معرفی رشته هوشبری

هوشبری

سلام به شما دوستان و همراهان عزیز بروکا کنکور به ویژه داوطلبین کنکور 1401 در رشته ی تجربی.ما توی این سری مقالات تصمیم داریم تا شما رو برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 آماده کنیم. و رشته هایی دانشگاهی رو براتون بطور مفصل معرفی کنیم. تا شما توی این بخش دغدغه و نگرانی نداشته باشین. و با مطالعه ی مقالات معرفی رشته ما، براحتی بتونین رشته های مد نظرتون رو با هم مقایسه کنید. و بهترین تصمیم رو برای خودتون و آیندتون بگیرین.در این مقاله به معرفی رشته هوشبری می پردازیم.

مقدمه

رشته هوشبری از رشته های پیراپزشکی محسوب میشه. که بیشتر مردم و داوطلبان کنکور این رشته را با رشته بیهوشی اشتباه می گیرن. هرچند که این دو تا رشته از نظر محیط کاری شرایط مشابهی دارن و باهم ارتباط کاری هم دارند، اما دو رشته ی کاملا متفاوت هستن. رشته بیهوشی یک رشته تخصصی به شمار میره که دانشجو بعد از گذراندن یک دوره 7 ساله پزشکی عمومی و بعد شرکت در آزمون تخصص می تونن واردش بشن. طول دوره رزیدنتی این رشته هم 4 ساله. اما کارشناسی هوشبری یک رشته پیراپزشکی محسوب میشه که 4 سال زمان میبره. و داوطلبان مشتاق، میتونن از طریق شرکت در کنکور سراسری وارد این رشته بشن. فارغ التحصیلان این رشته معمولا به عنوان دستیار متخصص بیهوشی در اتاق عمل مشغول به فعالیت میشن.

توانایی های مورد نیاز

مثل تمام رشته های دانشگاهی، این رشته هم توانایی های خاصی نیاز داره، از جمله مهمترین اونا میشه به داشتن روحیه مناسب برای کار در محیط اتاق عمل اشاره کرد. دانشجوی هوشبری علاوه بر داشتن روحیه کاری، باید سرعت عمل بالایی هم از خودش نشون بده .و به روش های مختلف بیهوشی مسلط باشه. علاوه بر این موارد باید گروه وسیعی از داروها و تاثیرات اون دارو سلامت بیمار رو بدونه و حتی باید انوع بیماری ها بشناسه تا با توجه به این ها، بتونه داروی بیهوشی مناسب رو انتخاب کنه.

واحد های درسی

دوره ی کارشناسی این رشته 4 ساله و شامل 130 واحد میشه که لیستی از دروس تخصصی که یک دانشجوی هوشبری باید حین تحصیل پاس کنه رو براتون نوشتیم:

آناتومی، فیزیک هوشبری، بیوشیمی، میکروب شناسی و استریلیزاسیون، ایمونولوژی، واژه شناسی پزشکی، اصول پایه داروشناسی، داروشناسی اختصاصی، اصول کمک های اولیه، خون شناسی و انتقال خون، مدیریت در بیهوشی، اصول بیهوشی، روش بیهوشی، مراقبت های پس از بیهوشی و …

آینده شغلی

افرادی که مدرک کارشناس هوشبری دارن معمولا به عنوان کارشناس هوشبری توی بیمارستان های دولتی یا خصوصی، مراکز جراحی و یا کلینیک های درد مشغول به فعایت میشن و این محدودیت انتخاب محیط کار، یکی از بزرگترین معایب این رشته محسوب میشه.

درامد

با توجه به میزان درامد، این رشته در دسته ی رشته های متوسط از نظر درامدی دسته بندی میشه. میزان حقوق یک کارشناس هوشبری به ساعات کاری اونا در طول ماه، محل کار اون ها و مدرک تحصیلی اونا که کاردانی یا کارشناسیه بستگی داره. اما به طور میانگین و شرایط عادی حقوق یک کارشناس هوشبری بین 4 تا 9 میلیون در ماه است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

شما بعد از گرفتن مدرک کارشناسی، به تحصیل در گرایش ارشد آموزش ادامه بدین و یا یکی از گرایش های زیر رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین:

  • اپیدمیولوژی
  • مهندسی پزشکی
  • اقتصاد بهداشت
  • ارگونومی
  • تکنولوژی گردش خون
  • آمار زیستی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • بیوانفورماتیک پزشکی
  • ارزیابی فناوری سلامت
  • ارشد اتاق عمل
  • زیست فناوری پزشکی

و …

بهترین دانشگاه های این رشته در ایران

سخن پایانی

همراهان عزیز بروکا کنکور و داوطلبین کنکور 1401 حتما حواستون به این موضوع باشه که انتخاب رشته اصلا شوخی بردار نیست و چیزیه که ادامه مسیر زندگیتونو رقم میزنه، پس با دقت هرچه تمام تر انجام این کار رو انجام بدید. برای اینکار شما باید قبل از انتخاب رشته، حتما در مورد اون بررسی و مطالعات کافی داشته باشین تا بتونین با اطمینان و بدون تردید رشته مورد علاقتون رو انتخاب کنید.

پیروز و سربلند باشید

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8747
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x