معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران

علوم-پزشکی-ایران

یه سلام ویژه به همه شما بروکا کنکوری های نازنین به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1402 در رشته های مختلف.در ادامه سری پست های معرفی دانشگاه ها ، به معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران می پردازیم.امیدوارم که بتونین تصمیم درستی رو برای آینده خودتون بگیرین و در انتخاب رشته کنکور 1402 موفق باشین.

معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران (IUMS) یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران می‌باشد. که در مرداد ۱۳۵۲ با عنوان مرکز پزشکی شاهنشاهی توسط عبدالحسین سمیعی بنیانگذاری شد. در اولین رتبه‌بندی تأثیرگذاری دانشگاه‌های تایمز در سال ۲۰۱۹ میلادی، این دانشگاه رتبه اول کشوری و ۴۱جهان و در سال۲۰۲۰، رتبه اول کشوری و ۵۵جهان را به خود اختصاص داده‌است.

در حال حاضر برخی از اولین موفقیت‌های علمی کشور نظیر اولین جراحی موفق کاشت حلزون گوش، اولین جراحی تمام آندوسکوپیک شوانوم گوش، اتوگرافت مجدد تخمدان پس از تکمیل دوره شیمی درمانی (با همکاری پژوهشگاه رویان)، اولین عمل جراحی تخلیه رحم و تخمدان در ترنس سکشوال‌ها، تأسیس اولین بخش طب تسکینی در بیمارستان فیروزگر و… در این دانشگاه صورت گرفته‌است. اولین مرکز کاشت کویل و وَلو ایران در بیمارستان رسول اکرم تاسیس شده است. این اتاق عمل اختصاصی اینترونشنال ریه،‌ یکی از خاص‌ترین بخش‌های ریه در کشور است. که علاوه بر توانایی انجام اینترونشن، قادر خواهد بود به ست آپ جراحی تغییر کند. این مجموعه تنها مرکزی در ایران است .که توانایی جداسازی ندول های حدود یک سانتی متر را با روش سونوگرافی گاید بیوپسی دارد. و همچنین از دانش نوینی چون دریچه‌های وَلوْ و سیم‌های کویل در درمان بیماران ریوی استفاده می‌کند. این درحالی است که این دانش نوین در خاورمیانه نیست .و تنها کشورهای اروپایی همچون هلند و فرانسه سرآمد آن بودند.

جایگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران در بین باقی دانشگاه ها

این دانشگاه بخش مهمی از قطب‌های علمی وزارت بهداشت را در اختیار دارد. نظیر :

  • قلب و عروق و قلب اطفال (بیمارستان قلب رجایی)
  • مدیریت و اقتصاد سلامت
  • لاپاروسکوپی (جراحی درون بین-بیمارستان حضرت رسول اکرم)
  • بیماریهای زنان و زایمان (بیمارستان بیماریهای زنان و زایمان اکبرآبادی)
  • روانپزشکی و روانشناسی بالینی (انستیتو روانپزشکی و بیمارستان مرکز روانپزشکی ایران)
  • توانبخشی و فیزیوتراپی
  • گوش-حلق-بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم
  • جراحی پلاستیک (بیمارستان ترمیمی و جراحی پلاستیک حضرت فاطمه)
  • فناوری اطلاعات سلامت(IT)

از بین بیمارستان های دانشگاه‌های پایتخت، ۵ بیمارستان به عنوان «بیمارستان درجه یک عالی» انتخاب شده‌اند .که بیشترین سهم را این دانشگاه به واسطه دو بیمارستان قلب و عروق رجایی(Rajae Heart Center) و مرکز بیماری های کلیوی هاشمی نژاد(Hasheminejad Kidney Center) دارد.بیمارستان قلب رجایی عضو بیمارستان های این دانشگاه نیست. لیکن با این دانشگاه همکاری آموزشی دیرینه دارد. و تمام رزیدنت‌های رجایی، از طرف دانشگاه ایران معرفی می‌شوند.

گروههای برتر

گروه آناتومی دانشکده پزشکی ایران جزو برترین مراکز کشور بوده. و از قدیم، طلایه داران دانش تشریح و آناتومی در آن به تدریس مشغول بوده‌اند. مرکز پلاستینیشن این گروه در کشور کم‌نظیر است و جسدها و بافت ها و ارگان های پلاستینه شده این مرکز در سایر دانشگاه‌های تهران و سایر شهرها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

کانون مجد (مشاورین جوان دانشگاه) از برترین تشکل‌های دانشجویی دانشگاه است. که به دستور شخص رئیس دانشگاه در سال ۹۷ تأسیس شد تا بازوی مشورتی ریاست دانشگاه در امور دانشجویان باشد.

فدراسیون جهانی کاردرمانی، هر ۷ سال یکبار گروه های آموزشی کاردرمانی، دانشگاه های علوم پزشکی را براساس فعالیت های آموزشی و بالینی مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار می دهد. گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آخرین ارزیابی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته ، برای سومین دوره متوالی مورد تأیید این سازمان قرار گرفته. و این تاییدیه تا سال ۲۰۲۶ برقرار است. این تاییدیه به این معنی است که مدارک دانشجویان کارشناسی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان سال ۲۰۲۶ مورد قبول این فدراسیون و تمامی دانشگاه ها و مراکز کاردرمانی معتبر جهان است.

پارک علم و فناوری

این دانشگاه، اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور است. که مجوز تأسیس پارک علم و فناوری را اخذ کرده‌است. مرکز رشد و نوآوری این دانشگاه از مراکز پیشروی دانشگاهی ایران در کارآفرینی سلامت بوده. و اولین شتاب‌دهنده(Accelerator) دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت عنوان برند هلثینو (Healthinno) با حمایت وزارت بهداشت در این دانشگاه تأسیس شده‌است. مقر فعلی هلثینو در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه است. هلثینو، اولین و مهمترین مرکز دانشگاهی شتابدهی و نوآوری دیجیتال سلامت کشور است. و به عنوان مبدأ صادرات و نوآوری‌های فناوری سلامت ایران شناخته می‌شود.

دوره آموزش دکتری حرفه ای پزشکی

برنامه دوره دکتری عمومی رشته پزشکی در ایران شامل چندین مرحله است. که در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به یک شکل اجرا می‌شود. طول دوره پزشکی عمومی ۷ سال است.

۱) دوره علوم پایه

مرحله علوم پایه، اولین مرحله آموزش رشته پزشکی بوده، مدت این مرحله دو سال است. در این مرحله، دانشجویان بخش اول درسهای عمومی و درسهای پایه را می گذرانند. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان .و همچنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماری زا و شیوه های دفاعی بدن در برابر آنها .و اصول آسیبهای بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی است. دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله ۳ سال است. در پایان این مرحله امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌شود. و قبولی در این امتحان شرط ورود به مرحله بعدی است. هر دانشجو حداکثر دوبار می تواند در این آزمون شرکت کند.

دروس علوم پایه :

  • بیوشیمی
  • بافت شناسی
  • اپیدمیولوژی
  • آناتومی
  • جنین شناسی
  • ایمنی شناسی
  • انگل شناسی
  • میکروب شناسی
  • تغذیه
  • ژنتیک
  • زبان تخصصی
  • روانشناسی
  • فیزیولوژی

۲) فیزیوپاتولوژی

دوره فیزیوپاتولوژی ( نشانه شناسی ) در این مرحله دانشجو پس از این که با آموختن درسهای فیزیولوژی به چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن پی برد. و در درس پاتولوژی وضعیت واکنشهای بدن در بیماری و تغییرهای بافتها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبی فراگرفت. به مرحله ای می رسد که اکنون باید بتواند با تلفیق این دو ، واکنشهای بدن را در هنگام یک بیماری از زمان شروع تا انتهای آن دنبال کند. در نهایت نشانه‌های بیماریها و تشخیص و درمان آنها را یاد می گیرد. در این دوره از رشته پزشکی دانشجو، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دسته های دارویی و چگونگی اثر داروها، می گذراند. طول این دوره ۶ ماه است.

۳) کارآموزی بالینی

دوره سوم که از آن به عنوان دوره کارآموزی ( استاژری ) یاد می شود، شامل دو مجموعه درسهای نظری و کار عملی است. در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با نشانه های بیماری به صورت مستقیم آشنا می شود. و با صحبت با بیمار و به دست آوردن شرح حال بیمار، نوع آن را تشخیص داده، اقدام درمانی لازم را فرا خواهد گرفت. اقدامهای برنامه عملی در دوره کارآموزی شامل کنفرانسهای صبحگاهی در مورد بیماران بستری. صحبت در بالین توسط استاد مربوط و یادگیری معاینه ها و گرفتن شرح حال، انجام کارهای تشخیصی و تا حدودی نسخه نویسی است. زمان گذراندن کارآموزی بالینی به . درسهای نظری بعد از ظهرها تدریس می شود. و صبحها به کار در بیمارستان و برنامه های آن اختصاص دارد. گذراندن این دوره به طور مناسب ۲۰ ماه و حداکثر ۲۷ ماه است.

دوره های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی، روان پزشکی، رادیولوژی و پوست و واحدهای باقی مانده درسهای عمومی در این مرحله گذرانده می شود.

۴) کارورزی بالینی

این مرحله از رشته پزشکی دوره انترنی نامیده می شود. که در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است. کارورز در تمام بخشهای بیمارستانی، اینک بدان حد از اطلاعات پزشکی و قضاوت بالینی رسیده است. که به طور مستقل در مواجهه با بیماران قرار بگیرد. و با به کار بستن عملی تمام آموخته ها، به طور مستقیم با بیماران در تماس باشد. و با انجام معاینه های بالینی و دستور آزمایشهای پاراکلینیک، به تشخیص رسیده، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیتها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوط صورت می گیرد. طول این دوره ۱۸ ماه است.

آخرین رتبه لازم قبولی برای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

در یکی دیگر از مطالب مشاوره ای، می خواهیم به آخرین رتبه لازم قبولی برای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بپردازیم. که در ادامه همین مطلب تمامی ابعاد این مسیر را برای شما به خوبی روشن خواهیم کرد، و با بخشی از سختی راهی که پیش رو دارید کامل آشنا خواهید شد. این اطلاعاتی که مربوط به درصد و رتبه لازم قبولی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این مطلب منتشر کرده ایم .داده های مورد نیاز شما خواهد بود برای انتخاب رشته سال  1402, .1403 و به شما پیشنهاد می شود حتما این مطلب را به طور کامل ارزیابی نموده . و برای آینده برنامه ریزی نمایید.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال های اخیر 150 الی 180 دانشجو پذیرفته است. و این حاکی از سختی بسیار برای قبولی درشته های مختلف علوم پزشکی تهران است. آخرین رتبه قبولی منطقه 1 حدود 140 و منطقه 2 حدود 307 و منطقه 3 حدود 548 می باشد. پس با توجه به رتبه های فوق داوطلبین توجه داشته باشند که راه طولانی است قبولی بسیار سخت.

داوطلبین گرامی، ما در این مطلب سعی کردیم تمامی ابعاد و درصد های لازم برای قبولی در این دانشگاه را برای شما منتشر کنیم. امیدواریم معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران به شما یک سنجه دهد که آینده را دقیق تر بسنجید. و یک مسیر را بصورت دقیق ترسیم کرده. تا بتوانید با توجه به هدف گذاری، قبولی را برای خود تضمین کرده. و بتوانید به این هدف بزرگ برسید!

سعی کنید که تمامی آزمون های گذشته کنکور سراسری تجربی را دریافت کرده. و سوالات را با دقت کافی بررسی نموده. و باتوجه به سطح سوالات برنامه ریزی برای آینده داشته باشید. تا بتوانید یک ارزیابی دقیق تر از خودتان بدست آورید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8384
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x