مطالعه شیمی از اسفند ماه به سبک رتبه یک کنکور 1400

مطالعه شیمی

سلام به همه­ ی بروکا کنکوری های عزیز, رفقای گلم که این روزا دنبال یه روش خفن واسه یادگیری درسا هستین تا بتونین بدون دردسر همه درسا رو یاد بگیرین. به ویژه داوطلبین کنکور  1402 دررشته­ های ریاضی و تجربی که سخت درگیر تغییرات کنکور 1402و شرایط دفترچه و سوالات هستن.

حالا من تو این پست میخوام به شما بهترین روش برای مطالعه درس شیمی رو بگم که در واقع  حاصل مصاحبه من با یکی از رتبه های برتر کنکور 1401بوده. روشی که ما به عنوان بخشی از کلکسیون روش های کانون قلم چی هم اون رو ثبت کردیم و همیشه به داوطلبینی که سعی داشتن از بازه اسفند ماه شروعی دوباره داشته باشن پیشنهاد دادیم. بچه ها قبل از مطالعه این روش به شما بگم که کیفیت یادگیری اصلی ترین نکته در مطالعه هر درسیه و امروز با آموزش روش مطالعه شیمی به شما این امکان رو میدیم که تا روز کنکور 1402بتونین هر مبحثی از شیمی رو که میخونین دقیق یاد بگیرین و تست های اون رو هم در آزمون های قلم چی یا سایر موسسات بدون غلط و خیلی خوب جواب بدین.

خب همتون میدونین دیگه شیمی دومین درس پراهمیت کنکور رشته تجربی و سومین درس با اهمیت برای داوطلبان رشته ریاضی به حساب میاد.  البته درصورتی که شما علاقمند به قبولی در یکی از رشته های مهندسی شیمی , مواد , نفت , معدن  , متالوژی و ..باشید این اهمیت و اولویت بیشتری پیدا می کند .البته سخت بودن و زمان گیر بودن سوالای این درس تو کنکور های 1400و 1401حسابی این درس رو مهم تر کرده. اما با تغییراتی که در کنکور 1402شاهد اون هستیم پیش بینی میشه که سوالات این درس به شدت مطابق با کتاب درسی باشه و برای شما مشکلی ایجاد نکنه.

بنابرین تمرکزتون رو بذارین رو یادگیری دقیق این درس با همین روشی که به شما میگیم.

چطور درسا رو مرور کنیم؟

بذارین از مرور شروع کنیم اصلا, بچه ها اولین اصل تو یادگیری و پیشروی بحث مروره, یعنی شما وقتی تو خوندن یه درس به بازده عالی و کیفیت یادگیری میرسین که بتونین اون درس رو مرور کنین. اونم به بهترین روش ممکن.

در قدم اول شما باید بازخوانی داشته باشین و دوباره مطالب از پیش خوانده شده رو بخونین. بعد میرسیم به بازیابی که میشه حل تست های جدید یا علامت دار از مطالبی که قبلا خوانده شده. حالا میرسیم به قدم سوم یعنی تلفیق بازیابی و بازخوانی, اینجا شامل دو مرحله میشه. در مرحله ی اول تعدادی تست از مبحث مورد نظر حل می کنیم سپس، در مرحله دوم به بررسی تست ها پرداخته و با توجه به پاسخگویی به تست ها مطالبی که فراموش کرده ایم را بازخوانی می کنیم.

 نکته: استفاده از روش های ذکر شده برای افراد مختلف، متفاوت بوده و به نوع درس نیز بستگی دارد.

نکته: روش مورد استفاده مناسب برای درس شیمی, همون مرحله بازیابی میشه. البته به خاطر ترکیبی بودن این درس (بخش حفظی و بخش محاسباتی) مناسب ترین روش،  روش تلفیقی بازیابی و بازخوانی می باشد.

چجوری مطالعه شیمی رو شروع کنیم؟

در درس شیمی سه مبحث عمده مطرح می باشد

دسته اول : مطالبی که بیشتر جنبه حفظی دارند

بیشتر منظورمون مطالبی مانند نظریه ها و قانون های علمی, ویژگی های خاص عناصر و مواد و …هست.

مطالعه و مرور مستمر این مطالب شرط اصلی به خاطر سپردن این مطالب است سعی کنید شیوه های تقویت حافظه و به خاطر سپاری مطالب را در حفظ این مباحث به کار گیرید , گروهی این مطالب را بیاموزید و برای هم توضیح دهید , بین مباحث ارتباط خلاقانه ایجاد کنید موضوع مورد مطالعه را مجسم کنید , موارد مورد مطالعه را ساده سازی کنید و به زبان قابل فهم برای خود و دوستانتان شرح دهید , مباحث را به هم مرتبط  کنید.

سپس هر مطلب را جداگانه روی فلش کارت هایی بنویسید و دوره ای مرور کنید یا از جعبه لایتنر استفاده کنید . هرچقدر مرور و تکرار شما بیشتر باشد به همان اندازه در به خاطر سپردن این مباحث موفق تر عمل کرده اید .
بیشتر مباحث شیمی ۲ , اواخر شیمی ۳و مواردی از شیمی پیش دانشگاهی جز این مباحث می باشند .

دسته دوم : مباحثی که نیاز به تحلیل دارند

 مثل موازنه واکنش ها  , نحوه پر شدن اوربیتال ها , واکنش های ترکیب , جانشینی , جابجایی , سوختن  و..

این مباحث را دسته بندی کنید و جداگانه مورد  مطالعه قراردهید. سعی کنید ابتدا به صورت عمقی و دقیق این مباحث را بیاموزید سپس به تمرین و تکرار  بپردازید .مثلا اگر واکنش عنصر خاصی را میخوانید سعی کنید واکنش سایر عناصر هم گروه آن و گروه های دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید  و برای هر کدام، ماده یا مواد محصول , سرعت واکنش , گرمادهی یا گرماگیری و … را به دست آورید تا هم بر تمرین و تکرار خود  و هم بر فراگیری موارد بیشتر مبحث مورد نظر خود بیفزایید.

مطالب شیمی ۳   و مواردی از شیمی پیش دانشگاهی جز این دسته می باشند .

دسته سوم : مسائل و سوالات محاسباتی

به طور مشخص تمرکز داریم رو مباحثی که هم جنبه تحلیلی دارند هم محاسباتی و ۳۰ درصد سوالات شیمی را شامل میشوند ترمودینامیک  , تعادل , وزن اتمی و مول  , گرماشیمی , غلظت , قوانین گازها , ترمودینامیک و .. جز این مبحث می باشند .
یادگیری عمیق و تمرین و تکرار و حل مسایل بسیار در تسلط شما بر این مبحث نقش اساسی دارد

سعی کنید مثال های حل شده را یادداشت کنید , آنها را تحلیل کنید و گام به گام جلو بروید , هر مرحله را برای خود تشریح کنید .مواردی بیشتر مساله از آن مبحث  حل کنید  و نکته هر کدام را یادداشت کنید و سپس به تست زنی بپردازید .
تست های محاسباتی دقت بالایی را می طلبند بخصوص در مواردی چون استوکیومتری , تعادل , آنتالپی  , سنتیک شیمیایی و … بنابراین دقت خود را در حل این قبیل مسایل افزایش دهید .

 کتاب شیمی دهم رو فراموش نکنین !!!

پایه دهم، شروع آموزشی رسمی شیمی است. کتاب شیمی دهم تنوع مطالب فوق العاده زیادی دارد که یک مدیریت صحیح برای خواندن این مطالب و اولویت بندی آنها به بچه ها کمک می کند که هم پایه شیمی دهم شان قوی شود و هم اینکه در سال های بعدی مشکلی با درس شیمی نداشته باشند. چه بسا که درس شیمی دهم مبنا و پایه شیمی سال های بعد است و اگر کسی درس شیمی دهم را بخوبی و مفهومی یاد نگیرد، در مراحل بعدی هم دچار مشکل می شود.

کتاب شیمی دهم شامل سه فصل مهم است که در برگیرنده مطالبی همچون جدول تناوبی، جدول دوره ای عنصرها، مبحث استوکیومتری و … است که می تواند برای بچه های سال دهمی سخت و آزار دهنده باشد.

مجموعه نکات مهم و اساسی زیر از زبان خانم احمدی عزیز دبیر حرفه ای شیمی می تواند در مطالعه شیمی دهم بسیار کمک کننده باشد

کدام قسمت ها در درس شیمی اهمیت بیشتری دارند؟

شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویس شده کتاب بسیار مهم  هستند و هر ساله از آنها سوال مطرح می شود . سعی کنید به دقت آنها را مطالعه کنید و فرا بگیرید.ممکن است از مفهوم مورد نظر یک شکل , سوال مطرح شود یا یکی از اجزای شکل حذف شود و مورد سوال قرار گیرد.

تمام مباحث را به دقت فراگیرید و برای هرکدام خلاصه ای تهیه کنید و به صورت متناوب مرور کنید.
حداقل ۵ ساعت به مطالعه شیمی بپردازید.

مهمترین بخش ها برای مطالعه شیمی دوازدهم

خب با توجه به اینکه هم امتحان نهایی دارین و هم شیمی دوازدهم درصد بالایی رو تو کنکور شما داره, بنابراین تمرکز و مطالعه دقیق اون خیلی مهمه. پس به نکاتی که میگم دقت کنین حتما.

برای فصل اول شیمی دوازدهم اولا که فرمول نویسی ترکیبات یونی و به خصوص یونهای چند اتمی صفحه 13 را یاد بگیرید. معمولا در مسائل استوکیومتری، واکنشهایی که ارائه میشه موازنه شده است ولی شما خودتان هر واکنشی که باهاش مواجه شدید را از لحاظ موازنه بودن دوباره چک کنید (میتواند دام سوالات امسال باشد)

در نوشتن معادلات نمادی واکنشها، حالت فیزیکی آنها فراموش نشود. انواع واکنشها به خصوص واکنشهای تجزیه کلرات و نیترات که گاز اکسیژن، و کربنات و بیکربنات که گاز کربن دی اکسید تولید میکند را یاد بگیرید. آزمایش صفحه 10 که شناسایی یونهای سرب، آهن و نقره میباشد حتما خوب مطالعه کنید. کاربرد ترکیباتی که در خود مساله ها آمده را یاد بگیرید مثلا نقره برمید، متانول یا متیل سالیسیلات ، سیلیسیم خالص و ….

راستی حتما تفاوت قانون آووگادرو و قانون نسبتهای ترکیبی!! واکنشهای کیسه هوا و نقش هر واکنش در فرآیند پر شدن کیسه را یاد بگیرید.

 مسائل استوکیومتری را به روش خطی حل کنید. به روش نسبت تناسب به هیچ وجه نمره تعلق نمیگیرد. در جواب مسائل، حتما یکا را بنویسید مثلا 2 گرم یا 5 لیتر …

اما در رابطه با فصل دوم, مفاهیم را مطالعه کنید. کار ، گرما، ترمودینامیک، آنتالپی. انواع حرکت اتم ها و مولکولها

انواع سامانه، خواص شدتی و مقداری بودن کمیتها به خصوص ظرفیتها,  توابع حالت: آنتالپی، انرژی درونی، آنتروپی، انرژی آزاد گیبس.  توابع مسیر: کار و گرما کار و گرما چه زمانی منفی و مثبت میشوند. واکنش تشکیل چیست و چگونه نوشته میشود. فکر کنید صفحه 55 و 56 فرق گرماسنج لیوانی و بمبی. دقت کنید در محاسبه آنتالپی اشتباهات ضرب و تقسیم و … نداشته باشید. در ضمن در محاسبه انرژی آزاد گیبس دو نکته را فراموش نکنید: 1) دما را به کلوین تبدیل کنید 2) آنتالپی و آنتروپی هر دو هم یکا باشند یعنی هر دو برحسب ژول یا کیلوژول باشند.

برای فصل سوم لازمه که شما فرق فاز و حالت رو دقیق متوجه بشید. جدول صفحه 76 و خودآزمایی صفحه 80 و البته فکر کنید صفحه 84 جزو قسمت های اصلی و تعیین کننده هستن. از محاسبات مربوط به مولاریته ( حتما یک سوال دارید) البته بخش همچون دانشمندان صفحه 96 و جدول صفحه 99 و خواص کلوئیدها و انواع کلوئید هم خیلی مورد سوال قرار میگیره.

 تفاوت پاک کننده های صابونی و غیرصابونی. ساختار آنها. تعداد کربن در زنجیر کربنی آنها. کاتیون در صابون

 و اما کلام آخرم بچه ها

برای یادگیری دقیقتر درس شیمی سعی کنین تست های کنکوری و سطح بالاتری رو حل کنین و یادگیری خودتون رو بسنجین. انتظار میره بتونین به نیمی از سوالا پاسخ بدین. باید نکات نوشته شده رو به صورت منظم مرور کنین و در انتها حداقل 5 تست مشابه سوالاتی که غلط پاسخ دادین حل کنید و نکات جدید رو به دفترتون اضافه کنین. در واقع شما باید مجددا سراغ کتاب درسی برید و ارتباط نکاتی که نوشتید با متن کتاب درسی رو به صورت حاشیه نویسی یا هایلایت کردن متن برای خودتون مشخص کنین. در انتها به صورت آزمونی از کل مبحث تست های کنکوری حل کنین. حواستون باشه که این درس اصلا حفظی نیست و باید ارتباط مفاهیم رو با تمرین و بررسی زیاد درک کنین.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://brocakonkur.com/?p=6995
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها:

اگر میخوای یک جلسه مشاوره رایگان با تیم بروکاکنکور داشته باشی،فرم زیر رو پر کن♥

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x