در ایام مدرسه چجوری برای کنکور بخوانیم؟

درس-خوندن-در-کنکور

همه ی داوطلبان کنکور استرس و فشار روانی زیادی رو تحمل می کنن. اما اونایی که سال دوازدهمن و اولین باریه که کنکور میدن یکم شرایط سخت تری دارند. این دسته از داوطلبان تقریبا نیمی از زمان بیداری خودشون رو توی مدرسه سپری می‌کنن. و از طرفی درگیر استرس امتحانات نهایی هم هستن. از امسال، دروس عمومی کنکور حذف شدن. و این به این معنیه که امتحانات نهایی این دروس سخت تر از قبل طرح خواهد شد. چون تاثیر مثبت معدل در کنکور تبدیل به 40 درصد تاثیر قطعی شده و معدل پایین، تراز شما کم و کمتر می کنه. حالا ما اینجاییم تا بگیم در ایام مدرسه چجوری برای کنکور بخوانیم؟

 

اگر شما هم مثل 90 درصد داوطلب های دیگه، توی سال‌ های دهم و یازدهم گذشته مطالعه‌ خوبی برای کنکور نداشتین. یا حتی اگه تابستون رو به هر دلیلی بدون مطالعه پشت سر گذاشتین، باید با بیشترین قدرت ممکنه تلاش کنین. و با یک برنامه ریزی دقیق به سراغ کنکور برید. در ادامه چند نکته مفید بهتون میگم تا بتونین ایام مدرسه رو با روشی درست مطالعه کنین.

روی درس‌های پایه دوازدهم تمرکز کنید

طبق مصوبات اخیر سازمان سنجش، نمرات امتحانات نهایی، 40 درصد از نتیجه کنکور 1402 رو مال خودش کرده. پس اگه شما دروس دوازدهم رو عمیق و مفهومی بخونین. و بتونین توی امتحانات یه نمره عالی بگیرین موفقیت خودتونو تضمین می‌کنین. و میشه گفت تقریبا یک سوم از سوالات آزمون کنکور رو به درستی جواب دادین.

هیچ درسی رو کنار نذارید

حالا که امتحانات نهایی دارین حتی درس‌های بی‌اهمیت هم مهمن! یکی از اشتباهات بزرگ و شایع دانش‌آموزان اینه که درسایی مثل سلامت و بهداشت رو کلا کنار میذارن. غافل از اینکه این درس توی معدل کتبی نهایی تاثیر میذاره. و این تاثیر به طور مستقیم توی نتیجه نهایی کنکور به چشم می خوره.

هم تستی و هم تشریحی کار کنید

شما با انجام این کار هم توی هزینه‌ هاتون صرفه جویی می کنین. و هم به صورت همزمان برای شرکت توی امتحانات نهایی و آزمون سراسری آماده میشین. علاوه بر این اگه اول سوالات تشریحی کار کنین. و بعد به سراغ تست ها برین متوجه این موضوع میشین که یادگیری برای شما ساده تر شده. و علاوه بر این، حل کردن سوالات تستی باعث تثبیت مطالبی میشه که شما به صورت تشریحی مطالعه کردین.

برنامه درسی باید متعادل باشه

برنامه هفتگی‌ شما باید طوری تنظیم بشه که شما در طول هفته هم دروس دهم و یازدهم راو بخونین. و هم تکالیف مدرسه رو انجام بدین. همچنین بهتره که در طول هفته چهار الی پنج ساعت از یک روز رو انتخاب کنین و توی این زمان فقط استراحت کنین.

در ایام مدرسه باید چند ساعت درس بخونیم؟

احتمالا این سوال شما هم هست. این موضوع کاملا به هدف و توانایی شما بستگی داره. اگه هدف بزرگی توی سرتون دارین باید تا جایی که ممکنه از زمان استفاده کنین. اما اگه به طور کلی بخوایم بگیم، اکثر دانش‌آموزان دوازدهمی بین 6 تا 8 ساعت از روز رو توی مدرسه هستن. و بعد از تعطیلی مدرسه هم نیاز دارن تا کمی استراحت کنن. من بهتون توصیه می‌کنم توی روزهایی که مدرسه دارید به طور متوسط 6 ساعت مطالعه در نظر بگیرین. و برای روزهای تعطیل ساعت مطالعه‌تان رو به روزانه 10 تا 12 افزایش بدین.

چه تعداد تست کار کنیم؟

تعداد تست هم درست مثل زمان مطالعه، بستگی به توانایی و هدف شما داره. اما توصیه ای که می تونم برای شما داشته باشم اینه که بهتره برای شروع با هر تعداد تستی که در توان شما هست شروع کنیم. و بعد رفته رفته تعداد تست‌ها رو توی هر درس افزایش بدین. این کار باید تا جایی پیش بره که برای یادگیری هر مبحث به تعداد کافی تست کار کرده‌ باشین.

روتین شبانه داشته باشین

روتین شبانه میتونه شامل چیزایی مثل حفظ لغات عربی و زبان، حل مسائل شیمی یا ریاضی، مرور نکات زیست و حفظیات تاریخ و جغرافی و … باشه. داشتن روتین شبانه این خوبی رو داره که شما زمان زیادی رو براش صرف نمی‌کنین. ولی در طولانی مدت به نتایج خیلی خوبی بهتون میده. و از پیشرفتی که توی اون بخش داشتین قطعا شگفت زده میشین. برای روتین های شبانه هم کتاب هایی مثل کتاب‌های لقمه مهر و ماه یا جیبی خیلی سبز استفاده کنین.

کلاس کنکوری ممنوع!

حواستون باشه که شما توی سال کنکور به اندازه کافی مشغله ذهنی دارین. و برنامتون تا جایی که ممکنه سنگین هست پس نباید وقتتونو با شرکت توی کلاس‌های اضافی و غیر ضروری هدر بدین. بهترین گزینه برای یادگیری مطالب اینه که از منابعی مثل درسنامه‌های کتاب‌های کمک آموزشی یا دی وی دی‌ها و پکیج های آموزشی اساتید کنکوری استفاده کنین.

سخن آخر

متاسفانه اکثر دانش‌آموز های پایه دوازدهم به خاطر استرس شدید کنکور دچار افت تحصیلی میشن و نه می تونن امتحانات نهایی رو به خوبی پشت سر بذارن. و نه توی کنکور سراسری به نتیجه ای که می خوان می رسن. توی این مقاله سعی کردم به بخشی از این استرس ها پاسخ داده باشم تا بدونیم در ایام مدرسه چجوری برای کنکور بخوانیم؟

موفق و سلامت باشین

دکتر احسان جلالی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=11657
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x