روش یادگیری لغات در 2 ماه پایانی

یادگیری-لغات-دردوماه-پایانی

سلام به همه ­ی بروکا کنکوری­ های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1402در رشته های مختلف. تو این مقاله به شما یک روش ویژه برای یادگیری لغات در 2 ماه پایانی رو آموزش میدیم. به این ترتیب شما میتونین در همین زمان باقی مونده تا کنکور سراسری 1402بخش قابل توجهی از لغات زبان, لغات فارسی و لغات عربی رو حفظ کنین. و نگرانی از بابت تست های مختلف این دروس در کنکور سراسری نداشته باشین.

بنابراین ضمن یادگیری این روش با توجه به پتانسیل و آمادگی قبلی خودتون و البته زمانی که برای این تمرین و این روش می تونید بذارید. پیش بینی میشه که نگرانی بابت سوالات لغات کنکور سراسری و تست های واژگان نداشته باشید.

تحلیل لغات کنکور

 حتما می دونید که بر خلاف درس عربی که قواعد نسبت به لغات مهم تره، در درس زبان انگلیسی دقیقا برعکسه. و اهمیت واژگان بیشتر از قواعد هست.

در کنکور سراسری، ۸ تست زبان انگلیسی مستقیما از واژگان میاد. (یعنی ۳۲ درصد زبان) و جواب دادن به سوالات بخش کلوزتست و بیشتر سوالات متن هم نیاز به این داره که روی واژگان مسلط باشید.

واژگان حفظی هستن و بعد از حفظ کردن باید مرور بشن. یک روش که خیلی خوب جواب میده و خیلی از افراد سالهاست حتی بعد از کنکور در دانشگاه و بعد از دانشگاه هم استفاده کردند. و واقعا برای جلوگیری از معنی واژگان زبان نتیجه میده استفاده از جعبه لایتنر و یا جعبه به یاد هست. در این روش شما لغت و معنی لغت رو در فاصله های زمانی مشخصی مرور می کنید. و خیلی بهتون کمک میکنه که تا مدت ها معنی اون لغت رو یادتون بمونه.

بعد از اینکه واژگان یک درس از زبان انگلیسی رو خوندید، بلافاصله تست نزنید. و سعی کنید حداقل یک روز بعد تست های واژگان اون درس رو کار کنید. وقتی قراره تعداد مشخصی تست واژگان کار کنید. مثلا ۱۰ تست واژگان از کتاب کمک درسی، اول بدون خوندن متن سوالات واژگان، هر ۴ گزینه رو نگاه کنید و معنیشون رو یادآوری کنید.

اگه معنی یکی از گزینه ها رو بلد نبودید پاسخنامه کتاب کمک درسی رو نگاه کنید. و معنی اون گزینه (واژه) رو ببینید. وقتی این کار رو برای همه ۱۰ تست انجام دادید. بعد شروع کنید صورت سوالات رو بخونید و تست ها رو کار کنید. تست هایی که نتونستید جواب بدید و معنی لغات رو فراموش کرده بودید علامت بزنید که بعدا دوباره مرور کنید.

این که بیایید فقط معنی فارسی لغات رو حفظ کنید و مرور کنید اما در قالب جمله و تست ازشون استفاده نکنید فایده ای نداره. و چندان کمکی به شما نمیکنه. باید حتما لغات رو داخل جمله ببینید تا بدونید دقیقا این لغت کجا و به چه مفهومی به کار میره. پس حتما تست واژگان کار کنید و صرفا به بلد بودن معنی فارسی لغات زبان اکتفا نکنید. چون در کنکور از شما نمیخوان که معنی فارسی لغت رو بگید! بلکه باید بتونید اون لغت رو در جمله به کار ببرید.

روش های حفظ لغات

1- برای حفظ و یادگیری واژگان در 2 ماه پایانی

یکی از راه های حفظ لغات انگلیسی برای کنکور استفاده از مثال هست. اگه لغات انگلیسی رو با مثال یاد بگیرید، هم با کاربردشون توی جمله آشنا می شید و هم معنی اون لغات بهتر در حافظه شما موندگار میشه. می توانید از هرم یادگیری هم کمک بگیرید. یادگیری هر واژه با کمک مثال، بهترین و مؤثرترین روش حفظ لغات انگلیسی برای کنکور محسوب میشه. مثال لزوماً یک جمله طولانی نیست؛ بلکه می تونه یک عبارت کوتاه باشه. درواقع مثال ها باید جوری باشن که درک اون ها سخت نباشه.

مثلا water cycle (چرخه آب) مثال خوبی برای حفظ کردن دو واژه water (آب) و cycle (چرخه) می باشد.

هم چنین می تونید از جمله ها به عنوان مثال استفاده کنید که توصیه می کنیم این جمله ها درباره خودتون و محیط پیرامون خودتون باشه. در یک کلام هرچقدر این مثال ها براتون جالب تر و کاربردی تر باشه، کلمه مربوط به اون رو بهتر حفظ می کنید.

مثلا درباره کلمه stylish (شیک) ، می تونید بگید:          ” .My new T-shirt is very stylish “

به هرحال سعی کنید از مثال ها و عبارت هایی استفاده کنید که براتون جالب هستند. و کمک می کنند کلمه مورد نظر رو به یاد بیارید. اما اگه نتونستید خودتون مثال بزنید، می تونید از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. این دیکشنری ها برای هر کلمه از چند مثال استفاده کرده اند که شما می تونید یکی از اون ها رو انتخاب کنید. و در یک دفترچه مخصوص، جلوی کلمه مورد نظرتون اون مثال رو بنویسید. استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی یکی از ترفند های حفط کردن لغات انگلیسی برای کنکور هست.

2 – پیدا کردن هم خانواده ها

یکی دیگه از راهکار های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور استفاده از این روش هست ، با یک تیر چند هدف رو می زنید. مثال موقعی که با کلمه manager (مدیر) رو به رو می شید. کلمه های manage (مدیریت کردن) و management (مدیریت) رو هم حفظ کنید.

با استفاده از کلمات هم خانواده چند کلمه جدیدتر هم یاد می گیرید. ضمن این که ماندگاری و تثبیت اون کلمه رو در ذهنتون عمیق تر و بیشتر خواهید کرد. یک کلید به راحتی گم میشه. اما بعیده که یک دسته کلید رو هم راحت گم کنید. یادگیری کلمات هم خانوده حکم همون دسته کلید رو داره که امکان گم شدنش کمتره.

3 – تمرکز بر روی تصویر سازی برای یادگیری واژگان

تصویر سازی یکی دیگه از تکنیک های یادگیری لغات انگلیسی برای کنکور هست. برای کسانی که زبان انگلیسی رو بلد نیستند. لغات انگلیسی بدون معنا و مفهوم خاصی هستند. همونطور که میدونیم اولین قدم برای به کار اندازی حافظه، تصویر سازی ذهنی هست. وقتی یک لغت درون ذهن ما تصویری رو ایجاد نکنه، یادگیری اون لغت غیر ممکن میشه.

پس در این مرحله باید کاری رو انجام بدیم که لغات انگلیسی درون ذهن ما صاحب تصاویر آشنایی شوند. مغز ما تصاویر رو بهتر دریافت و تحلیل می کنه و به اصطلاح زبان مغز، زبان تصاویره.

در این روش باید لغات انگلیسی که بدون تصویر هستند رو تصویر دار کنیم. برای حفظ کردن لغات انگلیسی باید اون ها رو به ایده ها و مفاهیم ملموس تبدیل کنیم. با این کار مسیری رو بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدتمون ساخته ایم. و وقتی  لغتی رو می شنویم، باید اون لغت ما رو یاد واژه ای بندازه که در حافظه بلند مدتمون قرار داره.

ممنونم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. در این مقاله به بررسی روش های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور و تکنیک های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده و شما با ترفند های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور سراسری آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید. مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند. مارا به دوستان خود معرفی کنید. 

ارادتمند شما – دکتر جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=8274
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x