارین رو از همین سری پست ها مطالعه کنین. رشته پروتز دندانی یا دندانسازی از رشته های محبوب کنکور تجربی است که در این مقاله بهش می پردازیم.

رشته پروتز دندانی در تعدادی از دانشگاه های سراسری هم به صورت با آزمون و هم به صورت بدون کنکور ارائه می شود. دلیل اصلی محبوبیت این رشته ، بازار کار مساعد آن است. در واقع دانشجویان رشته پروتز دندانی می توانند با دریافت مدرک کاردانی و کارشناسی خود ، به سرعت جذب بازار کار رشته خود شوند. و به کسب درآمد بپردازند. در ادامه قصد داریم شما را با دانشگاه های دارای رشته پروتز دندان آشنا کنیم. تا بدانید که ظرفیت پذیرش در این رشته به چه صورت است. و در کدام دانشگاه ها امکان تحصیل رایگان فراهم می باشد.

بزرگترین تفاوت بین پروتزیست و دندانپزشک عمومی در این است که یک متخصص پروتز در زمینه تعویض دندان ها و ترمیم سلامت دهان و دندان و عملکرد بهتر شما برای استفاده از دندان نقش دارد. این رشته قبلا به صورت کاردانی ارائه میشد. اما از سال 88 به صورت کارشناسی ارائه می شود.

 معرفی اولیه رشته پروتز دندانی

ساخت پروتزهای دندانی از رشته های زیر شاخه ای پیراپزشکی محسوب می شود. که عمدتا داوطلبان زیادی علاقمند به شرکت در آن هستند. فارغ التحصیلان رشته پروتز دندان که توانسته اند عنوان شغلی تکنسین پروتزهای دندانی را کسب کنند. عمدتا توانایی ساخت و طراحی دندان هایی مصنوعی و پروتز های کاملا طبیعی و مطابق با استاندارد های روز دنیا را دارند.

از چندین سال قبل این رشته ماهیت خود را از کاردانی به کارشناسی تغییر داد. و در جریان انجام این امر، دانشجویان و فارغ التحصیلان قادر به گذراندن آموزش های تخصصی تر پیرامون تعویض دندان های پروتزی و ترمیم آن ها شدند.

بنابراین امروزه این رشته به صورت تخصصی در دانشگاه ها تدریس می شود. و تمامی جزئیات و کار با تجهیزات آن به دانشجویان آموزش داده می شود. از جمله ویژگی هایی که یک تکنسین پروتز دندان موفق می بایست برای انجام وظایف خود داشته باشد موارد زیر است:

  • مهارت کار با دست و ظرافت در عملکرد با تقویت انگشتان و ذهن
  • توجه کافی به ظرایف و جزئیات
  • توجه به زمان و بکارگیری ابزارها جهت انجام سریع تهیه پروتزها
  • برطرف کردن تمامی مشکلات ناشی از طراحی پروتز
  • درک صحیح نیاز مراجعه کنندگان
  • توانایی خواندن درست نسخه پزشکان

توانایی های مورد نیاز برای ورود به این رشته

این شغل به عنوان یک متخصص پروتزهای دندانی برای افرادی که دوست دارند با ابزار و تجهیزات کار کنند، بسیار مناسب است. این رشته به توجه و دقت زیادی به دلیل داشتن جزئیات نیاز دارد. برخی از خصوصیات برای موفق شدن در این رشته عبارت اند از:

  • قدرت جسمانی خوب: به عنوان یک تکنسین پروتز، شما باید با دستان خود کار کنید. و آنها را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید.
  • توجه به جزئیات: شما باید دقیقاً از نسخه های دندانپزشک و دستورالعمل های کاری آنها پیروی کنید.
  • مهارت مدیریت زمان: شما باید کار را به موقع تحویل دهید. تا بیمار اذیت نشود.
  • مهارت تفکر انتقادی: وقتی با مشکلی روبرو می شوید.قبل از اینکه بتوانید آن را حل کنید، باید تمام راه حل های ممکن را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.
  • مهارت گوش دادن: توانایی درک آنچه دیگران به شما می گویند ضروری است. زیرا اگر شما خوب صحبت های بیمار را گوش دهید، متوجه نیازهای او می شوید.
  • درک نسخه پزشک: باید بتوانید مستندات کتبی و همچنین دستورالعملها و نسخه های مربوط به دندانپزشکان را درک کنید.
  • مهارت های بین فردی: برخی از پروژه ها نیاز به کار در تیم با تکنسین های دیگر دارند.

 دروس رشته تکنسین پروتزهای دندانی

در رشته پروتز های دندانی در مقطع کارشناسی دسته بندی های مختلفی برای دروس ارائه شده در نظر گرفته می شود. این دسته بندی ها مطابق با دروس عمومی، دروس تخصصی و دروس اختیاری الزامی است.

همچنین علاوه بر دروس تئوری که در سطح کلاس به دانشجویان ارائه می شود. دروس عملی نیز به منظور درک بهتر منابع تدریس شده و در محیط لابراتوار و آزمایشگاه به دانشجویان عرضه می شود.

از جمله دروس اختصاصی رشته تکنسین پروتز های دندانی موارد زیر است:

  • آناتومی دندان نظری و عملی, میکروب شناسی, آناتومی عمومی نظری و عملی, آسیب شناسی, بیوشیمی نظری, پروتز کامل, لابراتوار, اوکلوژن نظری و عملی, بهداشت خانواده, بافت شناسی نظری و عملی, ارتودنسی, فیزیک, پروتز پارسیل, پروتز های اطفال, استاتیک عملی و نظری.

دانشگاه های پذیرنده

برخی از دانشگاه ها زمینه را برای تحصیل داوطلبان رشته پروتز دندانی از طریق برگزاری کلاس ها و اعطای مدرک معتبر در ایران فراهم نموده اند.

این سری از دانشگاه ها به سبب ماهیت برتر این رشته، از دانشگاه های معتبر محسوب می شوند. در زیر اسامی برخی از دانشگاه های دارای رشته پروتز دندان را مشاهده می کنید:

  • علوم پزشكی اصفهان
  • علوم پزشكی تهران
  • علوم پزشكی سبزوار
  • علوم پزشكی شهيد بهشتی – تهران
  • علوم پزشكی شهيد بهشتی – تهران – پردیس خودگردان

رشته پروتز دندانی بدون کنکور

رشته پروتز دندان یکی از رشته هایی است که تنها با شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن از سوی دانشگاه مورد نظر برای داوطلبان قابل دسترسی است.

برخی از داوطلبانی که نتوانسته اند در کنکور سراسری رتبه لازم برای قبولی در این رشته را بدست آورند. پس از اعلام نتایج نهایی تصمیم بر اقدام به تحصیل به صورت بدون کنکور در این رشته تحصیلی می کنند. اما این موضوع تنها با تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور امکان پذیر است.

داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی و همچنین پرداخت شهریه های تعیین شده از سوی دانشگاه نیز از مواردی است که برای این سری از داوطلبان در نظر گرفته شده است.

بازار کار

متناسب با ماهیت رشته پروتز های دندانی که از زیر شاخه های دندانپزشکی محسوب می شود. بازار کار این رشته به نسبت سایر رشته ها مناسب تر است.

یک تکنسین پروتز دندان می تواند پس از فارغ التحصیلی به راحتی در لابراتوار ها و یا کلینک های دندانپزشکی مشغول به کار شود. همچنین دیگر حیطه های شغلی این رشته مرتبط با دستیار دندانپزشکان و جراحان و ارتودنتیست ها است.

یک تکنسین پروتز دندانی می تواند دندان های مصنوعی و قالب های اولیه آن را بدون خطا و با نهایت ظرافت طراحی کند. بازار کار رشته پروتز دندان در کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای خاورمیانه ای از جمله ترکیه و قزاقستان بسیار پر رونق است.

 وظایف و مسئولیت­ها

تکنسین دندانپزشکی شخصی است که برای تهیه پروتز برای بیماران دندانپزشکی آموزش دیده است. این پروتزها شامل تاج، روکش، دندان مصنوعی کامل یا جزئی و همچنین وسایل ارتودنسی است.

دندانپزشک اطلاعات دقیقی درباره آنچه که دقیقاً می خواهد تکنسین دندانپزشکی انجام دهد ، ارائه می دهد. نقش تکنسین دندانپزشکی در جمع آوری این اطلاعات و کار با آن قالب ها، به منظور ساخت پروتزهای خاص در صورت نیاز یا نیاز بیمار دندانپزشکی خواهد بود.

آنها بالاترین بخش کار خود را با ابزار دستی کوچک انجام می دهند. آنها برای انجام این نوع کارها باید در طول روز کاملاً صبور باشند. دقت یک جزء اساسی در توصیف شغل یک تکنسین دندانپزشکی است. در مواقعی که پروتز به درستی ساخته نشود، باید برای تعویض یا حتی ضایعات به تکنسین برگردانده شود. تا یک پروتز جدید ساخته شود. تکنسین های دندانپزشکی عمدتا در آزمایشگاه ها فعالیت می کنند.

شرح وظیفه تکنسین دندانپزشکی معمولی شامل وظایف و مسئولیت های زیر است:

  • مشخصات، نسخه ها را می خوانند و برداشت ها یا مدلها را برای تعیین طراحی محصولات دندانپزشکی مورد استفاده بررسی می کنند.
  • ساخت، ترمیم و یا تغییر اعضاء مصنوعی مانند تاج، اینله ها، پروتزها، پل ها یا وسایل صحیح دندان
  • از بین بردن سطوح اضافی فلز و پولیش پروتزها را با کمک ابزار پولیش

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با رشته پروتز دندان و درصد و رتبه لازم برای قبولی در رشته پروتز دندان آشنا کنیم. همچنین با معرفی دانشگاه های دارای رشته پروتز دندان و شرایط تحصیل و پذیرفته شدن در این رشته با هم به بحث نشستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8310
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x